دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مواد مخدر؛ قاتلی که هر ۸ دقیقه یک آمریکایی را می‌کشد

سوءمصرف مواد مخدر، روزانه جان حدود ۲۰۰ نفر را در آمریکا می‌گیرد و در این میان، دلیل اصلی مرگ و میر در این کشور در سنین زیر ۵۰ سال، مصرف مواد اعتیادآور گزارش شده است.

آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در آمریکا بیشتر از هر کشور دیگری است. شاید جمعیت حدودا ۳۳۰ میلیون نفری آمریکا روی این مسئله اثرگذار باشد، اما هستند کشورهای بزرگ دیگری که جمعیتشان بسیار بیشتر از جمعیت کشور آمریکا باشد و اعتیاد، علت اصلی در میان عوامل مرگ و میر در آن کشورها به شمار نیاید. با این وجود، سوءمصرف مواد اعتیادآور در این کشور غربی زنگ هشدار را به صدا درآورده است چرا که حتی نرخ مرگ و میر ناشی از اعتیاد در میان جوانان آمریکایی نیز به شدت روندی تصاعدی در پیش گرفته است.

یک پژوهش جدید که در سالنامه «طب داخلی» کالج آمریکایی پزشکی منتشر شده، نشان داده است، میزان مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در کشور آمریکا در قرن بیست و یکم بیش از دو برابر افزایش یافته است. در این پژوهش، آمار رسمی که در پایگاه داده‌های مربوط به مرگ و میر سازمان بهداشت جهانی منتشر می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته است. بنا بر نتایج این پژوهش، تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۶۴ هزار نفر در آمریکا بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

«ینگشی چن» یکی از محققان و پژوهشگران «مرکز ملی سرطان»‌ در «انستیتو ملی سلامت» آمریکا نیز تأکید کرده است: «آمریکا بالاترین میزان نرخ مرگ و میر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر چه در میان مردان و چه در میان زنان در سال ۲۰۱۵ میلادی داشته است. میزان مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در این سال از هر یکصد هزار زن، ۲۰ نفر و از هر یکصد هزار مرد، ۳۵ نفر بوده است که این میزان بیش از دو برابر آمار مشابه در کشورهای دیگر است». بنا بر اعلام این پژوهشگر آمریکایی، در تحقیقاتی که در این رابطه انجام گرفته مشخص شده که کشور مکزیک پایین ترین نرخ مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر را در میان کشورهای دنیا دارد.

سازمان فدرال «مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری» در آمریکا نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی دو گزارش منتشر کرده که در یکی از آنها به بررسی آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر پرداخته است. بر اساس این گزارش، نرخ مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد، در آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۲۰ نفر در بین هر یکصدهزار آمریکایی بوده که این میزان در مقایسه با آمار سال قبل از آن، ۲.۵ نفر افزایش یافته است و این در شرایطی است که در همین زمان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در آمریکا ۱۱.۷ نفر از هر یکصدهزار آمریکایی بوده است.

آماری که در گزارش این سازمان فدرال آمریکایی منتشر شده، آنجایی جالب‌تر می‌شود که فاکتورهایی نظیر قومیت و نژاد نیز در این آمار در نظر گرفته می‌شود. بر همین اساس، نرخ مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در میان سفیدپوستان آمریکایی بیشتر از نژادهای دیگر است. این آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی برای سفیدپوستان ۲۵.۳، سیاهپوستان ۱۷.۱ و لاتین‌تبارها ۹.۵ نفر از بین هر یکصدهزار نفر بوده است و به این ترتیب نرخ مرگ و میر بر اثر مصرف مواد در میان سفیدپوستان تقریبا ۵۰ درصد بیش از نژادهای دیگر در آمریکاست.

 میزان مرگ و میر بر اثر مصرف مواد مخدر در میان تمام قومیت‌های مورد بررسی در این پژوهش، روند رو به افزایش داشته و در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز که با رنگ کمرنگ‌تر نشان داده شده، این آمار در مقایسه با سال قبل از آن به یک نسبت رشد کرده و روند صعودی خود را ادامه داده است و همانطور که از تصویر مشخص است، این میزان در میان سفیدپوستان تقریبا دو برابر میانگین دیگر نژادهاست.

گزارش دومی که سازمان فدرال مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا منتشر کرده، اثرات انواع مختلف مواد از جمله مسکن‌های مخدر (اوپیوئیدها)، کوکائین و هروئین مورد بررسی قرار گرفته است که در نتیجه این بررسی مشخص شد، داروهای مسکن حاوی مخدر بیشترین علت مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد هستند و کوکائین در رتبه بعدی قرار گرفته است. اوپیوئیدها، داروهای حاوی مواد مخدر غیرقانونی هستند که از طریق برهم‌کنش با گیرنده‌های اوپیوئید در سلول‌های بدن، درد را کاهش می‌دهند. با این وجود، داروهای مسکن حاوی مخدر دلیل اصلی مرگ و میر بر اثر سوء مصرف مواد است. در میان نژادها و قومیت‌های مختلف نیز، مصرف برخی از انواع مواد مخدر بیش از دیگر گروه‌ها بر نرخ مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر افزوده است. در میان سفیدپوستان، مخدرهای مصنوعی و سنتزشده به جز متادون، در میان سیاهپوستان، کوکائین و در میان بومیان (سرخپوستان) روانگردان‌ها عامل اصلی مرگ و میر بوده‌اند.

این نهاد فدرال دولت آمریکا یک گزارش دیگر نیز با درنظر گرفتن آمار مربوط به سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ میلادی منتشر کرده و البته فاکتور جنسیت را نیز مدنظر قرار داده است. بر اساس این آمار، شمار جان باختگان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۷۰ هزار و ۲۳۷ نفر رسیده که این به معنای مرگ روزانه ۱۹۲ نفر بر اثر اعتیاد در جامعه آمریکاست، یعنی تقریبا هر ۸ دقیقه، یک نفر.

پژوهش دیگری تأکید دارد که مصرف مواد اعتیادآور در آمریکا به یک اپیدمی همه‌گیر تبدیل شده و البته این مسئله چندین دهه است که به یکی از مشکلات بزرگ این کشور تبدیل شده و به سال‌های اخیر ارتباطی ندارد. بنا بر این تحقیق که روی مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت مصرف مواد اعتیاداور از سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۶ میلادی انجام گرفته، تقریبا هر ۹ سال این نرخ در آمریکا دو برابر شده است و مواد مخدر مصنوعی نظیر فنتانیل در حال حاضر عمده‌ترین دلیل مرگ ناشی از سوءمصرف مواد در آمریکا است.

این پژوهش که به بررسی آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد اعتیادآور در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۶ میلادی پرداخته، این آمار را در ایالت‌های مختلف آمریکا نیز به صورت مجزا بررسی کرده و نشان داده است که تمام ایالت‌های آمریکا به نوعی از تشدید معضل سوءمصرف مواد رنج می‌برد. در تاریخ ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در نشریه «ساینس» (Science) به چاپ رسیده، تأکید دارد که هر روزه ۱۷۴ نفر به دلیل اعتیاد به مواد مخدر در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند و برخی پیش‌بینی‌ها از این امر حکایت دارد که این روند چنانچه با همین سرعت ادامه داشته باشد، این رقم به روزانه ۲۵۰ نفر خواهد رسید.

در این میان به نظر می‌رسد که سهم جوانان بسیار بیشتر از دیگر گروه‌های سنی در آمریکا است. بنا بر نتایج پژوهشی دیگر که روی گروه‌های سنی در آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد کار کرده، آمریکایی‌های ۲۵ تا ۳۴ ساله بیش از هر گروه دیگری در معرض سوءمصرف مواد اعتیادآوری بوده‌اند که در نهایت به مرگ آنها منجر شده است. در سال ۲۰۰۱، مصرف این مواد تنها علت ۴ درصد فوت جوانان آمریکایی در این بازه سنی بوده در شرایطی که در سال ۲۰۱۶ میلادی، از هر ۵ جوانی که در این بازه فوت شده، یک نفر به دلیل مصرف اینگونه مواد جان خود را از دست داده است. گروه سنی بعدی که بیشتر از گروه‌های دیگر در معرض آسیب بوده‌اند، نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله هستند که در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۲ درصد از مرگ و میر در این سنین بر اثر سوء مصرف مواد مخدر بوده است و بررسی‌ها از این امر حکایت دارد که این روند رو به رشد همچنان ادامه‌دار است.

میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در آمریکا به حدی بالاست که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش با امضای فرمانی در این رابطه وضعیت اضطراری اعلام کرد. او که ورود مواد مخدر به آمریکا را به مرزهای جنوبی این کشور نسبت داده و حتی از چین به دلیل در نظر گرفتن مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر تمجید کرده، ژانویه سال جاری میلادی درباره وضعیت مواد مخدر آمریکا گفت: «هر هفته، فقط هروئین ۳۰۰ نفر از شهروندان ما را می‌کشد، که ۹۰ درصد این مواد از مرزهای جنوبی کشور وارد شده است. امسال تعداد آمریکایی‌هایی که به دلیل [مصرف] مواد مخدر می‌میرند، از تعداد کل تلفات جنگ ویتنام بیشتر  خواهد بود.»

 

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …