دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زائران حج تمتع مبتلا به سوء مصرف موادمخدر قبل از اعزام درمان شوند/اسامی ۱۰ داروی ممنوعه برای حجاج

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان گفت: زائران مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر قبل از اعزام به سرزمین وحی نسبت به درمان خود اقدام کنند.

رحمان حریری ظهر امروز در همایش آموزشی ترویجی زائرین حج تمتع شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در محل سالن اجتماعات مسجد قبا برگزار شد، اظهار کرد: فیض حضور در سرزمین وحی، حرم شریف نبوی (ص) و قبرستان بقیع، توفیقی است که خداوند منان برای شما مقرر کرده است.

وی با اشاره به اینکه  بلای خانمان‌سوز  مواد مخدر و  اعتیاد افراد در عمل، استطاعت زائر را از نظر جسمی و روانی ساقط می‌کند، افزود: توصیه می‌شود اگر فردی به هر نحوی مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان‌ها  است، قبل از اعزام نسبت به درمان و بازپروری روحی و جسمی خود اقدام کند.

دبیر  شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان تاکید کرد: پلیس و سایر عوامل حفاظتی و امنیتی در زمینه حفظ و ایجاد امنیت سفر زائرین و جلوگیری از حضور تعداد محدودی افراد مختلف، اقدامات وسیع کنترلی، مراقبتی و جدی در ایستگاه‌های پرواز در فرودگاه مبدا و مقصد  مستقر کرده است.

حریری با بیان اینکه مدیران کاروان‌ها باید همکاری لازم را با پلیس داشته باشند، ادامه داد: در مواردی که  هر نوع مواد مخدر و روانگردان  همراه با زائران  به هر میزان توسط پلیس کشف شود، اقداماتی همچون، تشکیل پرونده و صدور حکم مجازات برابر مواد قانونی، ابطال ویزای حج و عمره و جلوگیری از سفر وی به عربستان و ممنوعیت خروج موقت یا دائم برابر  تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون گذرنامه و ماده ۴ قانون  مجازات اسلامی اعمال می‌شود.

وی اظهار کرد:  حمل  انواع مواد مخدر، انواع داروهای غیر مجاز و مسکن، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و کدئین توسط زائران به کشور عربستان  ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

اسامی ۱۰ داروی ممنوعه برای حجاج

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با هماهنگی پلیس عربستان امسال ۱۰ رقم دارو شامل قرص‌های ترامادول، متادون، آمپول‌های مرفین، قرص‌های کدئین دار و شربت‌های مربوطه را جز داروهای ممنوعه اعلام و هرگونه حمل و نگهداری آنها در کشور عربستان مجازات سنگینی دارد.

حریری خطاب به زائران حج تمتع استان کردستان اذعان کرد: مرکز پزشکی حج بیمارستان‌های مخصوص دارد  و هیچ نیازی به حمل دارو  برای زائران نیست.

وی به افراد معتاد عازم سفر حج توصیه کرد: در صورتی که تا زمان اعزام فرصت کافی برای درمان اعتیاد خود دارید، مدیر کاروان را به طور محرمانه و خصوصی در جریان مشکل خود قرار دهید تا وی ضمن فراهم کردن امکانات درمانی در مراکز معتبر با در نظر داشتن این شرایط خاص، شما را از سایر خدمات درمانی در شهرهای مکه معظمه و مدینه منوره نیز بهره‌مند سازد.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …