یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل نظرسنجی شماره ۱۳

نظرسنجی شماره سیزده موسسه کادراس با عنوان « در پیشگیری و کنترل شیوع کرونا میان معتادان کدام یک از موارد زیر توسط دولت در اولویت است؟ » با توجه به مسئله مهم و همه‌گیر کرونا ویروس به مدت یک ماه جهت هم‌اندیشی با مخاطبان محترم در دسترس همگان قرار داشت.

در این نظرسنجی مجموعاً در وب‌سایت و کانال تلگرامی موسسه کادراس ۲۷۳ رأی به دست آمده است که به تفکیک و بر اساس بیشترین رأی نتایج به قرار زیر است:

  • شناسایی و قرنطینه سریع معتادان متجاهر با ۴۴ درصد کل آراء و ۱۲۰ رأی؛
  • اجماع خرد جمعی مسئولین در اتخاذ سیاستی کارآمد با ۳۵ درصد کل آراء و ۹۷ رأی؛
  • دریافت کمک از سازمان‌های مرتبط بین‌المللی با ۲۱ درصد کل آراء و ۵۶ رأی.

بر اساس نتایج بالا، «شناسایی و قرنطینه سریع معتادان متجاهر» بالاترین گزینه انتخابی مخاطبان محترم کادراس بوده است. مدلی که از سوی مسئولان در جهت کنترل و پیشگیری از کرونا میان معتادان طراحی و در دست اجراست، پروتکلی چند منظوره بین وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی است. بر اساس مدل ترسیم شده، از آنجا که با مرخصی تعدادی از معتادان متجاهر، امکان تردد آنها در نقاط و محیط‌های آلوده بسیار بالا بود و از سویی، امکان انتقال این افراد به طور مستقیم به مراکز قبلی که تحت عنوان مراکز ماده ۱۶ درآنجا نگه‌داری می‌شدند، وجود نداشت؛ بنابراین تصمیم بر آن شد با ایجاد یک مرکز میانی بین چرخه غربالگری و شناسایی و جمع‌آوری تا حضور معتادان در مراکز بازپروری با انجام آزمایشات دقیق کرونا ویروس در افراد مشکوک از انتقال و شیوع آن جلوگیری شود، سپس معتادان جمع‌آوری شده و تحت غربال قرار گرفته، به مدت دو هفته در مراکز میانی نگه‌داری و وضعیت سلامتی و بهداشتی افراد معتاد بررسی و اگر نشانه‌ای از ابتلاء به کرونا را داشته باشند، مراحل درمان آغاز در غیر این صورت به مراکز بازپروری و ترک منتقل شوند.

هر چند طراحی و اجرای این مدل می‌تواند در پیشگیری و کنترل کرونا تاثیرگذار باشد، اما به نظر می‌رسد تجدیدنظر در سیاست‌های برخوردی با معتادان متجاهر و کارتن‌خواب، با طراحی و اجرای سیاست‌هایی که درمان و توانبخشی این افراد را موثرتر کند، امری ضروری است. صرف نگه‌داری معتادان متجاهر در مراکز ترک اجباری و بعد مرخصی آنها بعد از شش ماه تاکنون چندان رضایت‌بخش نبوده، چرا که این افراد پس از رهایی از مراکز ترک مجدداً به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی  و روانشناختی دچار عود مصرف می‌شوند. به نظر می‌رسد درمان موثر و نگه‌دارنده میان معتادان می‌تواند مدلی از سیاست بلند‌مدت را نیاز دارد که در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا بتواند کارآمد باشد.

« اجتماع خرد جمعی مسئولین در اتخاذ سیاستی کارآمد » با همه‌گیری کووید ۱۹ نیاز جامعه جهانی و دولت‌ها است. امری که مخاطبان کادراس به عنوان دومین گزینه انتخابی آن را مورد تاکید قرار داده‌اند. در واقع، افراد دارای اختلالات مصرف مواد نیاز به دگرمراقبتی دارند، در واقع مصرف مواد آنچنان به بخشی از وجود روانی و جسمی آنها تبدیل شده که مهمترین اولویت زندگی‌شان تامین مواد و مصرف آن است. بنابراین این افراد به این فکر نمی‌کنند که در چه مکانی یا زمانی و با چه کسانی مواد مصرف کنند، رعایت اصول بهداشت فردی  برای آنها در اولویت نیست، به ویژه معتادان خیابانی و متجاهر در مکان‌هایی رفت و آمد دارند که موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود. بنابراین چاره در مدیریت کارآمد دولتی با اجماع فکری و عملی به همراه مشارکت شهروندان در پیشگیری از شیوع کرونا در معتادان و انتقال آن به شهروندان عادی و خانوده‌های دارای فرد معتاد است.

زمانی که بحرانی جهانی تمامی کشورها را درگیر می‌کند، اولویت با افزایش همکاری‌های جهانی و منطقه‌ای است، همچنین نقش سازمان‌های بین‌المللی در ارائه راه‌حل و نقشه راه مبارزه با بحران بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع فلسفه وجودی تشکیل سازمان‌های بین‌المللی افزایش همکاری‌های جهانی و منطقه‌ای در غلبه بر مشکلات و بحران‌های جهانی است و با شیوع کرونا بیش از پیش نقش این سازمان‌ها در افزایش همکاری‌ها و مبادلات اقتصادی و سیاسی برجسته شده است. به نظر می‌رسد کشورهایی که بیشترین آسیب را از همه‌گیری کووید ۱۹ متحمل شده‌اند بیش از دیگران نیاز به دریافت کمک از سازمان‌بین‌المللی دارند و هر کدام از سازمان‌ها با توجه به اساسنامه و دلایل تاسیس آن باید مقدمات افزایش همکاری‌ها و مراودات منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم کنند. هر چند گزینه سه نظرسنجی یعنی « دریافت کمک از سازمان‌های بین‌المللی » کمتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، اما رسالت موسسه کادراس ایجاب می‌کند تا یادآور شویم، سازمان‌های بین‌المللی با وقوع بحرانی جهانی مانند پاندمی ویروس کرونا نقش بسیار برجسته‌ای را بر عهده دارند.

همچنین ببینید

قاچاق انسان؛ تهدیدی علیه امنیت ملی- بین‌المللی

محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت؛ در تعاریف جدید …