یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل نظرسنجی شماره ۱۷

بررسی روندهای مصرف مواد در کشور نشان از آن دارد که مصرف شیشه نسبت به گل و هروئین در حال افزایش است، هر چند همچنان تریاک پرمصرف‌ترین ماده مصرفی در کشور محسوب می‌شود اما با وجود تنوع در انواع مواد و تغییرات الگوی مصرف که در سال‌های اخیر در کشور وجود داشته، ماده شیشه همچنان به عنوان ماده‌ای پرخطر شناخته می‌شود. در سال‌های گذشته به دنبال تبلیغات گسترده و افزایش آگاهی‌ها مصرف شیشه در کشور روندی کاهشی داشت اما اخیراً با توجه به رشد مصرف مواد صنعتی در کشور روندی افزایشی در مصرف آن شاهد هستیم.

بر این اساس نظرسنجی شماره ۱۷ موسسه کادراس با عنوان « مهمترین عامل در رشد مصرف شیشه در سال‌های اخیر در کشور کدام است؟» به مدت یک ماه جهت افکار سنجی و اخذ نظر مخاطبان محترم در دسترس قرار داشت.

در مجموع در سایت و کانال تلگرامی کادراس ۲۴۴ رأی به دست آمده و نتیجه آن به ترتیب زیر است:

  • دسترسی آسان و سهولت در مصرف با ۱۲۴رآی و ۵۱ درصد آراء؛
  • رشد تولید شیشه در افغانستان با ۱۰۶ رآی و ۴۳ درصد آراء؛
  • قیمت پایین شیشه با ۱۴ رآی و ۶ درصد آراء.

نتایج نظر سنجی نشان می‌دهد شیوه نگرش مصرف کنندگان شیشه هر زمان می‌تواند باعث اوج‌گیری دوباره مصرف آن در کشور شود. چرا که اساساً این باور وجود دارد که شیشه اعتیادآور نیست و حتی وجود این باور میان زنان که مصرف شیشه باعث لاغری می‌شود، موجب شده تا از هر ۱۰ فرد مصرف کننده شیشه یک نفر زن باشد. همچنین روندها جهانی نیز نشان از شیوع و افزایش بالای مصرف مواد صنعتی در جهان دارد؛ برآورد شده است که در سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان حدود ۲۷ میلیون نفر (معادل ۰.۵ درصد جمعیت بزرگسال) آمفتامین‌ها از جمله آمفتامین، مت‌آمفتامین و محرک‌های دارویی را مصرف کرده‌اند. شیوع مصرف سال گذشته آمفتامین‌ها به ویژه در آمریکای شمالی (۲.۳ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله) و استرالیا و نیوزیلند (۱.۳ درصد) بالا است. مصرف سال گذشته آمفتامین‌ها در آسیا بر حسب درصد جمعیت در سطح مشابه با میانگین جهانی (۰.۵ درصد) قرار دارد. تقریباً نیمی از جمعیت برآورد شده جهانی به عنوان مصرف‌کنندگان سال گذشته آمفتامین‌ها (۱۲.۷ میلیون نفر) در آسیا زندگی می‌کنند، اگرچه این منطقه ۶۰ درصد از جمعیت جهان در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال را در خود جای داده است.

بر اساس اطالاعات بالا و با عنایت به نتایج نظرسنجی، مخاطبان محترم هفدهمین نظرسنجی کادراس دسترسی آسان و سهولت در مصرف را مهمترین عامل رشد مصرف شیشه در کشور دانسته‌اند. چرا که شیشه مت آمفتامینی است که حتی با مصرف کم آن در هر دوز مصرفی به فرد احساس خوشایند و جذابی می‌دهد و در عوض زمان ماندگاری این ماده در بدن در بهترین حالت ۳ ساعت است و همین امر موجب می‌شود تا فرد برای دریافت دوباره آن احساس روی به مصرف چندباره آورد.

علاوه بر این تولید شیشه در افغانستان در سال‌های اخیر که گزینه دوم انتخابی مخاطبان نیز می‌باشد، روند قاچاق و مصرف آن را به کلی دگرگون کرده است. در گذشته برای تولید شیشه نیار به پیش‌سازی بود که در افغانستان وجود نداشت اما با کشف پیش‌ساز طبیعی این ماده به نام افدرین (امان)، در مناطق کوهستانی افغانستان، تولید انبوه شیشه در سال‌های اخیر نیز شروع شده است. به گونه‌ای که جامعه جهانی هشدار داده است که افغانستان در آینده‌ای نزدیک تبدیل به بزرگترین تولید کننده شیشه در جهان خواهد شد و همین امر موجب شد تا قیمت جهانی و منطقه‌ای شیشه به دنبال تولید انبوه آن  و قیمت پایین ماده پیش‌ساز بسیار کاهش یابد.

نتایچ نظرسنجی حکایت از آن دارد که بحران اعتیاد و مواد مخدر نیاز به عزمی جدی و جمعی دارد. عزمی که با مشارکت فعال شهروندان و در چارچوب برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد محقق می‌شود. در واقع اجرای درست و منطقی برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد به ویژه میان نسل جوان، الگویی از مهارت‌های محافظتی مقابل آسیب‌ها را میان آنها تقویت می‌کند که نتیجه آن کاهش نرخ گرایش به اعتیاد با وجود ظهور و رواج هر دسته از مواد سنتی یا صنعتی است.

همچنین ببینید

قاچاق انسان؛ تهدیدی علیه امنیت ملی- بین‌المللی

محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت؛ در تعاریف جدید …