دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترانزیت پیش سازهای موادمخدر از کشورهای صنعتی به افغانستان افزایش یافته است

تهران- ایرنا- معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: ترانزیت پیش سازهای مواد مخدر از کشورهای صنعتی به افغانستان افزایش یافته و این مساله مشکلات بسیاری را برای کشورهای مسیر همچون جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته است.

‌سردار ناصر اصلانی امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه نشست مربوط به پیش سازهای شیمیایی تحت عنوان «دوازدهمین نشست کارگروه منطقه ای پیش سازها RWGP» افزود: مافیای مواد مخدر به دلیل افزایش ضربات وارده از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران و با هدف کاهش ریسک قاچاق و ترانزیت مواد مخدر و کسب سود بیشتر، اقدام به تبدیل مواد سنتی به مواد نیمه صنعتی و صنعتی یعنی تبدیل تریاک به مرفین و هرویین کرده اند که این امر به نوبه خود موجب افزایش چشمگیر ترانزیت مواد پیش ساز از کشورهای صنعتی به افغانستان شده است که مشکلات بسیاری برای کشورهای مسیر همچون جمهوری اسلامی ایران به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است تمام اعضای جامعه جهانی و بین المللی در عمل به اصل مسئولیت مشترک بین المللی و ضمن پرهیز از برخوردهای گزینشی و سیاسی کردن این رسالت انسانی و بشردوستانه برای حل معضل جهانی مواد مخدر به همکاری با کشورهای خط مقدم این مبارزه جهانی بپردازد.

پیش سازهای مواد مخدر، چالش دنیای امروز است

اصلانی با بیان اینکه امروزه موضوع پیش سازهای مواد مخدر و سوءاستفاده از آنها دغدغه بیشتر کشورهای متعهد به کنوانسیون های بین المللی است، گفت: با همکاری و هماهنگی گسترده و بهره گیری از مکانیسم های قوی می توان امید به مبارزه ای هدفمند با انحراف، قاچاق و سوءاستفاده از پیش سازها داشت.

وی افزود: امروزه مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی زندگی افراد و جوامع انسانی را به طور جدی تهدید می‌کند، توسعه پایدار را مخدوش می سازد و موجب بروز جرایم مختلف در کشورهای جهان می شود.
اصلانی با بیان اینکه استعمال مواد مخدر علاوه بر وارد کردن خدشه به آزادی جوانان، سلامت و رفاه انسان‌ها، استقلال کشورها، دموکراسی و ثبات ملت‌ها، ساختار جوامع انسانی و خانواده های آنان را با خطر جدی مواجه می‌کند، یادآور شد: گردش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر مهم ترین عامل تولید و قاچاق توسط شبکه ها و باندهای تبهکار در دنیا به شمار می رود. این امر موجب شده تا این شبکه ها ضمن برخورداری از انواع سلاح ها و تجهیزات پیشرفته، تمام توان خود را برای قاچاق و انتقال پیش سازها و مواد مخدر به کانون های تولید و مصرف بکارگیرند.
همکاری های منطقه ای با َکشورهای همسایه به اشکال مختلف

سردار ناصری خاطرنشان کرد: ارتقای همکاری ها با نمایندگی ها و بخش های مختلف سازمان ملل متحد، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی، انجام اقدامات بازدارنده و نیز تبادل اطلاعات با کشورها و افسران رابطه مواد مخدر، حمایت از برنامه های کشت و معیشت جایگزین در افغانستان، بالا بردن ضریب خطر برای قاچاق مواد مخدر از طریق تشدید کنترل های مرزی و اعمال قانون، اجرای طرح های فراگیر در مرزهای مشترک و شناسایی و کنترل معاملات مالی غیر قانونی مرتبط با تجارت مواد مخدر (پولشویی) از جمله همکاری های عملیاتی منطقه ای ایران با کشورهای همسایه بوده است.

اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با مواد صنعتی
سردار اصلانی در برآورد اقدامات ایران در راه مبارزه با پیش سازها گفت: تشکیل کمیته ملی نظارت بر پیش سازها با شرکت دستگاه های مرتبط با موضوع پیش سازها، عضویت فعال در سامانه pics، تشکیل کارگروه nps ها، عضویت در سیستم pen، مشارکت فعال در همایش ها و اجلاس های منطقه ای و بین المللی در خصوص پیش سازها از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله جدی با مواد صنعتی و پیش ساز است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود پیشنهاد کرد که سازمان ملل متحد تمامی کشورها را نسبت به عضویت در سامانه های pen و pics و به اشتراک گذاردن اطلاعات برای مقابله بهینه با انحراف پیش سازها تشویق کند.
سردار اصلانی ادامه داد: بررسی های ما نشان می دهد که قاچاقچیان مواد مخدر در فرایند ساخت مواد مخدر همچون هروئین از استیل کارآمد استفاده می کنند. ساختار این ماده شیمیایی به اسید انیدرید استیک بسیار نزدیک است و انجام این کار احتیاج به تجهیزات پیچیده آزمایشگاهی ندارد. استیل کلراید در سیستم طبقه بندی کالاها فاقد کد و تعرفه مشخص است و این ماده جزو ۲۴ قلم مواد شیمیایی پیش ساز موضوع جدول قرمز ضمیمه کنوانسیون ۱۹۸۸ سازمان ملل نیست.
وی افزود: همین موضوع باعث شده است که قاچاقچیان این ماده شیمیایی را تحت عنوان سایر کالاها طبقه بندی کنند. در قانون مبارزه با مواد مخدر ایران، ورود، صدور ترانزیت این ماده شیمیایی بدون مجوز وزارت بهداشت ممنوع است و برای این ماده شیمیایی تعرفه مشخص تعیین شده است که انتظار می رود در راستای کنترل مواد پیش ساز سایر کشورها به این امر توجه داشته باشند.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …