دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فعالیت ۲۹ مرکز پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی/بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد با کمبود پزشک مواجه هستند

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: در سطح استان ۲۹ مرکز پیشگیری از اعتیاد وجود دارد و در بحث درمانی مراکز اقامتی(کمپ‌های ترک اعتیاد) مشغول به فعالیت هستند.

زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی امروز در جمع اعضای خانه سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیران کمپ‌های شهرستان اراک گفت: بر اساس سیاست‌های بهزیستی کشور، مجوز راه‌اندازی کمپ‌ها تنها به متقاضیان متخصص درزمینهٔ پیشگیری و درمان اعتیاد اعطا می‌شود و مراکز ترک اعتیاد باید افراد متخصص را جذب کنند، زیرا بهره‌گیری از تخصص و دانش روان‌شناس، مددکار و پزشک در کمپ‌ها ضروری است.

امینی افزود : مجوز راه‌اندازی کمپ‌ ترک اعتیاد فقط به متقاضیان متخصص در این زمینه اعطا  می‌شود و موظف هستند به پزشک متخصص و مددکار مجهزشوند.

وی با اشاره به مراحل پذیرش معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد، اظهار کرد: طبق بخش‌نامه سازمان بهزیستی کشور، مسئولان کمپ‌ها پیش از پذیرش افراد معتاد باید حتماً در مجموعه خود پزشک حاضر داشته باشند.

وی بیان کرد: در سطح استان ۲۹ مرکز پیشگیری از اعتیاد وجود دارد و در بحث درمانی مراکز اقامتی(کمپ‌های ترک اعتیاد) مشغول به فعالیت هستند.

امینی اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کمپ‌ها با کمبود پزشک مواجه هستند، استانداردسازی کمپ‌های ترک اعتیاد از برنامه‌های حائز اهمیت در سازمان بهزیستی به شمار می‌رود و در این راستا توسط کارشناسان بهزیستی استان تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته است و پس از رعایت استانداردهای لازم و با تلاش و پیگیری‌های متعدد مجوز کمپ صادر می‌گردد.

وی بابیان اینکه کمپ‌ها مراکز درمانی هستند و درمان‌های مختلف اعتیاد زمانی اثربخش است که فرد بتواند به بهبودی لازم دست پیدا کند و وارد جامعه شود افزود : مسئولین کمپ‌ها باید به‌عنوان یک وظیفه انسانی جهت بازگردانی بیماران و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد در جامعه تلاش نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بر شناسایی نقاط ضعف و قدرت در مراکز ترک اعتیاد تأکید داشت و افزود: ضوابط و اصول بهداشت محیطی مراکز نگهداری معتادان می‌بایست همچون سایر اماکن عمومی مشمول آئین‌نامه‌های بهداشت محیط رعایت و جنبه‌های مختلف بهداشت فردی و عمومی در تمامی قسمت‌های این مراکز مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی تنها یک عضو است و سایر دستگاه‌ها نیز باید موازی با بهزیستی به حرکت خود ادامه دهند و ورود مقام معظم رهبری به مسئله پیشگیری و درمان اعتیاد، هماهنگی دستگاه‌های اجرایی را در حد قابل‌توجهی افزایش داده است.

امینی خاطرنشان کرد: درمان اعتیاد یک پروژه نیست بلکه یک پروسه و فرآیند زمان‌بر است و ترک مواد نخستین مرحله این پروسه است و به‌این‌ترتیب مراکزی که پس از ترک، بهبودیافتگان را به سمت اشتغال هدایت می‌کنند در زمره بهترین مراکز ما قرار خواهند گرفت .

در پایان حاضرین در جلسه به بحث و تبادل‌نظر در خصوص ضوابط کلی و اصولی این مراکز در امر رعایت هر چه‌بهتر و باکیفیت‌تر بهداشت محیط و روش‌های درمانی و سایر مشکلات کمپ‌ها پرداختند.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …