دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لزوم بهره گیری از ظرفیت مشارکت مردمی در مبارزه با معضل مواد مخدر

استاندار مرکزی گفت: موضوع اجتماعی شدن مقابله و مبارزه با مواد مخدر در جامعه بایستی نهادینه شده و در این حوزه از ظرفیت مشارکت مردم و نهادهای مردمی بهره گرفته شود.

 سید علی آقازاده روز سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: پدیده شوم اعتیاد خانواده‌ها و جوانان را هدف قرار داده است و برای حساس کردن جامعه نسبت به این پدیده و جلوگیری از گسترش آن از ظرفیت‌ها و مشارکت‌های مردم، نهادهای مردمی و گروه‌ها باید استفاده شود.

وی افزود: مواد مخدر بلای اجتماعی است که آسیب‌های زیادی را هم به خانواده‌ها و هم به جامعه وارد می‌کند بنابراین جامعه نسبت به مقابله، مبارزه و پیشگیری از این پدیده حساس شود.

آقازاده خاطرنشان کرد: گرچه در سال جاری در ارتباط با مبارزه، پیشگیری و درمان در استان توفیقاتی داشتیم اما نواقصی نیز در بحث مقابله با موضوع اعتیاد و پیشگیری شاهد بودیم که باید در سال آتی در جهت رفع نواقص تلاش شود.

استاندار مرکزی بیان داشت: قاچاق مواد مخدر جزو ۵ تجارت پرسود اول جهان به شمار می‌رود. درآمد حاصل از مواد مخدر جز پول‌های کثیف است و بیشترین جرم و جنایت در کل جهان در ارتباط با همین مسائل اعتیاد و مواد مخدر است.

وی ادامه داد: در کشور هم بیشترین تعداد زندانیان و درصد بالایی از جرایم مرتبط با مواد مخدر اتفاق می‌افتد و بیشترین آسیب در جامعه نیز از همین طریق وارد می‌شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: مقابله با این تجارت کثیف کار بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است که متأسفانه هر چه ما خود را مجهز کنیم، اما به دلیل جذاب بودن تجارت در این بخش، مافیا هم خود را بیشتر مجهز می‌کند تا بتواند در مسیر امن تر کار ضدبشری و ضد اخلاقی خود را دنبال کند.

آقازاده ادامه داد: در این زمینه شهدای زیادی را تقدیم کرده‌ایم. با وجود نبودن تجهیزات مورد نیاز برای مقابله و برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر، می‌بینیم سربازان ناجا و… در مرزها، خیابان‌ها، کوه‌ها، شهرها و جاده‌ها بلا انقطاع به دنبال کشف و شناسایی قاچاقچیان مواد مخدر هستند.

وی ادامه داد: در استان مرکزی هم با توجه به اینکه در مسیر ترانزیتی کشور قرار دارد، تلاش‌های بسیار خوبی انجام شده و همه باید تلاش کنیم تا در سال آینده با برنامه ریزی بهتر، تلاش مستمر و با بهره گیری از ظرفیت مشارکت مردم و نهادها، نتایج مطلوب کسب شود.

منبع

همچنین ببینید

تهدید جهانی اقتصاد مخدری

درحالی که بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، تولید …