دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمار اعتیاد تا سال ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی ۲۰درصد کاهش می یابد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به بومی سازی طرح یاری گران زندگی در استان، گفت: بر اساس این طرح تا افق ۱۴۰۰ باید تعداد معتادان استان ۲۰ درصد کاهش یابد.

محمدرضا حسنی مقدم در کمیته مشارکت‌های مردمی شورای مبارزه با مواد مخدر استان اظهار داشت: طرح یاری گران زندگی یک طرح کلی است که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در سه زمینه پیشگیری و فرهنگی، درمان و صیانت از بهبودیافتگان مواد مخدر در حال اجرا است، بیان کرد: این طرح در خراسان جنوبی بومی سازی شده و نخستین استانی بودیم که در سطح کشور بومی سازی طرح را انجام داده ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاه‌هایی که باید در اجرای این طرح علاوه بر وظایف ذاتی خود مشارکت کنند، کار را آغاز کرده اند، عنوان داشت: برخی از دستگاه‌ها نیز در حال آماده سازی مقدمات کار هستند.

ارائه ۴۵ طرح برای مبارزه با مواد مخدر

حسنی مقدم با اشاره به اینکه ۲۱ دستگاه باید در اجرای این طرح مشارکت کنند، بیان کرد: در این راستا تاکنون با ۱۱ دستگاه تفاهم نامه امضا شده و از این تعداد مرحله اول اعتبارات به حساب دستگاه‌ها واریز شده و بعد از گزارش مرحله اول، مرحله دوم اعتبارات دوم واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح هر سال باید پنج درصد آمار معتادان موجود را کاهش دهیم، بیان داشت: همچنین با اجرای این طرح از ورود افراد جدیدی به حوزه اعتیاد جلوگیری می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی، چشم انداز این طرح را تا پایان برنامه ششم توسعه دانست و گفت: در مجموع تا پایان برنامه ششم و سال ۱۴۰۰ باید ۲۰ درصد آمار معتادان موجود را کاهش دهیم و از ورود افراد جدید به حوزه اعتیاد جلوگیری کنیم.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه مدارس، خوابگاه‌های دانش آموزی، دانشگاه و خانواده‌ها در اولویت کار قرار دارند، عنوان داشت: برای ایجاد اشتغال بهبودیافتگان مواد مخدر نیز سازمان‌های بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و کمیته امداد تسهیلات با بهره کم پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۵ طرح از سوی سازمان‌های مردم نهاد و اعضای شورا با اعتبار یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال ارائه شده است، بیان کرد: چنانچه دستگاه‌های طرح جدیدی در این زمینه داشته باشند به این طرح‌ها اضافه خواهد شد.

اجرای ۴۵ هزار نفر ساعت برنامه توسط سمن‌ها

نماینده سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح یاری گران زندگی بر اساس نظریات اجتماعی مختلف تدوین شده است، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح تحقق سیاست‌های کلی نظام در بحث مبارزه با مواد مخدر بوده است.

سید مصطفی حسینی با بیان اینکه در این طرح اصل اساسی تکیه بر مشارکت مردمی است، عنوان داشت: در این راستا تاکنون ۳۶ طرح از سوی سازمان‌های مردم نهاد پیشنهاد شده که بر اساس آن ۴۵ هزار و ۳۲۰ نفر ساعت برنامه خواهیم داشت که بیشتر در حوزه فرهنگی است.

وی با انتقاد از نبود اطلس اعتیاد در استان، بیان کرد: تدوین این اطلس می‌تواند راهبرد اصلی در بحث اعتبارات و همچنین اجرای طرح یاری گران زندگی باشد.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی با اشاره به تهیه ۲۷ شاخص برای تدوین این اطلس، گفت: سازمان‌های مردم نهاد آمادگی دارند این اطلس را تدوین کنند.

حسینی با اشاره به اینکه تنها استانی که طرح بومی یاری گران زندگی را ارائه کرده خراسان جنوبی است، افزود: تاکنون بودجه‌ای از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر برای سازمان‌های مردم نهاد واریز نشده اما از سازمان‌های مردم نهاد تقاضا داریم کار را آغاز کنند.

وی همچنین از دستگاه‌های اجرایی خواست تا در خصوص کاهش هزینه‌ها به سازمان‌های مردم نهاد کمک کنند.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …