دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رتبه آخر آذربایجان شرقی در اعتیاد دانش آموزی

در شرایطی که بر اساس آمار متوسط رشد کشوری شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان ۲.۱ درصد است، این رقم در آذربایجان شرقی به کمتر از ۰.۵ درصد می رسد و این استان رتبه آخر کشوری را داراست.

 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید یکی از موضوعات و آسیب های اجتماعی که مورد توجه جدی مسئولان استان قرار گرفت، بحث اعتیاد است.
از این منظر با اقداماتی که در قالب شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با همکاری و تعامل بالای همه دستگاه های مسئول و نیروهای امنیتی، انتظامی و دستگاه قضایی انجام گرفت، آذربایجان شرقی به عنوان استان بدون معتاد متجاهر در کشور شناخته شده است.
بر این اساس توجه ویژه به پیشگیری از اعتیاد و ارائه آموزش های علمی و کارآمد به اقشار مختلف جامعه از جمله دانش آموزان، والدین و فرهنگیان موجب شده شیوع اعتیاد در بین قشر دانش آموز آذربایجان شرقی نزدیک به صفر باشد و این استان شاگرد آخر کشور در زمینه شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان باشد.

** علل اعتیاد باید ریشه یابی شود
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه دلایل اعتیاد باید ریشه یابی شود، گفت: تا زمانی که ریشه اعتیاد به درستی تشخیص داده نشود، درمان قطعی اتفاق نخواهد افتاد.
مجید خدابخش افزود: زمانی بیکاری دلیل اصلی اعتیاد به شمار می رفت، اما اکنون براساس آمار بیش از ۵۰ درصد کارگران دچار اعتیاد هستند.
وی ادامه داد: اعتیاد به عنوان بیماری تلقی می شود ولی فرد بر خلاف سایر بیماری ها همچون دیابت که ناخودآگاهانه مبتلا می شود، بصورت آگاهانه خود را درگیر اعتیاد می کنند.
خدابخش اظهار کرد: باید ریشه اصلی اعتیاد شناسایی شود تا بتوانیم در حوزه پیشگیری به خوبی وارد عمل شویم.
وی با اشاره به طرح راه اندازی رشته روانشناسی و مشاره اعتیاد در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته توسط کمیته علمی و پژوهشی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، خاطرنشان کرد: ایجاد این رشته دانشگاهی کاری بسیار ارزشمند در راستای ریشه یابی و ارائه راهکار های علمی است.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: ضروری است به مباحث آسیب های اجتماعی به صورت همه جانبه نگریسته شود تا تعارضات مختلف در مسیر حل این معضلات از بین بروند.
وی با اشاره به آمار افزایش طلاق گفت: فرزندان طلاق در معرض بسیاری از آسیب های اجتماعی هستند و نیازمند توجه و محبت بیشتر از سوی خانواده می باشند.
خدابخش افزود: اولویت ما در حوزه مبارزه با اعتیاد پیشگیری فرهنگی است و باید به این بلای خانمان سوز که منشاء بسیاری از منکرات است، بصورت جدی توجه شود.
وی ادامه داد: جای بسیار خوشحالی است که شیوع اعتیاد در بین دانش آموزان استان بسیار پایین بوده و نزدیک به صفر می باشد ولی باید اقدامات آگاهی ساز برای والدین و فرهنگیان ادامه یابد.

** آموزش مهارت های مراقبت از خود برای دانش آموزان
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش وپرورش آذربایجان شرقی نیز گفت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر بین دانش آموزان از موضوعات بسیار مهم مورد توجه جدی آموزش و پرورش استان است.
رسول صادقی افزود: در این راستا آموزش فرهنگیان و والدین مورد توجه این اداره کل قرار دارد، به طوری که در سال جاری برای بیش از ۵۵ هزار نفر از والدین و بیش از ۴۸ هزار نفر از فرهنگیان آموزش های لازم ارائه شده است.
وی با اشاره به تدوین و طراحی نقشه خطرپذیری مدارس استان، ادامه داد: آموزش مهارت های مراقبت از خود برای یک هزار و ۷۰۰ مدرسه دوره ابتدایی هدفگذاری شده که تا کنون در یک هزار و ۴۰۰ مدرسه اجرا شده است.
صادقی اظهار کرد: آموزش مهارت های مقابله با اعتیاد و رفتارهای پرخطر در دوره متوسطه اول برای ۶۰۰ مدرسه هدفگذاری شده که تا کنون در ۵۵۰ مدرسه اجرایی شده است.
وی گفت: اجرای طرح مدارس عاری از خطر در دوره متوسطه دوم برای ۴۶۰ مدرسه هدف گذاری شده که تاکنون در بیش از ۲۰۰ مدرسه اجرایی شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش وپرورش افزود: در هر مدرسه ای که مدیر متوجه رفتارهای پرخطر دانش آموز شود، بلافاصله در پورتال جامع پیشگیری اعلام و اقدامات لازم در خصوص پیشگیری و یا درمان انجام می شود.

** آذربایجان شرقی از نظر نرخ رشد اعتیاد در رتبه ۲۸ کشور
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی در این جلسه اظهار کرد: در شیوع شناسی انجام شده، نرخ رشد اعتیاد در کشور ۵.۴ درصد است که آذربایجان شرقی با ۱.۲ درصد در رتبه ۲۸ کشوری قرار دارد.
محمدعلی نصرتی افزود: در حوزه دانش آموزی میانگین رشد کشوری شیوع اعتیاد ۲.۱ درصد و آذربایجان شرقی با میانگین ۰.۴۴ درصد رتبه آخر کشوری است.
وی ادامه داد: در حوزه دانشجویی نیز میانگین رشد شیوع اعتیاد ۵.۶ درصد و این نرخ در استان ما ۴.۴ درصد است که عمدتا دانشجویان غیربومی دچار اعتیاد هستند.
نصرتی خاطرنشان کرد: در حوزه کارگری با مشکل مواجه هستیم و استان ما با داشتن میانگین رشد ۲۵ درصد بالاتر از میانگین کشوری که ۲۲ درصد می باشد، قرار دارد.
وی ادامه داد: در راستای پیشگیری و درمان اعتیاد در حوزه کارگری اقدامات بسیاری انجام گرفته که قانع کننده نیست و باید از ظرفیت های موجود در حوزه پیشگیری و آگاه سازی بیش از پیش استفاده شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: در یک مقطعی رشد مصرف مواد مخدر نگران کننده بود اما اکنون گرایش به سمت حشیش سوق پیدا کرده که این نیز بسیار نگران کننده است.
وی ادامه داد: متاسفانه ماده مخدر با نام ‘گل’ که بسیار خطرناک است به صورت فریبنده و گمراه کننده در فضای مجازی تبلیغ می شود.
نصرتی یادآور شد: ماده مخدر ‘گل’ در واقع نوع اصلاح شده همان ماری جوانا است که قدرت تخریب آن تا ۷ برابر افزایش یافته و ضروری است در این خصوص اطلاع رسانی و آگاه سازی شود.

** کشف نزدیک به ۲ تن مواد مخدر در آذربایجان شرقی
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی نیز گفت: در سال جاری یک هزار و ۹۷۴ کیلو گرم انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط شده است.
سرهنگ قاسم دهقان افزود: در این مدت ۲۴ باند فعال توزیع مواد مخدر در استان شناسایی و منهدم شدند و سه هزار و ۴۷۴ نفر توزیع کننده خرد دستگیر شده است.
وی ادامه داد: یک هزار و ۱۲۰ مرحله طرح پاکسازی در استان اجرا شده که در این راستا ۱۰ هزار و ۵۳۸ نفر معتاد متجاهر در استان جمع آوری و تحویل مرکز ماده ۱۶ شدند.
سرهنگ دهقان اظهار کرد: بیشترین سن اعتیاد در بین معتادان دستگیر شده مربوط به گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال است که نزدیک به ۷۰ درصد معتادان دستگیر شده را تشکیل می دهند.
وی افزود: از نظر شغلی نیز ۳۹ درصد دستگیر شدگان کارگر ساده و ۱۴ درصد نیز کارگر صنعتی هستند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی در خصوص دلایل اعتیاد این افراد گفت: ۳۵ درصد به صورت تفننی، ۳۱ درصد به دلیل مشکلات شغلی، ۱۶ درصد بدون انگیزه و ۵ درصد به دلیل مشکلات خانوادگی دچار اعتیاد شده اند.
وی میزان تحصیلات معتادان دستگیر شده را ۳۵ درصد راهنمایی، ۲۵ درصد ابتدایی، ۲۴ درصد دیپلم برشمرد و گفت: ۹۸ درصد دستگیر شدگان مرد و ۵۲ درصد نیز متاهل بودند.

خبرنگار: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …