دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدارس مهمترین پایگاه مبارزه با مواد مخدر در جامعه هستند

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای برنامه «یاریگران زندگی» توسط آموزش و پرورش گفت: مدارس راحت‎‌ترین و مهمترین پایگاه برای مبارزه با گسترش سوء مصرف مواد مخدر در جامعه است.

سردار سرتیپ‌دوم مسعود خرم‌نیا روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان مهاباد اظهار داشت: با توجه به اینکه جمعیت دانش‌آموزی نسبت به سایر اقشار بیشتر است و هر دانش‌آموز نیز می‌تواند این آگاهی و خودمراقبتی در زمینه سوء مصرف مواد مخدر را به خانواده‌ها منتقل کند از اینرو اجرای این طرح نقش مهمی در جلوگیری از شیوع موادمخدر در جامعه می‌تواند داشته باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این طرح ابتدا در ۲۰ درصد از مدارس متوسطه اول، دوم و پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی اجرا می‌شود و سپس در تمامی مدارس و در تمامی مقاطع تحصیلی با همکاری شورای ستاد مبارزه با مواد مخدر به اجر درمیآید.

وی افزود: هم‌اکنون ۵.۴ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۶۴ ساله کشور که شامل بیش از ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر می‌شود گرفتار مواد مخدر هستند و ۹۰ درصد زنان زندانی و ۴۵ درصد جمعیت زندان‌های کشور به جرم مواد مخدر در حبس قرار دارند.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: طبق تحقیق‌های صورت گرفته ۶۵ درصد همسرآزاری، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها و ۲۵ درصد خشونت‌ها در جامعه به خاطر سوء مصرف مواد مخدر صورت می‌گیرد.

فرماندار مهاباد نیز در این جلسه گفت: انجمن‌های مدنی و مردم نهاد در این شهرستان در زمینه مبارزه با گسترش مواد مخدر از بخش دولتی پیش‌قدم بوده و بسیاری از انجمن‌های مردم نهاد متولی برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه مبارزه با مواد مخدر هستند.

ایرج شجاعی افزود: اجتماعی کردن مبارزه با گسترش مواد مخدر و نهادینه شدن این موضوع در بین اقشار مختلف مردم می‌تواند نقش مهمی در کاهش این آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در جامعه داشته باشد.

فرمانده انتظامی مهاباد هم گفت: امسال در مجموع ۲۲۵ فقره پرونده قضایی در این شهرستان در خصوص جرایم مربوط به مواد مخدر تشکیل شده و ۷۱۵ نفر در این زمینه دستگیر و برای صدور حکم به مراجع قضایی معرفی شدند.

سرهنگ برزو تجاری افزود: یک مرزعه کشت خشخاش و سه کارگاه ساخت مواد مخدر نیز امسال در این شهرستان شناسایی شده و با همکاری عوامل انتظامی خانه‌باغ‌ها اطراف این شهر نیز با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی روز دوشنبه برای شرکت در همایش مبارزه با قاچاق و مصرف مشروبات الکلی در مهاباد به این شهرستان سفر کرده بود.

مهاباد با ۲۳۷ نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …