دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگیری و آگاه‌سازی دانش آموزان یک اصل در مبارزه با مواد مخدر

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، گفت: هدف از اجرای برنامه‌های پیشگیری در سطح مدارس، واکسینه کردن دانش آموزان به‌ویژه در مقاطع متوسطه اول و دوم در برابر مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی است.

«فهد کمالوندی»، صبح امروز (۱۴ اردیبهشت) در مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان هشتمین جشنواره استانی نوجوان سالم، اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری بسیاری در این ستاد تدوین‌شده است و آموزش‌وپرورش در اجرای این برنامه‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

وی، بابیان اینکه ۹۵ درصد جمعیت کشور از حیث آلودگی به مواد مخدر سالم است، افزود: این میزان در بین دانش آموزان کشور در حدود ۹۸ درصد است اما با توجه به‌سرعت تغییرات و دسترسی آسان به مواد مخدر و ۲۷ درصد نگرش مثبت به مواد مخدر، باید در حوزه کار فرهنگی و پیشگیری بیش از گذشته فعالیت کرد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، یادآور شد: بحث فرهنگ پیشگیری بحث بزرگ و تأثیرگذاری است که بخش عظیمی از این موضوع بر عهده آموزش‌وپرورش است، در استان ۱۲ تفاهم‌نامه دوجانبه همکاری با ادارات و نهادهای مختلف در این راستا منعقدشده که بیشترین اعتبار نیز با توجه به گستردگی این حوزه اختصاص‌یافته است.

کمالوندی، هدف از اجرای برنامه‌های پیشگیری در سطح مدارس را واکسینه کردن دانش آموزان به‌ویژه در مقاطع متوسطه اول و دوم در برابر مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: آگاه‌سازی یکی از سیاست‌های راهبردی ما بوده و در برنامه ششم هم تأکید شده که ۲۵ درصد جمعیت معتاد کشور کاهش یابد.

وی، با تأکید بر اینکه مدرسه محوری در بحث فرهنگی و پیشگیری به‌عنوان یک اصل شناخته‌شده است، افزود: در این امر، اصل این است که داده‌های دقیق به دانش آموزان ارائه شود و دانش‌آموز از اثرات سوء مواد مخدر آگاه شود، آگاه کردن و از بین بردن فقر اطلاعاتی در مورد مواد مخدر در بین دانش آموزان یک راهبرد است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، بابیان اینکه بنابر آمار ۷۰۰ نوع موادمخدر و روانگردان در سطح جامعه شناخته‌شده که روزبه‌روز بر تعداد آن افزوده می‌شود، ابراز کرد: از طرق مختلف ازجمله توانمند کردن دانش‌آموز، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت افزایی در مقابله با مواد مخدر و توانایی «نه گفتن» باید این آگاهی در بین دانش آموزان ایجاد شود.

کمالوندی، گفت: ۸۰ درصد افراد با تعارف دوستان اعتیاد را شروع می‌کنند و خیلی از دانش آموزان توانایی «نه گفتن» را ندارند، این در حالی است که ۲۰ درصد دانش آموزان تحت پوشش برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر قرار دارند، ایجاد برنامه‌های نشاط‌آور در کشور ضروری است.

وی، بابیان اینکه پیش‌نیاز اجرای بسیاری از برنامه‌های فرهنگی توجه به نشاط در بین نسل نوجوان است، خاطرنشان کرد: دروازه ورد به مواد مخدر سیگار است که باید محوریت برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با توتون و سیگار باشد.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …