دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعتیاد ۶۱ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی از همسالان آغاز می‌شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: اعتیاد ۶۱ درصد دانش‌آموزان این استان از گروه همسالان آغاز می‌شود و به همین دلیل تمرکز این شورا بر توانمندسازی دانش‌آموزان در قالب آموزش مهارت‌های زندگی است.

احمد ریواده اظهار داشت: دومین عامل گرایش دانش آموزان به اعتیاد خانواده است و از آن جاکه گرفتاری دانش آموز در رفتارهای پرخطر ناشی از انتخاب خود او نیست و به ضعف ها و آسیب های خانه و همسالان بازمی‌گردد، مهارت های زندگی باید در این قشر جمعیتی نهادینه شود.

وی با بیان اینکه کانون های یاری‌گران زندگی، همزمان با بازگشایی مدارس به همین منظور راه اندازی شده است، افزود: این کانون‌ها که در ۲۰ درصد مدارس خراسان شمالی راه اندازی شده، وظیفه سیاستگذاری برنامه های فرهنگی در زمینه اعتیاد و آسیب های اجتماعی را دارند که با مشارکت دانش‌آموزان و اولیای آنها اجرایی می شود.

این مسئول با اشاره به تفاهم‌نامه ای که در این بخش با آموزش و پرورش امضا شده است، اظهار داشت: ۵۰ درصد از اعتبار برنامه هایی که در این کانون ها اجرا می شود بدون سقف مالی توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تأمین خواهد شد و باقیمانده اعتبارات نیز توسط شورای اجتماعی کشور و وزارت آموزش و پرورش تأمین می شود.

ریواده با بیان اینکه در سال آموزشی جدید کانون های یاری‌گران زندگی برنامه های حوزه اعتیاد در مدارس را متمرکز و یک کاسه خواهد کرد، افزود: برنامه های ما در این حوزه بر پوشش پیشگیری و مداخله به هنگام متمرکز است.

وی خراسان شمالی را از حیث اعتیاد دانش آموزی جزو استان‌های پاک نام برد و اظهار کرد: با این وجود در این استان در حوزه دانش آموزی دغدغه نداشتن مهارت کنترل خشم و هیجانات وجود دارد و باید به آن به طور ویژه پرداخت.

خراسان شمالی رتبه ششم اعتیاد در کشور را دارد.

 ۷.۱ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان معتاد هستند و  همچنین شیوع اعتیاد در بین کارگران استان ۳۳ درصد و در بین دانش آموزان ۱.۸۲ درصد است.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …