جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مردان مصرف‌کننده سیگار و مواد بیش از زنان مبتلاء به کرونا می‌شوند

کووید ۱۹ گونه‌ای از ویروس‌های تاج‌دار که از حیوان احتمالاً خفاش، جهش کرده و برای اولین بار انسان‌ها را در ووهان چین در اواخر سال ۲۰۱۹ آلوده کرد، نرخ مرگ و میر بالاتری نسبت به آنفولانزای فصلی دارد، هرچند هنوز آمار دقیق مرگ و میرها مشخص نیست، زیرا نمی‌توان به طور دقیق تعداد موارد تشخیص داده نشده  و بدون علامت را برای تجزیه و تحلیل دقیق آمارها برآورد کرد و در واقع دسترسی به آمار دقیق افرادی که کرونا داشته و علامتی نداشته، مانعی بزرگ در شناسایی آمار دقیق و نحوه برخورد با این ویروس شده است. اما به طور قطع می‌توان گفت، تاکنون بیشترین مرگ و میر بر اثر کووید ۱۹ میان افراد مسن و دارای مشکلات و بیماری‌های حوزه سلامت مانند دیابت، سرطان و بیماران ریوی متمرکز شده است. بنابراین منطقی است که نگران عملکرد ریه‌ها به همراه بیماری‌های تنفسی مانند بیماری انسداد مزمن ریوی باشیم که به دنبال مصرف مواد و سیگار ، افراد معتاد را در معرض خطر عوارض جدی کرونا قرار داده است.

کووید ۱۹ ویروسی  که با حمله به ریه‌ها افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و اختلالات مصرف مواد را بیش از دیگران در معرض آسیب قرار داده است و بر این اساس، افراد مبتلاء به اختلالات مصرف مواد مخدر و مواد روان‌گردان و توهم‌زا ممکن است به دلیل عوارض جانبی مواد مصرف شده، سلامت سیستم تنفسی و ریوی آنها نسبت به دیگران در معرض خطر باشد. علاوه بر این، افراد دارای اختلال مصرف مواد اما با سرپناه و افراد دارای اختلال مصرف مواد اما بی‌خانمان یا متجاهر با افرادی که در نتیجه مصرف مواد حبس داشته یا مجازات شدیدی را تجربه کرده‌اند، با شیوع کرونا چالش‌های متفاوتی را خواهند داشت.

بر اساس داده‌های مرکز کنترل  و پیشگیری بیماری‌های چین، میزان مرگ و میر بر اثر کرونا ویروس در افراد دارای بیماری مزمن تنفسی ۶٫۳ درصد بوده ، در حالی که به طور کلی آمار مرگ و میر بر اثر کرونا ویروس ۲٫۳ درصد است؛ همچنین در چین ۵۲٫۹ درصد افراد سیگاری مرد هستند در مقایسه با زنان که تنها ۲٫۳ درصد افراد سیگاری را تشکیل می‌دهند؛ میزان مرگ و میر بیشتر مردان در اثر کرونا در مقایسه با زنان می‌تواند ناشی از افزایش بیماری‌های مزمن تنفسی در نتیجه مصرف بیشتر سیگار باشد.

سیگار کشیدن از آنجا که با عمل تبخیر همراه است، قطعاً به سلامتی ریه‌ها آسیب می‌رساند، اما باید دانست که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوای ناشی از سیگار و سیگارهای الکترونیکی نیز به ریه‌ها آسیب وارد کرده و توانایی پاسخگویی بدن به عفونت و ویروس را کاهش می‌دهد. افرادی که از مواد مخدر با دوزهای بالا استفاده می‌کنند با چالش بیماری‌های تنفسی و ریوی متعددی روبرو هستند. مصرف مواد باعث می‌شود تا بر اساس عملکرد مغز، بدن با کاهش سرعت تنفس روبرو شود، بنابراین سوء مصرف مواد نه تنها باعث افزایش مرگ و میر در مصرف‌کنندگان بلکه کاهش اکسیژن خون و آسیب به مغز شود، هرچند سلول‌های مغز می‌توانند برای مدتی کوتاه این کاهش اکسیژن را تحمل کنند اما در بلند مدت به دیگر اندام‌های بدن مانند ریه آسیب جدی وارد می‌شود. شایع بودن بیماری‌های مزمن تنفسی در افراد مصرف کننده مواد مخدر که اولین پیامد آن کاهش حجم ریه است، می‌تواند در معتادان خطر ابتلاء به کرونا و افزایش مرگ و میر را به دنبال داشته باشد. همچنین، افراد دارای سابقه مصرف مت‌آمفتامین‌ها نیز در معرض خطر جدی قرار دارند، زیرا، مصرف مت‌آمفتامین‌ها رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که باعث آسیب ریوی و فشار خون در افراد مصرف‌کننده می‌شود.

مشکلات دیگر برای مبتلایان به اختلالات مصرف مواد مانند کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی و مراقبتی، عدم امنیت مسکن و حتی حبس و زندان آنها را در معرض خطر بیشتری قرار داده است. موانع درمان موجود برای بیماری کووید ۱۹ باعث شده تا معتادان بی‌خانمان یا در زندان که در محیط‌های پرخطر در تماس نزدیک با یکدیگر قرار دارند، نگرانی جدی‌تری داشته باشند. چشم‌انداز قرنطینه و سایر اقدامات بهداشت عمومی برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا ممکن است دسترسی به خدمات برای معتادان مانند دسترسی به سرنگ، دارو، سرپناه، اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده و سایر خدمات پشتیبانی‌کننده را مختل کند.

در حال حاضر دانش ما از بیماری کرونا و تاثیر آن بر افراد دارای اختلالات مصرف مواد بسیار کم است. اما می‌توانیم بر اساس داده‌ها و تجربیات بالینی گذشته بگوییم افرادی که با اختلالات مصرف مواد مانند سیگار، مواد مخدر، آمفتامین و مت‌آمفتامین، حشیش و … روبرو هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به کووید ۱۹ قرار دارند. به نظر می‌رسد جامعه پژوهشی و تحقیقاتی باید نسبت به ارتباط بین شدت مرگ و میر بیماری کووید ۱۹ و شدت مرگ و میر به واسطه مصرف مواد، سابقه مصرف سیگار و انواع مواد و بیماری‌های ناشی از آن نیز هوشیار باشند.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع و لینک «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …