پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

فصلنامه خبری کادراس (بهار ۹۹)

جهت دانلود فایل کامل فصلنامه اینجا کلیک کنید…

یکی از دشواری‌های تحقیق و مطالعه در حوزه مواد مخدر در کشورمان فقدان آمارنامه‌های دقیق از فعالیت‌های مخدری قاچاقچیان و تجمیع میزان کشفیات مواد براساس گزارش‌های رسمی است. موسسه پژوهشی کادراس به منظور پوشش دادن این خلأ اقدام به راه‌اندازی «فصلنامه خبری» کرده تا از یکسو آمار میزان کشفیات انواع مواد مخدر در ماه‌های مختلف را در کشور مستندسازی کرده و به صورت داده در اختیار علاقه‌مندان و نهادهای سیاست‌گذار قرار دهد.
این فصلنامه که در حال حاضر شاهد شماره نخست آن هستید به همت کارشناسان موسسه کادراس هر سه ماه یک‌بار منتشر خواهد شد و روندهای کشف و الگوهای مصرف در کشور را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. در کنار سایر تولیدات موسسه مانند گزارش‌های راهبردی، مقالات تخصصی، اطلس‌های جامع مواد مخدر و جرایم سازمان یافته کشورها و مقالات مربوط به معرفی انواع با کارکردهای اجتماعی، «فصلنامه خبری کادراس» می‌کوشد بخشی از کمبودهای اطلاعاتی را در حوزه مواد مخدر پر کند و تحلیلی دقیق نیز از این آمارها به دست دهد.
چشم‌انداز کلانی که موسسه کادراس بدان می‌نگرد تکمیل پازلی براساس گزارش‌های موجود درباره کشفیات مواد است. وقتی یافته‌های فصل‌ها و سال‌های مختلف باهم مقایسه شود، روندهای کلی‌تر و بلند مدت‌تر را می‌توان پیدا کرد و تحول در هرکدام مشخصاً برای امر سیاست‌گذاری و ظرایف آن
بی‌شک بررسی دقیق کشفیات مواد مخدر در کشور از چند جهت دارای اهمیت است. اولاً ایجاد چنین آمارنامه‌هایی فی نفسه دارای اهمیت است و این امکان را برای محققان و پژوهشگران و نهادهای تصمیم‌ساز فراهم می‌کند که برنامه‌ها و طرح‌های خود را به نحو احسن و براساس اطلاعات و داده‌های دقیق پیش ببرند. ثانیاً بررسی کشفیات مواد مخدر در بازه‌های زمانی متفاوت می‌تواند روندها و الگوهای سوء مصرف را تعیین و تحول آن را رهگیری کند. برای مثال اگر در جریان بررسی کشفیات شاهد افزایش کشف و ضبط محموله‌های مواد صنعتی باشیم، این امر حاکی از تحول فزاینده ذائقه مصرف کنندگان است و کشش بازار مصرف به سوی این دست مواد نشان می‌دهد. آگاهی از روندها و الگوهای مصرف برای سیاست‌گذاران اهمیت زیادی دارد و به آنها کمک می‌کند، سیاست‌های مقابله‌ای را به نحوی هدفمندتر تنظیم کنند.
از سوی دیگر چنانچه مشخص شود قاچاقچیان به قاچاق ماده‌ای علاقه بیشتری نشان می‌دهند و میزان کشفیات آن افزایش پیدا کرده است، لازم است سیاست‌گذاران علل این جذابیت را مورد بررسی قرار دهند. این امر می‌تواند از عوامل مختلفی همچون افزایش تقاضای آن ماده خاص، جایگزینی یک ماده خاص در نتیجه افزایش قیمت سایر مواد، پیدا شدن پیش‌سازهای جدید و کاهش قیمت تولید و … سرچشمه بگیرد.

جهت دانلود فایل کامل فصلنامه اینجا کلیک کنید…

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …