دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مواد مخدر علت ۵۵ درصد طلاق‌ها و ۷۰ درصد جرایم زندانیان است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مواد مخدر و اعتیاد در رأس آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، گفت: مواد مخدر علت بیش از ۵۵ درصد طلاق‌ها در کشور است.

اسکندر مؤمنی در همایش «مددکاری اجتماعی؛ تاب‌آوری اجتماعی» که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: اقدام نابخردانه آمریکا در خصوص سپاه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های پررنگ جامعه، مواد مخدر و اعتیاد است، گفت: علت بیش از ۵۵ درصد طلاق‌ها، مواد مخدر است. همچنین ۷۰ درصد جرایم عمد و غیرعمد زندانیان نیز به مواد مخدر بازمی‌گردد.

به گفته مؤمنی، بسیاری از بیماری‌های واگیردار، فروپاشی خانواده‌ها و سایر آسیب‌ها، ناشی از اعتیاد و مواد مخدر است و راه‌حل آن عمومی است و توسط یک دستور یا یک سازمان، این مشکل حل نمی‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه رفع مشکل مواد مخدر جمعی است، افزود: به همین دلیل ستادی ایجاد شده که در رأس آن، رئیس‌جمهور قرار دارد و همه باید برای ساماندهی آن تلاش کنند و تصمیم‌های فردی، کارآیی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از موضوعات مانند درمان و آسیب‌های اجتماعی، متولی خاصی دارند و برای ساماندهی آسیب اعتیاد نیز ستادی تشکیل شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: متأسفانه در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که تولید مواد مخدر در همسایگی ما روزافزون است به طوری که در سال ۲۰۰۰ تولید مواد مخدر در افغانستان ۲۰۰ تن بود و در حال حاضر به ۵۰ برابر یعنی حدود ۱۰ هزار تن رسیده است؛ به همین دلیل با حمایت کشورهای فرامنطقه‌ای و آمریکا، این شرایط در منطقه به وجود آمده که متأسفانه شاهد افزایش لابراتوار و تولیدات صنعتی مواد مخدر در کشور همسایه هستیم.

مؤمنی با اشاره به اینکه قطعاً راه‌حل رفع اعتیاد، تک مؤلفه‌ای نیست، تصریح کرد: یک تصمیم و یک سازمان نمی‌تواند این مشکل را حل کند و حتماً باید همه با هم کار کنند که یکی از آنها درمان است.

به گفته وی، برای افرادی که معتاد هستند باید شیوه‌های نوین درمانی در نظر گرفته شود که ترک آنها پایداری بیشتری داشته باشد. همچنین موضوع مقابله با جدیت پیگیری شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه گفته می‌شود مبارزاتی که طی چند سال انجام شده، نتیجه‌ای نداشته است، گفت: یکی از دلایل این موضوع، اقدامات ناهماهنگی بوده که انجام شده است که البته اگر مبارزه انجام نمی‌شد، وضعیت بدتر می‌شد.

مؤمنی اظهار داشت: همه کشورها این موضوعات را با هم در نظر می‌گیرند و اگر مبارزه و درمان موازی هم پیش نروند، ساماندهی خوبی انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من، بخشی که مغفول مانده و ظرفیت بیشتری دارد که می‌توان آن را به فعلیت رساند، بازدارندگی درونی است و حوزه پیشگیری نیز نقش مهمی دارد که مربوط به یک سازمان خاص نمی‌شود و همه گروه‌های ارزشی و سازمان‌ها اگر حساسیت لازم در جامعه ایجاد کنند، این موضوع عمومی می‌شود و در نتیجه جواب مثبت خواهیم گرفت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه باید سهم هر فرد در پیشگیری مشخص شود، گفت: مبارزه و درمانِ تنها ما را به نتیجه نمی‌رساند و حتماً باید پیشگیری، کاهش تقاضا، بازدارندگی درونی افراد و جامعه و همچنین تاب‌آوری اجتماعی محقق شود تا بتوانیم اعتیاد را ساماندهی کنیم.

مؤمنی به نقش مهم مددکاران اشاره کرد و افزود: در این میان مددکاران نیز نقش مهمی دارند و باید تلاش کنیم تا وضعیت فعلی را ساماندهی نمائیم.

وی ادامه داد: شرط ساماندهی و رسیدگی به معتادان متجاهر فعلی و درمان آنها، مهارت‌آموزی است و صیانت اجتماعی آنان این است که معتاد جدیدی اضافه نشود و راه‌حل آن نیز هماهنگی بین بخشی و ساماندهی این موضوع است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه خوشبختانه اراده نظام، همه قوا و رهبر انقلاب بر ساماندهی اعتیاد و مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: باید یک اجماع عمومی ایجاد شود. همچنین مؤلفه دیگر که موضوع بین‌المللی است، باید مورد توجه جدی قرار گیرد که البته اقداماتی نیز در این خصوص انجام شده است به طوری که ایران در خط مقدم مبارزه قرار دارد و همه باید تلاش کنیم برای ساماندهی مبدأ و منشأ تولید مواد مخدر و ریشه‌کن کردن آن، اقدامات اساسی انجام شود که این موضوع نیز با کشت جایگزین و بهبود وضعیت مردم آن منطقه ایجاد خواهد شد.

منبع

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …