دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصرف کوکائین در آمریکای جنوبی

در سال ۲۰۱۸ برآورد شد که در آمریکای جنوبی ۲.۸ میلیون نفر یا تقریباً ۱ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله مصرف‌کننده سال گذشته کوکائین بوده‌اند و برزیل با نزدیک به ۱.۵ میلیون مصرف‌کننده سال گذشته کوکائین و کوکائین «کراک» بزرگ‌ترین بازار کوکائین در آمریکای جنوبی است.

مصرف خمیر پایه کوکائین که قبلاً محدود به کشورهای محل تولید کوکائین بود به بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی گسترش یافته است. با این حال، برآورد چنین مصرفی دشوار است زیرا افرادی که خمیر پایه کوکائین مصرف می‌کنند معمولاً از گروه‌های حاشیه‌نشین اجتماعی هستند که نظرسنجی‌های محلی به خوبی آنها را پوشش نمی‌دهد.

آرژانتین، بولیوی (کشور چند ملیتی بولیوی) و اروگوئه به عنوان کشورهایی در آمریکای جنوبی که اطلاعات جدیدی در مورد مصرف مواد مخدر دارند روندهای ترکیبی را در مصرف کوکائین را در میان عموم مردم گزارش می‌دهند. در آرژانتین در سال ۲۰۱۷، ۱.۵ درصد از جمعیت (۲.۴ درصد از مردان و ۰.۷ درصد از زنان) در سنین ۱۲ تا ۶۵ سال در سال پیش از مطالعه کوکائین مصرف کرده بودند. بالاترین شیوع مصرف سال گذشته کوکائین (۳ درصد) در میان جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله و به میزان کمتر در میان بزرگسالان ۲۵ تا ۴۹ ساله گزارش شد. برآرد شد که خمیر پایه کوکائین در سال گذشته توسط ۰.۱ درصد از عموم جمعیت مصرف شده بوده است که عمدتاً از مردان و افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله بوده‌اند، اگرچه ممکن است این تعداد کم برآورد شده باشد. طی دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، تعداد مصرف‌کنندگان کوکائین در آرژانتین تقریباً دو برابر شد؛ افزایشی که در میان زنان بیشتر از مردان و در بزرگسالان ۳۵ تا ۴۹ ساله بیش از هر گروه سنی دیگری بود.

در اروگوئه در سال ۲۰۱۸ شیوع مصرف سال گذشته کوکائین ۲ درصد از جمعیت بزرگسال گزارش شد؛ نرخی که از سال ۲۰۰۶ ثابت مانده است. در همان سال، مصرف سال گذشته کوکائین در مردان اروگوئه بیشتر از زنان بود و بر اساس گروه سنی در بین افراد ۲۶ تا ۳۵ ساله بالاترین میزان را داشت. حدود ۷ درصد از مصرف‌کنندگان سال گذشته کوکائین گزارش کردند که «گاهی اوقات» به صورت هفتگی مصرف می‌کرده‌اند و ۱٪ نیز مصرف روزانه این ماده را گزارش کردند. با این وجود چنین تصور شد که تقریباً ۴۳ درصد از مصرف‌کنندگان سال گذشته کوکائین در این کشور از اختلالات مصرف کوکائین رنج می‌برند.

در سال ۲۰۱۸ برآورد شد که در اروگوئه ۸۸۰۰ مصرف‌کننده منظم خمیر پایه کوکائین وجود دارد (حدود ۴ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله) که به طور قابل توجهی کمتر از برآورد قبلی ۱۴۰۰۰ مصرف‌کننده منظم در سال ۲۰۱۲ است. بیشتر مصرف‌کنندگان خمیر پایه کوکائین مردان (۸۶ درصد) ۲۶ تا ۳۵ ساله (۳۸ درصد) بودند؛ با این حال زنان نسبت بیشتری از مصرف‌کنندگان جوان‌تر یعنی ۱۸ تا ۲۵ ساله را تشکیل می‌دادند. مقایسه دو مطالعه که در آنها از نمونه‌گیری پاسخ‌دهنده‌محور برای بررسی مصرف‌کنندگان منظم خمیر پایه کوکائین در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ استفاده شده بود نشان داد که مصرف این ماده در میان بزرگسالان جوان کاهش داشته است. با این حال، نسبت مصرف‌کنندگان مسن‌تر (افراد در گروه‌های سنی ۳۶ تا ۴۵ سال و بالاتر) به طور قابل توجهی افزایش یافته است که گروه در حال پیری مصرف‌کنندگانی را نشان می‌دهد که مصرف را از ۱۸ سالگی حدود سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ شروع کرده بودند و با مصرف خمیر پایه کوکائین در طول سا‌ل‌ها پیش رفته‌اند. گزارش شده است که مصرف خمیر پایه کوکائین در میان گروه‌جمعیت‌های حاشیه‌نشین (به ویژه افراد بی خانمان و افرادی که در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند) و نیز در افرادی که تحصیلاتی کمتر از سطح ابتدایی دارند متداول است.

برآورد شده است که در کشور چند ملیتی بولیوی در سال ۲۰۱۸، حدود ۰.۶ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله مصرف‌کننده سال گذشته کوکائین بوده‌اند و ۰.۲ درصد از آنها در سال گذشته خمیر پایه کوکائین مصرف کرده بودند. مصرف در سال گذشته کوکائین و خمیر پایه کوکائین از زمان آخرین نظرسنجی در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است و افزایش مصرف سال گذشته خمیر پایه کوکائین مشخص‌تر از کوکائین بوده است. مصرف کوکائین در این کشور در مردان رایج‌تر از زنان بود و بر اساس گروه سنی در سنین ۱۶ تا ۲۴ سال بیشتر از سایر گروه‌های سنی و همچنین در میان گروه‌های با درآمد متوسط (گروه‌های با درآمد متوسط  رو به بالاو متوسط) بیشتر از گروه‌های با درآمد پایین بوده است. با این حال مصرف خمیر پایه کوکائین بیشتر در میان گروه‌های کم‌درآمد گزارش شده است. با وجود آن که در کشور چند ملیتی بولیوی شیوع مصرف سال گذشته کوکائین در زنان کمتر از مردان است بر اساس گزارش‌ها نسبتا میزان مصرف در سال گذشته کوکائین به صورت منظم در زنان (۵۷ درصد) بیشتر از مردان بوده است.

همچنین ببینید

کوکائین؛ ماده سفید کشنده

یکی از رایج‌ترین مواد مخدر  در میان نسل جوان، ماده سفید رنگی به نام کوکائین …