دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لزوم هم افزایی همه دستگاه ها در بحث مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از گسترش اعتیاد

مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: طرح های همچون نماد ، مدارس عاری از خطر ، جشنواره نوجوان سالم ، آموزش های رشد مدار ،جلوه هایی از اقدامات آموزش و پرورش در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی است .

دکتر علی عسکر نجفی در هفتمین جلسه کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد و  آسیب های اجتماعی گفت : علی رغم تمام تلاش ها در جهت انسداد بحث مواد مخدر و  اعتیاد  ، هنوز راه درازی را برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیش داریم و باید همه هم صدا و واحد گام های اساسی را برداریم .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس و رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، گفت : ساختاری که در قالب کمیته های ۵ گانه حقوقی ، مقابله ، مشارکت های مردمی ، درمان و پیشگیری به ریاست استاندار پیش بینی شده ،حاکی از اهمیت شورا و ضمانت اجرایی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح استان دارد .

وی پیشگیری از آسیب های اجتماعی را یکی از اولویت های ۵ گانه استان برشمرد و گفت :  در راستای تحقق این امر مهم ،طرح ها و اقدامات زیادی در دستور کار دستگاه های اجرایی مختلف قرار دارد که مهمترین راهکار و راهبرد قبل از تقبل مخاطرات و انجام هزینه های سنگین در بحث اعتیاد مواد مخدر ، موضوع پیشگیری است .

نجفی افزود : پیشگیری استراتژی اصولی مدیریتی است که جوامع توسعه یافته به آن متوسل شده اند ، در پیشگیری اصل اقدام به موقع و بهنگام برای جلوگیری از رسیدن یک جریان به نقطه آسیب زننده مورد توجه همه ماست .

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس  ،  بهترین زمان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی را سنین پایه و دوران تحصیل دانش آموزان در مدارس دانست و گفت : بهترین ابزار و شیوه برای پیشگیری ، آموزش است و بهترین جا هم برای آموزش ، مدرسه است.

 وی گفت :  سپردن مسئولیت کمیته پیشگیری در ستاد مبارزه با مواد مخدر به آموزش و پرورش از منطق و استدلال محکمی برخوردار است که ان شاءاله امیدوارم  بتوانیم به وظیفه خود به نحو احسنت عمل کنیم ، کما اینکه پیش از سپردن این مسئولیت نیز در همین راستا طرح ها و اقدامات اساسی زیادی توسط آموزش و پرورش انجام  شده است .

نجفی با اشاره به  به برخی از  این اقدامات و طرح ها،  گفت : طرح های همچون نماد ، مدارس عاری از خطر ، جشنواره نوجوان سالم ، آموزش های رشد مدار ،جلوه هایی از اقدامات آموزش و پرورش در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی است .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس همچنین گفت : در کنار بحث دانش آموزان که از اهمیت اساسی و مرکزی بر خوردار است، از  آموزش های مربوط به  کارکنان  و اولیا هم غافل نبوده و تعداد زیادی از اولیای دانش آموزان ، کارکنان آموزش و پرورش ،  مدیران ، معلمان نیز در طرح های مختلف آسیب های اجتماعی آموزش های لازم را دیده اند .

وی با تاکید بر لزوم هم افزایی همه دستگاه ها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و به طور خاص مبارزه با مواد مخدر گفت :  مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از گسترش اعتیاد  در جامعه ، کار یک دستگاه نیست و باید همه در کنار هم قرار گیریم و با خرد جمعی بتوانیم این بحث را پیش ببریم .

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس  گفت : لازم است علاوه بر دستگاه های عضو کمیته، از ظرفیت سازمان های مردم نهاد نیز  استفاده کرد و همچنین از حضور نماینده ای  از مجلس شورای اسلامی ، نماینده ولی فقیه در استان  ، نماینده  برنامه و بودجه که ضرورت طرح ها یی که نیاز به اعتبار دارد را تشخیص دهد و منعکس کننده باشند نیز بهره ببریم.

نجفی ،معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش  را به عنوان دبیر خانه این  کمیته معرفی کرد و  گفت :  حضور موثر دستگاه های ذیرربط ، ارائه طرح ها ، پی گیری ها و ارائه گزارش از اقدامات اجرایی دستگاه ها بسیار مهم است و در واقع  شاخص هایی برای   ارائه گزارش به استاندار است .

وی در خصوص طرح یاریگران زندگی و نحوه مواجه با این طرح نیز گفت: انتظار داریم در مواجه با این طرح نقادانه ، کارشناسانه ورود کنید و ارزیابی از قابلیت های اجرایی طرح داشته باشید .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر  لزوم  نگاه سیستمی به طرح یاریگران زندگی  گفت  : تببین و ترسیم نقش هر دستگاه در اجرای این  طرح  بسیار مهم است و همه  ما حلقه های به هم پیوسته یک زنجیریم که اقدامات و حرکات ما روی سایر حلقه ها اثرگذار است

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …