سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشاوره پلیس: دوست ناباب عامل اصلی اعتیاد است

افراد در دوران نوجوانی و جوانی به دنبال حضور در گروه دوستان‌اند به طوری که پس از مدتی وقتی حسن و خوبی دوستان را می‌بینند به دوستان خود وابسته می‌شوند و مهمترین عامل معتاد شدن افراد دوستان ناباب هستند.

وابستگی افراد به دوستان باعث می‌شود از خانواده خود دور شوند و حتی از دوستان خود دفاع کنند و گاهی این دوستان نیز از این شرایط استفاده کرده و فرد را به سمت و سوی موادی که خود مصرف می‌کنند کشانده و به اعتیاد دچار می‌کنند.
معمولا افراد معتاد به دنبال افرادی هستند که با آنها دوست شوند، دور هم جمع شوند و آنها را به سوی مواد مخدر بکشانند، این افراد دوست دارند افراد جدیدی را به مصرف مواد معتاد کنند و ابتدا مواد مجانی به دوست خود تعارف می‌کنند و پس از معتاد شدنشان با اخاذی از آنها در قبال گرفتن مواد جدید به آنها پول می‌دهند و این گونه برخی افراد مواد فروش، کسب درآمد می‌کنند.
بنابر این گزارش از آن‌ جایی که این مواد فروش‌ها و کارتل‌های مواد برای افزایش سود و فروش مواد خود نیاز به حضور افراد معتاد دارند به دنبال افزایش افراد معتاد و گرایش جوانان به مواد مخدر هستند که گاهی یک فرد معتاد می تواند ۱۵ نفر را در سال به مصرف مواد مخدر تحریک کرده و در آن غرق کند.
در حال حاضر افرادی که به مواد مخدر روی می‌آورند ممکن است ۶ ماه تا یک سال طول دورانی باشد که از مواد مخدر به عنوان سرگرمی استفاده کنند و پس از آن مصرف دائمی خود را ادامه می دهند. مراکز ترک اعتیاد مختلفی وجود دارد که برای ترک اعتیاد افراد ایجاد شده است اما کارایی آنها نمی‌تواند به گونه‌ای باشد که افراد را از مصرف مواد مخدر به طور کامل منصرف کند.
هشدار پلیس می افزاید: تعداد بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر نمی توانند به صورت دائم از مواد مخدر دوری کنند و آن را کنار بگذارند؛ به عبارتی از هر ۱۰۰ نفر بیش از ۹۵ نفر به مصرف دوباره مواد مخدر پس از گذراندن دوران درمان در مراکز درمانی ترک اعتیاد روی می‌آورند که بایستی خانواده و والدین مراقب بیشتری از فرزندانشان کرده و بر دوست یابی جوانان و نوجوانان نظارت بیشتری داشته باشند.

 

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …