دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش درمان اعتیاد انجمن NA مورد تایید بهزیستی است

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: گروه های NA (انجمن معتادان گمنام)، کمپ ها، مدل های سرپایی، درمان دارویی و کاهش آسیب، بخش هایی از پازل درمان و کاهش آسیب اعتیاد مورد تایید در کشور به شمار می روند.

مجید رضازاده روز چهارشنبه افزود: هیچکدام از روزهای معتبر درمانی اعتیاد در منابع علمی نه رد می شوند و نه آنکه مطلقا به عنوان تنها راه شناخته می شوند. در منابع علمی گفته می شود که باید همه بخش های پازل درمان اعتیاد را داشته باشیم که افراد بتوانند از هر کدام از این بخش ها یا از تعدادی از آنها استفاده کنند.
وی تاکید کرد: مدل NA و مدل مراکز اقامتی یا همان کمپ ها مدل های همتا محور هستند. در مدل های همتامحور از همتا یعنی کسی که خودش قبلا درگیر اعتیاد بوده است، در تیم درمان استفاده می کنیم.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: از نظر کارشناسان بهزیستی، همتا باید در کنار متخصص، مددکار و روانشناس باشد و در مواردی که لازم است دارو نیز باید استفاده شود و علاوه بر آن خدمات توانمندسازی نیز باید به افراد ارائه شود.
رضازاده افزود: همه این اجزا اگر با هم دیگر باشند می توانیم امید داشته باشیم کسی که درگیر اعتیاد شده است به تدریج به سمت ترک برود و در ترک بماند و اعتیاد او عود نکند و بعد از آن توانمند شود و مانند یک فرد عادی شغل داشته باشد و با خانواده اش زندگی کند.
وی اضافه کرد: بخشی از این مسیر را همتاها اجرا می کنند که NA نیز یکی از گروه هایی هست که در این زمینه عمل می کند. این گروه، سابقه و گستره جهانی دارد که در ایران نیز فعالیت دارد.
وی گفت: گزارشهای رسیده نشان می دهد که گروه های NA در درمان اعتیاد موثر هستند چون شبکه هایی تشکیل می دهند و از خودشان حمایت می کنند و در واقع حمایت های همتامحور از همدیگر دارند. این موفقیت ها از نقاط قوت آنها است.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: بهزیستی نیز از ابتدا بنا داشته که به گروه های NA کمک کند و کمک کرده است.
رضازاده خاطرنشان کرد: بیشترین کمکی که گروه های NA از بهزیستی می خواهند بیشتر مربوط به جا و مکان برای برگزاری جلسات است که عمدتا بهزیستی یا شهرداری یا دیگر دستگاه های دولتی این کمک را می کنند.
وی از این گروه ها خواست که اگر در مواردی مشکلی دارند به سازمان بهزیستی کشور یا ادارات استانی آن مراجعه کنند تا مشکلات آنها برطرف شود.
به گزارش ایرنا و بر اساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.
کسانی که در جلسات گروه های NA شرکت می کنند به ازای مدت پاکی از اعتیاد چیپ های رنگی را دریافت می کنند، چیپ نارنجی سی روز پاکی، چیپ سبز ۶۰روز پاکی، چیپ قرمز ۹۰روز پاکی، چیپ آبی ۶ ماه پاکی، چیپ زرد ۹ ماه پاکی، چیپ سفید یک سال پاکی و چیپ نقره‌ای برای ۱۸ ماه پاکی است

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …