سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

زندان آسایشگاهی برای سوداگران مواد مخدر نباشد

ایسنا/لرستان مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: دامنه اطلاعات خانواده‌ها را در مورد معضلات آسیب‌های اجتماعی بالا ببریم.

 محمد ترحمی در شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان اظهار کرد: یکی از توفیقات نظام‌ها، مبتنی بر رویکرد نهادی است که برای رسیدن به اهداف خود باید نهایت تلاش را داشته باشد.

وی با بیان اینکه توقع مقام معظم رهبری مدیریت جهادی است که به تأسی از مدیریت نهادی است، ادامه داد: ضرورت دارد دامنه اطلاعات خانواده‌ها را در مورد معضلات آسیب‌های اجتماعی بالا ببریم.

مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: وجود ۸۰۰۰ معتاد در شان مردم لرستان نیست و باید مسئولین و متولیان امر اقدام به آگاه‌سازی و ایجاد حساسیت در بین خانواده برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر کنند.

ترحمی با اشاره به اینکه اعتیاد معضل ساز و جرم ساز است و موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی فراوانی از جمله طلاق، حاشیه‌نشینی، وقوع جنایات ناشی از مصرف مواد مخدر و … می‌شود، بیان کرد: ۸۰۳ نوع مواد مخدر mps در دنیا داریم که شامل خوراکی، آشامیدنی، استنشاقی و… هستند و بسیار نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، اظهار کرد: باید رویکرد نهادی در جلوگیری و مقابله با مصرف مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد و قبل از انجام اقدامات مقابله‌ای از سوی اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی، اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تأکید بر لزوم به‌روزرسانی قوانین مربوط به مقابله با مواد مخدر در کشور، عنوان کرد: قوانین مبارزه با سوداگران مرگ نسبت به پویایی و به‌روز بودن مواد مخدر به‌روز نیستند و باید فهرست مواد مخدر در کشور به‌روزرسانی شود و این فهرست را برای تصویب به مجلس تقدیم کرده‌ایم.

ترحمی با اشاره به اینکه برخورد جدی با قاچاقچیان مواد مخدر در کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، عنوان کرد: باید بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر مورد هدف قرار گیرند همچنین با خرده‌فروش‌های مواد مخدر نیز مورد برخورد جدی قرار گیرد.

مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: معتادان متجاهر به مدت ۶ ماه در کمپ‌های ترک اعتیاد نگهداری می‌شوند که این مدت کافی نیست و باید حداقل به یک سال افزایش پیدا کند چرا که با این روند چرخه بهبود و توانمندسازی معتادین تکمیل نمی‌شود.

وی بیان کرد: در آئین دادرسی ۹۴ قطعیت احکام صادره در حوزه مواد مخدر از دست رفته و این امر موجب شده که تجدیدنظرها در رابطه با احکام شروع شود.

ترحمی با بیان اینکه معتادین را پس از بهبودی باید توانمند سازیم تا بتوانند به آغوش جامعه بازگردند و مجازات‌های کیفر مدار برای سوداگران در نظر گرفته شود، بیان کرد: شرایط زندان‌ها به‌گونه‌ای شده که تبدیل به آسایشگاه برای قاچاقچیان شده و برای این افراد امکانات رفاهی و … زیادی فراهم شده است و باید این روند تغییر یابد و افراد در زندان کار کنند و درآمد آن به خانواده‌شان برسد.

مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه به دستور رئیس قوه قضاییه باید قانون مرتبط با حوزه مواد مخدر کشور اصلاح شود، اضافه کرد: همچنین باید با عمومی کردن مبارزه با مصرف مواد مخدر و همچنین استفاده از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد با این مهم به مقابله بپردازیم.

منبع

همچنین ببینید

برگزاری نشست علمی «روندهای جدید مخدری در افغانستان»

موسسه هم‌اندیشی جهانی راه برتر (کادراس) با همکاری گروه مجلات همشهری برگزار می‌کند؛     …