جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصرف بالای قرص ریتالین بدآموزی فضای مجازی است

سرپرست سازمان غذا و دارو کشور گفت : امروز مصرف بالای قرص ریتالین به بهانه تقویت حافظه از بدآموزی های فضای مجازی بوده که مشکلاتی در پی دارد.

محمد رضا شانه ساز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در البرز اظهار داشت: مصرف این گونه قرص‌ها عوارض بسیار زیادی دارد هرچند در کوتاه مدت ممکن است موجب تقویت حافظه شود اما در دراز مدت نتیجه معکوس دارد و ضریب هوشی را پایین می‌آورد.

وی گفت: به همین دلیل اکنون مصرف قرص ریتالین در کشور تحت کنترل و با حساب و کتاب است و دارو خانه‌های خاصی این دارو را عرضه می‌کنند.

شانه ساز تاکید کرد: در گذشته بیماران نیازمند به این دارو برای تأمین آن با مشکلاتی مواجه می‌شدند که متأثر از مصرف سوء این دارو توسط بسیاری از افراد بود.

وی خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از این دارو که استفاده می‌شود به صورت قاچاق است و از طریق سامانه مصرف توزیع دارو نبوده ضمن آنکه این نگرانی وجود دارد که داروی قاچاق اصالت و شناسنامه ندارد و محل عرضه مشخص نیست و عوارض بسیار زیادی داشته باشد.

شانه ساز اظهار داشت: چند سال است که همه مسئولان وزارت بهداشت در بخش‌های مختلف به دانش آموزان و خانواده‌های آنان تذکر می‌دهند که در این خصوص دقت نظر کافی داشته باشند.

قرص ریتالین از مشتقات گروه امفتامین‌ها است در ابتدا قرار بود این دارو برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن استفاده شود، اما به تدریج با پیشرفت علم و تجربه‌ها از این دارو در درمان کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند نیز استفاده شد.
در سال‌های اخیر مصرف خودسرانه این دارو در کشورها رو به افزایش گذاشت و گزارش‌های متعددی وجود دارد که برخی از افراد برای بیدار ماندن در شب امتحان از قرص‌های ریتالین استفاده می‌کنند.

مصرف کنندگان تصور می‌کنند ریتالین بی‌خطر است در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص‌ها می‌تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکائین و آمفتامین باشد و پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می‌کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از سایر مواد مخدر است.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …