دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

همکاری آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر/اجرای طرح یاری گرانه زندگی در مدارس

با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر، طرح یاری گرانه زندگی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم با اشاره به وجود حضور ۱۴ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم در مدارس گفت: یکی از گروه‌های هدف دشمن برای ترویج مصرف مواد مخدر دانش آموزان هستند که با اجرای طرح یاری گرانه در جهت پیشگیری مصرف مواد مخدر اقدامات بزرگی انجام خواهد شد.

سردار مؤمنی با تأکید بر این که متأسفانه نوجوانان ما به سه دلیل بی ضرر بودن، کم نیاوردن از سایر دوستان و سرگرمی به سوی مصرف مواد مخدر روی می‌آورند، افزود: باید با آشنا کردن دانش آموزان با مضرات مصرف مواد مخدر قدرت نه گفتن را نیز به دانش آموزان بیاموزیم و به آن‌ها بگوییم به هر درخواستی جواب مثبت ندهند.

وی به کاهش نرخ شیوع مواد مخدر در مدارس اشاره کرد و گفت: باید اقداماتی که در آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از استفاده مواد مخدر انجام شده است با آمار دقیق ارائه تا برای همه مشخص شود که در کجای کار هستند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در زمینه پیشگیری از مواد مخدر ظرفیت‌های بزرگی در کشور وجود دارد که باید شناسایی شود و اگر پیشگیری و اقدامات بازدارنده انجام نشود فقط باید با تولید و مصرف مواد مقابله کنیم که آن نیز کافی نخواهد بود و باید مقابله و پیشگیری با مواد مخدر همزمان با هم اجرا شود.

سردار مومنی گفت: در سال ۲۰۰۰ میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان ۲۰۰ تن بود که در سال ۲۰۱۷ به ۹ هزار تن رسیده است و ما که در همسایگی این کشور هستیم باید اقدامات پیشگیرانه تری در زمینه مصرف نکردن مواد مخدر انجام دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: این وزارتخانه با احتساب دانش آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان بیش از ۴۰ میلیون مخاطب دارد و طرح نماد با اجرای ۱۴ دستگاه و با همکاری هزار و ۱۳۰ کانون تربیتی و پرورشی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله مواد مخدر در مدارس در دست اجراست.

سید جواد حسینی افزود: هم اکنون طرح پیشگیری از استفاده از مواد مخدر در ۶۵ درصد مدارس اجرا می‌شود که تا پایان امسال این میزان به صد در صد خواهد رسید.

وی تأکید کرد: همچنین ۱۰۰ هزار دانش آموز به عنوان گروه‌های همیاب در مدارس در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

حسینی گفت: بیش از ۳ میلیون دانش آموز دوره اول و دوم متوسطه نیز آزمون سلامت روانی را پارسال گذرانده اند که این آزمون امسال نیز اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به این که یکی از اصلی‌ترین مفاد سند تحول آموزش و پرورش خروج از تعلیم و تربیت تک ساحتی است، افزود: باید همه ساحت‌های تربیتی دانش آموزان رشد یابد تا ما شاهد سلامتی دانش آموزان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که مصرف مواد مخدر ۱۶ آسیب دیگر نیز در جامعه را تحت شعاع قرار می‌دهد، گفت: باید پیشگیری از دوران ابتدایی و از مدارس آغاز شود.

حسینی کاهش تقاضا و پیشگیری از مصرف مواد مخدر را بسیار مهم دانست و افزود: کانون‌های اجرای این دو اقدام مهم، در مدارس و در آموزش و پرورش هستند.

منبع: صدا و سیما ۹۸.۰۵.۱۹

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …