دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عدم پوشش بیمه‎ای معتادان از مشکلات درمان اعتیاد است/ وجود ۱۴۹ هزار معتاد در گلستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، عدم پوشش بیمه‎ای را یکی از مشکلات در درمان معتادان دانست و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر ۷۰۰ میلیون تومان را برای درمان معتادان بی‎بضاعت گلستانی اختصاص داده است.

عباس بدخشان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: در استان گلستان ۱۵۶ مرکز ام.ام.تی و یا مراکزی که مستقیم در بحث درمان سوء‎مصرف مواد مخدر مستقیم ورود پیدا می‎کنند فعالیت می‎کنند.

وی افزود: مراکز ام.ام.تی از بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی مجوز می‎گیرند ولی نظارت آنها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه ۳۱ هزار و ۹۹۱ نفر در استان زیر مجموعه مراکز درمانی ترک اعتیاد متادون دریافت می‎کنند، تصریح کرد: نظارت‎ها بر این مراکز بر نظارت بر سایر مراکز اولویت دارد و دانشگاه علوم پزشکی هیچ مصلحتی را در برخورد با این مراکز دریغ نمی‎کند.

بدخشان با بیان اینکه مراکز کاهش آسیب یا دی.آی.سی از دیگر مراکز ترک اعتیاد استان هستند و معتادانی که زخم‎هایی دارند و به مراقبت و پرستاری نیاز دارند به این مراکز هدایت می‎شوند، افزود: مراکز ترک اعتیاد تی.سی و یا اجتماع‎مدار نیز در استان گلستان وجود دارد که زیر نظر بهزیستی است، این مرکز در توسکستان است و ظرفیت آن ۱۶۷ نفر است.

وی با بیان اینکه سه مرکز سرپناه در گلستان وجود دارد که دو مورد در گرگان و یک مورد در گنبدکاووس است، بیان کرد: مجوز کمپ‎های ترک اعتیاد میان‎مدت از بهزیستی است و ۳۴ مرکز در استان وجود دارد.

*وجود ۷۹ هزار معتاد مستمر در گلستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه ۵۵۹ نفر به عنوان معتادان متهاجر در مراکز ماده ۱۶ نگه‎داری می‎شوند، یادآور شد: هفت تخت در بخش اعصاب و روان بیمارستان پنجم آذر نیز به درمان بیماران مبتلا به اعتیاد اختصاص یافته است، همچنین ۱۰ تخت در آققلا برای کودکان معتاد زیر ۱۷ سال اختصاص داده شده است.

بداخشان متذکر شد: ستاد مبارزه با مواد مخدر ۷۰۰ میلیون تومان را برای درمان معتادان بی‎بضاعت گلستانی اختصاص داده است، همچنین هفت مرکز دولتی داریم که در بیمارستان‎های دولتی ما فعال هستند که بیماران کم‎بضاعت به بیمارستان‎های دولتی مراجعه می‎کنند.

وی عدم پوشش بیمه‎ای را یکی از مشکلات در درمان معتادان دانست و اذعان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۸، سازمان بیمه سلامت بودجه‎ای را برای درمان بیماران اعتیاد به این سازمان اختصاص نداده به همین دلیل در معتادان در درمان پوشش بیمه‎ای ندارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان از وجود ۷۹ هزار معتاد مستمر در استان گلستان خبر داد و تأکید کرد: برخی مراجع حتی مصرف یک بار مواد مخدر به صورت تفننی را معتاد می‎دانند و این موجب می‎شود ما در آمار و اطلاعات دو آمار معتادان مستمر و غیرمستمر داشته باشیم که ۱۴۹ هزار معتاد مستمر و غیرمستمر در استان وجود دارد.

بداخشان متذکر شد: دانشگاه علوم پزشکی شیوع‎شناسی را در سطح استان گلستان انجام می‎دهد و مطالعات آماری بسیار دقیقی را از سه شکل مختلف در دستور کار قرار می‎دهد تا در خصوص تعداد افراد مبتلا به اعتیاد به آمار دقیقی دست یابد.

وی با بیان اینکه تنوع مواد مخدر بسیار زیاد است و حدود ۴۰۰ نوع مواد مخدر مختلف وجود دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه سن اعتیاد رو به کاهش است و این مسأله یکی از دغدغه‎های کشور است و آموزش و پرورش نیز با قدرت به این مسأله ورود پیدا کرده تا معضل اعتیاد در مدارس روند افزایشی نداشته باشد.

* کاهش مرگ‎ومیر ناشی از سوء‎مصرف مواد مخدر در گلستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است که کار فرهنگی، اجتماعی، کاهش استرس در کاهش آمار اعتیاد مؤثر است، ابراز کرد: اعتیاد و مصرف معمول دخانیات در بین بانوان رو به افزایش است که وزارت بهداشت استرس و مشکلات جامعه را عامل آن می‎داند که امیدواریم با کمک رسانه‎ها و برنامه‎های دولت شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه کاهش یابد.

بداخشان با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در استان گلستان با کاهش همراه بوده است، گفت: بهبود وضعیت اشتغال و وضعیت مادی در کاهش اعتیاد اثرگذار است.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …