سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

طرح یاری‌گران برای پیشگیری از مواد مخدر اجرا می‌شود

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر: طرح یاری‌گران برای پیشگیری از مواد مخدر اجرا می‌شود

سردار اسکندر مؤمنی در همایش دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور گفت: در هر قشر و صنفی که فردی زندگی می‌کند باید به موضوع پیشگیری از اعتیاد توجه کند و به عنوان تکلیف فردی، اجتماعی، اخلاقی به آن نگاه کند که طرح یاری‌گران نیز همین هدف را پیگیری می‌کند، همه گروه‌های مرجع باید در زمینه پیشگیری از اعتیاد مشارکت کند، مواد مخدر موضوع حساسی است و اولین دغدغه مردم نیز همین موضوع است.

وی افزود: پیشگیری از اعتیاد در بین ۴ تا ۵ اولویت اول خانواده‌ها قرار دارد زیرا اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند سرقت و جرائم دیگر را نیز افزایش دهد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۷۰ درصد زندانیان جرائم و سرقت‌های جامعه منشأ همین اعتیاد است که موضوع مقابله با کاهش زمانی موفق می‌شود که این موضوع اجتماعی شده و در اولویت افراد قرار گیرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی می‌تواند یکی از اقدامات خوب در حوزه مقابله باشد و باید همه ظرفیت‌ها باید برای این موضوع بسیج شود.

سردار مؤمنی گفت: در حوزه اقتصادی هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی است با این رقم ما می‌توانیم کارخانه، مدرسه و شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: بخش انفورماتیک باید بیشتر تلاش کند و تمام حوزه‌های ستاد در این زمینه تلاش کنند.

سردار مؤمنی گفت: درسال ۲۰۰۰ میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود که اکنون بعد از گذشت ۲ دهه به ۱۰ هزار تن رسیده یعنی ۵۰برابر شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در اجلاس وین سوالی را مطرح کردم که چرا در ایران ما باید بیش از ۸۰۰ تن مواد کشف کنیم، اما کشوری مانند افغانستان که سطح زیرکشت آن چند برابر کشور‌های دیگر است اکتشافات آن‌ها کمتر از یک سوم ایران است؟

مومنی گفت: تمام تلاش ما برای کشت جایگزین در حال انجام است، اما چشم‌انداز و اولویت مان در کوتاه مدت کاهش کشت مواد در منطقه و مهم‌ترین راهبرد ما پیشگیری و کاهش تقاضاست، ما باید بازدارندگی و صیانت را در کشور ایجاد کنیم و قدرت نه گفتن را گسترش دهیم تا معتاد جدیدی به این چرخه اضافه نشود.

وی افزود: کشور‌های فرامنطقه‌ای تلاش دارند که این منطقه را ناامن کنند تا یکی از آن‌ها بتواند کشت مواد را به راحتی انجام دهند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید حساسیت‌ها درباره موضوع مواد مخدر را افزایش دهیم و ما طرح یاری گران را در نظر داریم، آمادگی در حوزه فرهنگی و پیشگیری از مواد مخدر در تمام ظرفیت‌ها وجود دارد که مهمترین آن‌ها پیشگیری از مواد مخدر در بین دانش‌آموزان است.

 

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …