دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳۲ تُن انواع مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون کشف شد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۲ تُن انواع مواد مخدر در کل کشور کشف شد

 سردار محمد مسعود زاهدیان روز سه شنبه در نشست خبری افزود: سال گذشته تمرکز کشفیات ما در شرق و جنوب شرق بوده و امسال نیز تمرکز بر این مناطق بوده و بیشترین کشفیات نیز در این منطقه صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر ۱۵ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرده است، افزود: ۶۷۵ تن انواع مواد مخدر در سال گذشته کشفیات مواد مخدر داشتیم و دستگیری ها در این زمینه نیز ۳ درصد افزایش داشته است.

* آمادگی پلیس برای جمع آوری کامل معتادان متجاهر
سردار زاهدیان در خصوص معتادان متجاهر نیز گفت: درباره معتادان متجاهر در سال گذشته ۲۵ هزار نفر جمع آوری شدند و تحویل مراجع مورد نظر قرار گرفتند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: در منطقه هرندی تهران امروز شاهد این هستیم که وضعیت تغییر کرده و اقدامات باعث شده است که امنیت نسبی و مناسبی ایجاد شود؛ به طوری که در زمینه معتادان متجاهر ۱۲ هزار معتاد متجاهر در سطح تهران جمع ‌آوری شدند.
این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: اگر وضعیت نگهداری معتادان متجاهر در کشور افزایش پیدا کند، پلیس آمادگی دارد تمامی معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند.
وی افزود: ۲۵ هزار نفر از معتادان متجاهر در سراسر کشور جمع آوری شدند که از این تعدد ۱۲ هزار نفر در تهران و ۱۳ هزار نفر در استان های دیگر بوده اند.
به گفته سردار زاهدیان هزینه نگهداری هر فرد معتاد در این مرکز ۱۵ هزار تومان است که بخشی از آن را ستاد مبارزه با مواد مخدر می پردازد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته تولید شیشه در افغانستان شدت پیدا کرده است، افزود: محموله‌ های سنگین شیشه را در نوار مرزی شرق کشور کشف کرده ایم؛ در سال گذشته یک محموله ۴۲۰ کیلویی شیشه کشف شد که بی سابقه بوده است و کشفیات شیشه در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ دو برابر افزایش داشته است.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در خصوص برنامه پلیس مبارزه با مواد مخدر در داخل کشور گفت: در سال گذشته ۲ هزار مدرسه تحت پوشش پلیس قرار گرفت و در اطراف این مدارس سه تُن انواع مواد مخدر کشف شد.
سردار زاهدیان با بیان اینکه اگر بتوانیم سطح ایمنی در محیط‌ های آموزشی، پارک ‌ها و غیره را افزایش دهیم می ‌توانیم پیشگیری‌های لازم را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۲۰ هزار نفر در کل کشور در اطراف مدارس دستگیر شدند و به مراکز قوه قضائیه تحویل داده شدند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: شیوع مصرف مواد مخدر از ۱۹ تا ۲۵ سال است؛ مصرف مواد مخدر گُل بیشتر در بین دانشجویان و جوانان است در این زمینه تحقیقات در حال انجام است و نتایج آن اعلام خواهد شد.
زاهدیان با بیان اینکه اقدامات ما در حوزه مواد مخدر به قدری موثر بوده که دشمنان به دنبال این هستند که اقدامات جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند، اظهار داشت: کاری که در محله هرندی انجام‌ شده کاری بزرگ بوده است.
وی در مورد انتشار خبر دستگیری روسای پلیس مواد مخدر تهران و ستاد در سریلانکا گفت: رسانه‌های معاند هرگاه می خواهند در خصوص نابسامانی بگویند منطقه هرندی را نشان می‌دادند. پلیس توانست با تلاش‌ خود این منطقه را پاکسازی کند.
سردار زاهدیان افزود: پلیس جمهوری اسلامی ایران امروز پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر است و کشفیات ما در جهان در سطح بالایی است و شاید هیچ کشوری نمی تواند این ادعا را کند که همپای ما بتواند در این حوزه وارد شود.
وی اظهار داشت: حضور ما در فضای مجازی یکساله شده است و این مرکز به استانداردهای لازم رسیده است. در سال گذشته با رصد کامل توانستیم باندهای مختلف مواد مخدر و کسانی که تبلیغ فروش بذر مواد مخدر می‌کردند دستگیر کنیم به طوری که در یک سال گذشته ۷۰ گروه دستگیر شدند.
سردار زاهدیان گفت: پلیس ما امروز یک پلیس دانش محور باشد و با اشراف اطلاعاتی در سال گذشته برخورد‌های خوبی با باندهای مواد مخدر شده است.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: امروز برخی تجهیزات باید از خارج از کشور وارد شود که به دلیل تحریم‌ها به ما نمی‌دهند. بیش از ۷۰ درصد کشفیات ما با اشراف اطلاعاتی انجام می شود و هر چه کار اطلاعاتی ما بیشتر شود، خسارت ما کمتر خواهد شد.
وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ باند اصلی که در سطح کشور فعالیت داشتند عناصر آن دستگیر شد. برخی از شبکه‌های وارد کننده امروز فعالیتشان از بین رفته است و ضربات جدی دیدند. یکی از مواردی که سال گذشته از بین رفت مورد یک تُن و ۱۲۰ کیلو مورفین بود که فعالیت آنها از بین رفت و بیش از۱۰۰ میلیارد از اموال آنها مصادره شد.
وی ادامه داد: طی سه روز گذشته یک تُن و ۱۰۰ کیلوگرم مورفین کشف شد که حاصل تلاش بین چند استان بود. همچنین یک محموله ترانزیتی یک تُن و ۲۰۰ کیلویی از پاکستان کشف شد و شب گذشته یک تُن و ۲۰۰ کیلو مواد مخدر از هرمزگان و یک تُن و ۳۰۰ کیلو مواد مخدر در سیستان و بلوچستان کشف شد.
زاهدیان افزود: سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار آموزش چهره به چهره در مراکز آموزشی محیط کار و خانواده و محلات ارایه شد و امسال نیز در این راستا نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد دایر می شود.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …