سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

انهدام یک شبکه بزرگ اینترنتی قاچاق مواد مخدر

پلیس آلمان از انهدام یک شبکه بزرگ اینترنتی قاچاق مواد مخدر خبر داد.

رایان وایت، رئیس بخش جرائم سایبری و مالکیت معنوی از آمریکا با حضور در یک کنفرانس خبری مشترک در اداره آگاهی فدرال آلمان در شهر «ویسبادن» ایالت هِسِن در این باره اعلام کرد: با توجه به طرح اتهامات در آلمان و آمریکا به طور قابل توجه به دنبال برهم زدن تجارت غیرقانونی کالا در فضاهای «دارک نِت» هستیم. (پایگاه های اینترنتی زیرزمینی و غیرقانونی که به بخش مخفی شبکه اینترنت موسوم شده و در اصطلاح به آنها «دارک نِت» گفته می شود).

وی افزود: معتقدیم بازار موسوم به «وال استریت مارکت» (به عنوان یکی از جدیدترین بازارها در بستر «دارک نت») هم به تازگی به بزرگترین بازار «دارک نِت» جهان تبدیل شده است. تقریبا حدود دو سال طول کشید که دستگاهها و نهادهای آمریکا با همکاری شرکای اروپایی، هویت گردانندگان «وال استریت مارکت» را کشف کنند. هدف از این کار، کشف هویت فروشندگانی بود که مواد مخدر خطرناک یا سایر کالاهای غیرمجاز را در این بازار عرضه می کنند. در حالی که «وال استریت مارکت» و افرادی که در زمره گردانندگان آن بودند در اروپا مستقر بودند اما بسیاری از فروشندگان، مشتریان و مصرف کنندگان این شبکه در آمریکا استقرار داشتند. برخی از این همین افراد هم اکنون در آمریکا تحت پیگرد قرار دارند.

رایان وایت خاطرنشان کرد: زمانی که من در لس آنجلس بودم ما برای دو قاچاقچی بزرگ مواد مخدر، تشکیل پرونده جنایی دادیم. آنها در «وال استریت مارکت» به تبلیغ و عرضه مواد مخدر به مشتریان خود مشغول بودند. این دو متهم به فروش «مِت آمفتامین» و «فِنتالین» (شبه مرفین بسیار قوی) در این بازار مشغول بودند. این دو مخدر فوق العاده خطرناک در آمریکا خرابی و ویرانی به بار آورده اند. به همین خاطر لازم می دانم یک بار دیگر از مقامات آلمانی که میزبان ما بودند و همین طور از مقامات هلندی که شرکای ارزشمندی در این تلاش بودند، تشکر کنم. افتخار دارم بگویم که ما توانستیم یک باند جنایتکار را برچینیم.

در ادامه؛ سخنگوی پلیس منطقه «دریب بِرگن» هلند هم گفت: جنایتکاران فضای «دارک نت» در آن سوی مرزها نیز فعالند. در واقع آنها بین المللی کار می کنند. بنابراین این مساله برای ما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که به عنوان پلیس با هم مشارکتهای بین المللی داشته باشیم. به عنوان پلیس هلند ما نیز قویا مفتخریم که بخشی از این عملیات موفق آمیز برچیدن «بازار وال استریت» به حساب می آییم و این عملیات به دستگیری مجریان و گردانندگان این شبکه در آلمان منتهی شد.

به گفته اداره پلیس فدرال آلمان، سه مرد آلمانی در سه ایالت جنوبی آلمان به اتهام فعالیت در باصطلاح سکوی «دارک نت وال استریت مارکت» دستگیر شدند. این محیط اینترنتی به قاچاقچیان مواد مخدر اجازه می داد به فروش کوکائین، هروئین و سایر مواد مخدر، اطلاعات و اسناد جعلی و بدافزارها آنهم به بیش از یک میلیون مصرف کننده بپردازند. دادستانها اعلام کردند پرداختها از این پلتفرم به ارزها رمزنگاری شده (ارزهای دیجیتالی) بوده است و مالکان وبسایتها هم بین دو تا شش درصد کمیسیون دریافت می کردند.

مقامات آلمانی موفق شدند سرور این سایتها و پانصد و پنجاه هزار یورو که معادل ششصد و پانزده هزار دلار، نقد و مابقی ارز دیجیتالی، درایور و سایر مدارک است، کشف و ضبط کنند. در همین حال مقامات آمریکایی نیز از دستگیری دو تامین کننده مواد مخدر در لس آنجلس خبر دادند که حدود یک میلیون دلار، وجه نقد به همراه سلاح و مواد مخدر با خود داشتند.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …