یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

برنامه رادیو گفت‌وگو با موضوع : نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد

از خرداد ماه ۱۳۹۸ موسسه کادراس در ادامه تلاش‌های خود در راستای آگاهی بخشی به جامعه به مشارکت در تولید برنامه‌های کارشناسی رسانه ملی اقدام می‌کند. در همین راستا پژوهشگران موسسه به صورت مستمر در برنامه‌های کارشناسی رادیو گفت‌وگو حضور پیدا کرده‌اند.

برنامه هاشور از سلسله برنامه‌های شبکه رادیویی گفت‌وگو است که به مسائل و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد. برنامه کارشناسی جدید این شبکه رادیویی با موضوع «شخصیت و تفکر اعتیادآور» با حضور «منصور براتی» و «فرزانه سهرابی»، پژوهشگران ارشد موسسه کادراس و نیز حضور تلفنی «طیبه سیاوشی» نماینده مجلس شورای اسلامی روی آنتن رفت.

در این برنامه در این برنامه منصور براتی با اشاره به هزینه های گزاف و سرسام آور سازمان های درمانی برای ترک اعتیاد، گفت: در مقایسه میان میزان اثر بخشی برنامه‎‌های درمانی با برنامه‌های پیشگیرانه مشخص می‌شود پیشگیری از اعتیاد با هزینه ای یک دهمی و تأثیرگذاری ۱۰ برابری نسبت به درمان از اولویت بسیار بالاتری برخوردار است. از این رو آموزش پیشگیرانه از اعتیاد نیز در خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به این که خانواده اولین هسته اجتماع است، اظهار داشت: خانواده بیشترین تاثیر را در مسیر زندگی افراد دارد، چرا که سال های اولیه زندگی انسان در بستر خانواده شکل می گیرد. معاون پژوهشی موسسه کادراس با اشاره به این که هدف از پیشگیری کاهش عرضه و تقاضا است، عنوان کرد: برنامه های پیشگیرانه باعث می شوند تا افراد در سنین پایین به سمت مصرف مواد مخدر نروند. وی با اشاره به انواع پیشگیری از اعتیاد، اذعان کرد: پیشگیری عمومی از اعتیاد اولین سطح از پیشگیری است و برنامه های جمعی و بدون گروه هدف خاص را شامل می شود. منصور براتی با بیان این که هزینه های درمان اعتیاد بسیار سنگین تر از پیشگیری هستند، ادامه داد: تاثیرگذاری درمان اعتیاد حدود ۱۰ برابر کمتر از تاثیر برنامه های پیشگیرانه است.

وی با اشاره به این که مخاطبان پیشگیری از اعتیاد بسیار وسیع تر از مخاطبان حوزه درمان هستند، عنوان کرد: جامعه معتادان در کشورهای مختلف از جمله ایران همیشه کمتر از ۱۰ درصد جمعیت را شامل می شوند. معاون پژوهشی موسسه کادراس افزود: ۹۰ درصد از مردم سالم جامعه که اعتیاد ندارند به پیشگیری و صیانت مستمر نیاز دارند. وی اضافه کرد: سیاست های کلان کشور باید بتوانند بخش عمده ای از فعالیت و هزینه های حوزه اعتیاد را به بخش پیشگیری معطوف کنند. منصور براتی با اشاره به مدل گزینشی پیشگیری، توضیح داد: در این نوع از پیشگیری گروه های در معرض اعتیاد مورد هدف برنامه های مختلف قرار می گیرند.

در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو فرزانه سهرابی با اشاره به این که از دهه ۸۰ به بعد جای خالی برنامه‌های پیشگیرانه بیشتر احساس شد، گفت: پیشبرد برنامه های پیشگیرانه از اعتیاد با محوریت خانواده می تواند سهم مهمی در کنترل اعتیاد داشته باشد. پژوهشگر ارشد موسسه کادراس ادامه داد: شیوع اعتیاد در دهه اخیر نشان می دهد که برنامه های مقابله ای با عرضه مواد مخدر و محرک در کنترل اعتیاد کافی نبوده اند و بر همین اساس ما باید در حوزه کاهش تقاضا فعالیت های بیشتری داشته باشیم. وی با اشاره به این که درمان اعتیاد اولین اولویت کنترل اعتیاد در ایران است، عنوان کرد: خوشبختانه موضوع پیشگیری از اعتیاد در چند سال اخیر مورد توجه و استقبال خوبی قرار گرفته است.

فرزانه سهرابی افزود: تحقیقات مختلف نشان می دهند که خانواده ‌درمانی می تواند کنترل های بسیار بهتر و بیشتری را در حوزه اعتیاد از خود بر جای بگذارد. وی ادامه داد: کودکان دارای رفتار پرخاشگر همیشه شانس ابتلا به اعتیاد بیشتری دارند، به همین خاطر این دست از کودکان باید بیشتر از همسالان خود مورد برنامه ها و آموزش های پیشگیرانه قرار بگیرند. این استاد دانشگاه اضافه کرد: اکثر کودکان پرخاشگر معمولا در خانواده های معتاد و ناکارآمد رشد می کنند.

در بخش دیگر برنامه هاشور طیبه سیاوشی در ارتباط تلفنی با شبکه رادیویی گفت و گو با اشاره به این که جامعه ایران در مسیر مدرن شدن قرار دارد، گفت: مجلس شورای اسلامی تلاش می کند تا کارکردهای مختلف خانواده را در کشور همگام با تحولات دنیا تنظیم کند. وی با اشاره به این که بسیاری از خانواده های ایرانی بافت سنتی دارند، اظهار داشت: در حال حاضر طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی مجلس روزهای آخر بررسی را سپری می کند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: متاسفانه خانواده های ایرانی کارکردهای آموزشی بسیار اندکی دارند. وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس تلاش می کند به واسطه آموزش های قبل از ازدواج، جوانان کشور و خانواده های تازه تاسیس را با کارکردهای جدید خانواده در دنیای مدرن آشنا کند. طیبه سیاوشی اضافه کرد: خانواده های حاضر در بخش های کوچک شهری یا روستایی باید بسیار بیشتر از خانواده های شهرنشین مورد آموزش قرار بگیرند. وی با اشاره به این که والدین باید در حوزه پیشگیری از اعتیاد اطلاعات کامل و جامعی داشته باشند، تصریح کرد: یک خانواده زمانی می تواند فرزند خود را مورد آموزش صحیح قرار دهد که خودش اطلاعات و علم کافی داشته باشد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: آموزش های پدر و مادر نباید در حد تذکر به فرزند خلاصه شوند و لازم است تا والدین موضوعات مختلف را برای کودک خود شفاف کنند. وی ادامه داد: فضای مجازی و مجموعه صداوسیما می توانند آموزش های بسیار خوب و کاربردی را در حوزه پیشگیری از اعتیاد در اختیار خانواده ها قرار دهند.

دانلود قسمت اول

دانلود قسمت دوم

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

تاثیر خانواده درمانی در رهایی از اعتیاد

خانواده، بنیان تشکل اجتماعی و اصلی‌ترین جزء یک جامعه است. دستیابی به جامعه سالم در …