شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

ویژه نامه هفته مبارزه با مواد مخدر ۱۴۰۰

در آستانه ۲۶ ژوئن (روز جهانی مبارزه با مواد مخدر) دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل متحد شعار «برای نجات زندگی، حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم» را برای سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده است. این دفتر همچنین از همه افراد، سازمان‌ها، گروه‌ها و دولت‌ها درخواست کرده تا در گام نخست خودشان «واقعیت‌های موجود درباره مواد مخدر» را فرا گیرند و در گام دوم «اطلاعات تأیید شده و علمی درباره مواد مخدر» را با دیگران به اشتراک بگذارند. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل انتخاب این شعار برای سال جاری میلادی، از سوی دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل، کمبود اطلاعات دقیق و مستند پیرامون موضوع مواد مخدر و اعتیاد از یکسو و افزایش یافتن «ادعاهای بی‌اساس و مبنا و خرافی» درباره همین موضوع است. در واقع اگر اطلاعات دقیق و مستند در خصوص مواد مخدر و اعتیاد در جامعه منتشر شود، در عین افزایش مصونیت جامعه در برابر مواد مخدر از گرفتار شدن افراد در دام اطلاعات نادرست و بی مبنا نیز جلوگیری خواهد شد.

بر این اساس و با توجه به آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر، موسسه پژوهشی کادراس تلاش‌های خود را بر همین مبنا متمرکز کرده و می‌کوشد علاوه بر انتشار عمومی این ویژه نامه هفته مبارزه با مواد مخدر در روزهای مختلف این هفته گزارش‌هایی تحلیلی، روزآمد و دقیق و مستند را با محوریت «ترویج واقعیت‌های موجود درباره اعتیاد» نگاشته و از طریق رسانه‌های مختلف به اطلاع هم‌میهنان برساند. همچنین گفتنی است این موسسه سعی خواهد کرد در یکسال آینده نیز ترویج حداکثری واقعیت‌های مصونیت بخش در جامعه را در دستور کار خود نگه دارد.

عنوانین مطالب ویژه نامه هفته مبارزه با مواد مخدر عبارت اند از، «جایگاه مبانی دینی و  معنویت در پیشگیری از اعتیاد»، «اشتراک گذاری حقایق و سواد سلامت در حوزه مواد مخدر»، «پیشگیری از اعتیاد در خانواده و محیط‌های آموزشی»، «معتادان متجاهر؛ از درمان مقطعی تا درمان واقعی»، «دیپلماسی مخدری؛ آغاز و انجام»، «اجتماعی سازی مبارزه با مواد مخدر» و «جهان در چالش قانونی سازی مصرف مواد مخدر» که در ادامه به مطالعه آن خواهید پرداخت.

 

 برای مطالعه ویژه نامه اینجا را کلیک کنید…

همچنین ببینید

روز جهانی بدون دخانیات

ویژه نامه روز جهانی بدون دخانیات

معاون پژوهشی موسسه کادراس با اشاره به اینکه تنباکو معمولاً نخستین ماده‌ای است که جوانان …