دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لزوم ساماندهی، کنترل و درمان معتادان

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به افزایش شمار معتادان در کشور: باید تلاش کنیم آنان را ساماندهی و کنترل کنیم

 اسکندر مومنی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اهمیت اجلاس وزرای کمیسیون مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد افزود: این اجلاس محلی برای بیان دیدگاه ها و مواضع است و مطالبات جمهوری اسلامی ایران را در این اجلاس مطرح و در ملاقات های دو و چند جانبه به صراحت اعلام کردیم که کشورمان در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و مستمر در این خط، شهید تقدیم می کنیم و سربازان و نیروهای مسلح ما در این راه جانفشانی می کنند و هشدار و تذکر جدی بسیاری دادیم و دیدگاه هایمان را بیان کردیم.
وی، سخنرانی در اجلاس عمومی و ملاقات با معاون دبیرکل سازمان ملل و دیدار با هیئت های مختلف از جمله از چین، روسیه، هند، پاکستان، اندونزی و پرتغال و بیان دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در مبارزه با مواد مخدر را از جمله اقداماتش به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بیان کرد.
سردار مومنی با اشاره به اینکه کشورمان با انواع مواد مخدر مبارزه می کند، درباره
تحریم های ظالمانه، غیرقانونی و نامشروع امریکا علیه کشورمان افزود: برای مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از ترانزیت آن نیاز به دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته داریم اما به علت تحریم ها در تامین آن ها دچار مشکل هستیم و لازم است این تحریم ها رفع شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید می شود، اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد آن از مسیری به اروپا و جاهای دیگر می رود که اگر ایران به علت کمبود تجهیزات ناشی از تحریم ها نتواند جلوی آن را بگیرد مشکلات زیادی را برای اروپایی ها ایجاد خواهد کرد و آن گاه آنها متوجه جدی بودن این خطر می شوند.
سردار مومنی درباره مواد مخدر “گل” گفت: یکی از دستور کارها این بود که حشیش، ماری جوانا و گُل از جدول طبقه ۴ مواد مخدر حذف و قانونی شود اما با رایزنی که با چین و روسیه انجام شد فعلا این موضوع از دستور کار حذف شد و یکسال به تعویق افتاد.
وی ادامه داد: از آنجایی که برخی از کشورها تولیدکننده این نوع مواد مخدر هستند و درآمد دارند ، می خواهند این مواد را قانونی کنند اما واقعیت این است که “گُل” ماده مخدر بسیار خطرناکی است و قدرت توهم زایی آن چند برابر حشیش و اعتیادآور و امکان برگشت از آن بسیار کم است.
سردار مومنی گفت: استفاده از ماده مخدر”گل” چند سالی در ایران آغاز شده است و فراوانی آن زیاد نیست اما آهنگ رشد آن بالاست.
وی افزود: بر اساس پژوهش ها، بیش از ۳۰ درصد مصرف کنندگان این ماده مخدر تصور می کنند مصرف آن مضر نیست و حدود ۳۰ درصد هم اعلام کرده اند از روی رودربایستی، این ماده را مصرف کرده اند.
سردار مومنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سن اعتیاد میانگینی از معدل سنی مجموعه معتادان و ۲۴ سال و چند ماه است.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید تلاشمان را به حوزه درمان، ساماندهی معتادان متجاهر، کاهش آسیب و صیانت اجتماعی و پیشگیری معطوف کنیم.
سردار مومنی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز موجب کاهش حجم محموله های مواد مخدر و افزایش قیمت آن شده است، افزود: به این ترتیب کار نیروهای مقابله ای ما مشکل تر شده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه در افغانستان آزمایشگاه های ساخت مواد مخدر جدید صنعتی افزایش قابل توجهی داشته که زنگ خطری برای ماست.
سردار مومنی گفت: پارسال ۱۸ نفر از جوانان ما در مقابله با قاچاق مواد مخدر شهید شده اند.
وی با بیان اینکه همه ما و از جمله خانواده ها باید مراقب باشیم، افزود: خانواده ها نباید فرزندان خود را رها کنند و باید بر آن ها نظارت کنند و دستگاه های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش هم باید در این باره کمک کنند.
سردار مومنی با اشاره به اینکه فروش اینترنتی مواد مخدر هم انجام می شود، اضافه کرد: پلیس فتا فضای مجازی را رصد می کند و دستگاه قضایی در جهت مقابله با این موضوع، احکام خوبی را صادر می کند به همین علل آهنگ رشد فروش اینترنتی مواد مخدر رو به کاهش است.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه  حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد، افزود: آن ها هم انسان هستند و مازاد بر جامعه نیستند و روا نیست آن ها در خیابان بخوابند. باید آن ها را پناه داد و درمان کرد و مهارت های شغلی را به آن ها یاد داد.
وی با اشاره به لزوم تغییر بافت های شهری در برخی مناطق از جمله مناطق مرکزی شهر تهران گفت: در تهران تاکنون بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ نفر فقط در مناطق شوش و هرندی و بیش از ۲ هزار خرده فروش و توزیع کننده مواد مخدر جمع آوری شدند.
سردار مومنی اضافه کرد: اکنون حدود ۴۰ هزار نفر در کل کشور در مراکز درمانی و ترک اعتیاد موضوع ماده ۱۶ وجود دارند.
وی با اشاره به اینکه برخی از معتادان متجاهر از جمله معتادان آلوده به بیماری های واگیردار مانند ایدز را نمی توان در مراکز عمومی ترک اعتیاد پذیرفت، گفت: قرار شد مراکز ویژه این گونه معتادان تاسیس شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از فناوری های روز و پیشرفته برای کشف مناطق کشت مواد مخدر استفاده می کنیم البته مزرعه بزرگ کشت مواد مخدر از جمله خشخاش در کشور نداریم اما شاید در ارتفاعات صعب العبور مناطقی باشد و ماموران مبارزه با مواد مخدر، آن جا را هم رصد و امحاء می کنند و به شدت با آن مقابله می شود و در این موضوع همه دستگاه های مقابله ای از جمله بسیج، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مصمم هستند.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه تعداد معتادان در کشور افزایش نیافته است، افزود: باید تلاش کنیم تا آن ها را ساماندهی و کنترل کنیم.

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …