یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل نظرسنجی شماره ۲۱

موسسه کادراس در تدوین مجموعه نظرسنجی‌های سال ۱۴۰۰ در نظر دارد تا بر مبنای چهار استراتژی مقابله با عرضه،کاهش تقاضا، کاهش آسیب و درمان و صیانت و بازتوانی اجتماعی ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد نهادهای دولتی و غیردولتی، اصلی‌ترین نیاز کشور در حوزه مواد مخدر و اعتیاد را شناسایی و در نهایت، در چارچوب بولتن فصلی به ارائه پیشنهادات و راه‌های برون رفت از مشکلات این حوزه بپردازد. بر این اساس نقشه راه تدوین نظرسنجی‌های کادراس در سال پیش‌رو به صورت زیر است:

  • فصل بهار: تدوین سه نظرسنجی بر اساس استراتژی مقابله با عرضه؛
  • فصل تابستان: تدوین سه نظرسنجی بر اساس استراتژی کاهش تقاضا؛
  • فصل پاییز: تدوین سه نظرسنجی بر اساس استراتژی کاهش آسیب و درمان؛
  • فصل زمستان: تدوین سه نظرسنجی بر اساس استراتژی صیانت و بازتوانی اجتماعی

در ادامه، نظرسنجی شمار ه۲۱ کادراس بر اساس رویه و نقشه راه سال ۱۴۰۰ به این سوال مهم پرداخت که « به نظر شما اصلی‌ترین ایراد سیاست قانونی‌سازی مصرف شخصی مواد مخدر (که برخی کشورها به آن رو آورده‌اند» چیست؟».

نتایج نظرسنجی که به صورت آنلاین از طریق سایت و کانال تلگرامی موسسه به دست آمده  و حاصل نظر مخاطبان خاص و عام حوزه مواد مخدر و اعتیاد است به ترتیب به صورت زیر است:

  • عادی سازی عمل قبیج با ۶۵ درصد
  • افزایش میزان مصرف مواد در جامعه با ۲۲ درصد
  • تضاد با اصل مقابله با مواد مخدر با ۱۳ درصد

نتایج نشان می‌دهد با وجود آنکه در برخی از کشورهای جهان سیاست قانونی سازی مصرف شخصی در حال اجرا است، در مجموع مخالفان و موافقانی نیز در این حوزه استدلال‌های خود را بیان کرده‌اند. مخالفان سیاست قانونی سازی مصرف مواد، رواج این سیاست را عادی سازی عملی قبیح می‌داند که در مقایسه با هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی سوء مصرف مواد  و در نتیجه گسترش اعتیاد در کشورها میزان هزینه کرد برای کنترل مواد بسیار حداقلی است.

در واقع مخالفان قانونی سازی معتقدند این امر خالی از وجوه اخلاقی است و در نهایت تنها منفعت اقتصادی دارد. معتقدند اگرچه آزادسازی مصرف مواد ممکن است به کنترل بازار سیاه مواد و پایین آمدن هزینه بیانجامد، اما نهایتاً انحصار منابع مالی به دست آمده در اختیار دولتی خواد بود که پس مدتی به ناچار باید مبالغ هنگفتی صرف بازسازی سلامت عمومی و بهداشت روانی جامعه کند که در نتیجه افزایش سریع مصرف کنندگان مواد با مخاطرات جدی روبرو شده است؛ امری که دومین گزینه انتخابی مخاطبان کادراس را نیز پوشش داده است.

همچنین باید دانست یکی از اصول مهم مقابله با عرضه در سطح جهانی مقابله با مصرف و فروش  غیرقانونی هر نوع ماده‌ای است که اثرات اعتیادآور دارد. با وجود اینکه در ۳۰ سال گذشته این سیاست از زیر حملات و انتقادات دو جبهه تحت عنوان «آزادسازی – قانونی‌سازی» و «پیشگیری – کاهش تقاضا» از سوی دیگر بوده، اما از خود جان سختی نشان داده و هنوز مجموعه سیاست‌های مقابله با عرضه «جریان اصلی» سیاست مخدری در بیشتر کشورهای جهان را تشکیل می‌دهد. قانونی سازی مصرف موتئ درست در نقطه مقابل اصل مقابله با عرضه قرار دارد که سالیان سال است دولت‌ها از آن به عنوان اصلی مهم در سیاست‌های مقابله با مواد استفاده می‌کنند.

همچنین ببینید

قاچاق انسان؛ تهدیدی علیه امنیت ملی- بین‌المللی

محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت؛ در تعاریف جدید …