دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رویکرد گفتمان اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: استان لرستان رتبه دهم مبارزه با مواد مخدر در کشور را دارد و لازم است به رویکرد گفتمان اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر توجه شود.

به گزارش ایسنا، مجتبی بیرانوند در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در بروجرد، اظهار کرد: در استان لرستان در راستای مبارزه با مواد مخدر ۵۶ نفر شهید و ۳۸ نفر جانباز شده‌اند.

وی تصریح کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر در استان لرستان ۱۷۰ برنامه، همایش، راهپیمایی، کوهپیمایی، کارگاه، تجلیل و … برگزار شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان خاطرنشان کرد: در جنگ سخت محدودیت جغرافیایی، انسانی، محیطی و … مشخص بوده و هزینه‎بر است.

بیرانوند اضافه کرد: در جنگ نرم بازه زمانی کمتر، نامحدود بودن جغرافیایی، انسانی و محیطی است و دشمن در بازه زمانی کم و درآمد بالا به اهداف خود می‌رسد.

وی بیان کرد: با وجود تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و قضائی وجود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد در کشور با احتساب اعضای خانواده آن‌ها حاکی از جمعیت قابل توجه قربانیان جنگ نرم است که در معرض انواع خطرات قرار دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان ادامه داد: دشمن با سونامی مواد مخدر، توهم‌زا و مشروبات الکی به صورت خاموش به دنبال براندازی نرم اقتصادی و فرهنگی در کشور ما است.

بیرانوند اظهار کرد: دولت به منظور مقابله با این آسیب اجتماعی رویکرد گفتمان اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در پیش گرفته است.

وی تصریح کرد: بر این اساس در کنار مداخلات دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول، باید از پتانسیل مردم در جهت غلبه بر این آفت استفاده کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان خاطرنشان کرد: در حالی لرستان تا سال ۹۵ در رتبه ۲۷ کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر قرار داشت که در ابتدای اردیبهشت ماه سال ۹۷ در رتبه ۲۳ و در سال جاری در رتبه ۱۰ کشوری قرار گرفت.

بیرانوند گفت: این رشد ۱۳ پله‌ای آن هم در طول یک سال گواه عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در حوزه مبارزه با این آسیب اجتماعی در لرستان است.

مواد مخدر در حال تبدیل به یک تجارت جهانی است

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: مواد مخدر در حال تبدیل به یک تجارت جهانی است.

عبدالرحیم رحیمی در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: مواد مخدر در حال تبدیل به یک تجارت جهانی است.

وی تصریح کرد: اگر یک جنگ نظامی را داشته باشیم راحت‌تر بوده چون در جنگ نظامی دشمن قابل شناسایی است.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: ایراد کار آنجا است که به جای تمرکز بر روی تخصیص اعتبار و اجرای برنامه‌های سازنده ورزشی و تربیتی هزینه‌های زیادی برای ایجاد مراکز بازپروری صرف می‌شود.

رحیمی اضافه کرد: سالانه هزینه‌های هنگفتی برای درمان معتادان هزینه می‌شود اما برای برنامه‌های سازنده ورزشی و تربیتی کمتر هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: برای مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری را سرلوحه کار قرار داد.

معاون استاندار لرستان ادامه داد: مسئولین در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید به دنبال جلوگیری افراد جامعه از ابتلاء به مواد مخدر بوده و پس از آن به دنبال درمان افراد معتاد و سالم‌سازی آن‌ها باشند.

مواد مخدر یکی از تجارت‌های پر سود جهان است

معاون درمان شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: مواد مخدر یکی از تجارت‌های پر سود جهان است.

شهاب ممدوحی در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در بروجرد، اظهار کرد: با وجودی اینکه سالانه اعتبارات زیادی در حوزه پیشگیری و درمان مواد مخدر هزینه می‌شود اما هر آمار اعتیاد کاهش نیافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مواد مخدر یکی از تجارت‌های پر سود جهان است هر روز بر مواد مخدر جدیدی با تبلیغات مسموم وارد بازار می‌شود.

معاون درمان شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی تبلیغات نادرست علاوه بر اینکه تأثیر بازدارندگی نداشته بلکه خود به عاملی برای گرایش به مصرف مخدرها تبدیل شده است.

ممدوحی اضافه کرد: جامعه باید از حمایت‌های عاطفی برخوردار باشد بخصوص افرادی که در معرض خطر و آسیب بیشتری هستند.

وی بیان کرد: فعالیت مراکز درمانی در جهت درآمدزایی موجب تجاری شدن درمان شده است.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …