دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش سهولت دسترسی نوجوانان به مواد مخدر

مواد مخدر سنتی در گذشته از لحاظ تهیه و دسترسی سهولت نداشت و برای یک نوجوان و جوان تهیه مواد کار ساده‌ای نبود.

کوروش محمدی رییس انجمن آسیب شناسی ایران ز اظهار داشت: ویژگی برجسته مواد مخدر در دو دهه اخیر در کشور ما، تسهیل در دسترسی است.

وی افزود: مواد مخدر سنتی در گذشته از لحاظ تهیه و دسترسی سهولت نداشت و برای یک نوجوان و جوان تهیه مواد کار ساده‌ای نبود و مصرف مواد نیاز به یک مقدمات و شرایط خاص داشت و هر کسی به راحتی نمی‌توانست از آن استفاده کند.

محمدی در ادامه گفت: در حال حاضر مافیای مواد مخدر به مراتب سرعتشان خیلی بیشتر از برنامه‌های آگاهی بخش ما به نوجوانان در خصوص اعتیاد است.

وی ادامه داد: مافیای مواد در مقابل برنامه‌های مقابله‌ای برای دوری نوجوانان از مواد مخدر بسیار هوشمندانه است.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران عنوان کرد: در دوهه اخیر تحقیقاتی در زمینه رویکرد توزیع و تولید موادمخدر انجام گشته که در نتایج به دست آمده شاهد بودیم، مواد مخدر صنعتی به سرعت در جامعه ما با قیمت ارزان و سهولت در دسترسی جای خود را در میان نوجوانان باز کرده است.

محمدی در ادامه گفت: طبق این تحقیقات مافیای موادمخدر با توجه به نیاز جامعه امروز بیشتر به دنبال شبکه توزیع آسان و موادهایی که سهولت در مصرف دارند هستند.

وی ضمن اشاره به دسترسی آسان نوجوانان به مواد بیان کرد: موادهای مخدر صنعتی امروزه به راحتی حمل می‌شوند و قیمت آنها به اندازه یک چیپس ارزان می‌باشد و مصرف آن بسیار آسان و بدون دردسر است، مانند مواد مخدرشیشه که بو و دود ندارد و خیلی سریع مصرف می‌شود.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران عنوان کرد: بخشی از مافیا موادمخدر درخارج از مرز ایران فعالیت می‌کنند و اهداف سیاسی فرهنگی دنبال می‌کنند و به نوعی در مسیر تهاجم فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: بخش دیگر مافیا مواد در داخل کشور هستند و از این تجارت آسان و بی دردسر پول‌های کلانی را به جیب می‌زنند.

محمدی ضمن انتقاد از کندی و کهولت در برنامه‌ریزی جلوگیری از مصرف موادمخدر نوجوانان بیان کرد: اگر مجموعه عوامل ذکر شده را درکنارهم قرار دهیم تبدیل به یک پازل می شودکه بخشی از سوداگران این پازل بیرون از مرزها هستند و بخش دیگر در درون مرزها مافیای اعتیاد و مواد مخدر را تشکیل می‌دهند.

وی در پایان به راه حل این معضل اشاره کرد و گفت: تنها راه حل این مشکل این است که یک محصول فرهنگی مناسب و نیاز سنجی از مطالعات و نیازهای نوجوان و جوان انجام شود.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …