سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

رایج ترین اشتباهات در مفهوم شناسی اعتیاد

بسیاری از ما تفاوتی میان مفاهیم سه گانه «اعتیاد»، «وابستگی جسمانی» و «مقاومت پیدا کردن نسبت به داروهای مسکن» قائل نیستیم. اما این‌ها باهم تفاوت‌های مهمی دارند و لذا لازم است اختلافات آن‌ها با یکدیگر را درک کنیم. داروهای مسکن برای بسیاری از افرادی که از بیماری­های مزمن در رنج هستند (مثل برخی انواع آرتروز) تجویز می­شود. وضعیت پزشکی آن­ها، این افراد را نیازمند مصرف چنین داروهایی می­کند و داروها به عنوان بخشی از برنامه درمانی آن­ها تجویز می­گردد. با این حال اگر به اخبار توجه کنید، خواهید دید برخی از افرادی که داروهای مسکن درد برایشان تجویز شده نیز در زمره سوء­مصرف­کنندگان قرار می­گیرند. به راحتی می­توان درک کرد که این امر چگونه پیش می­آید. به هرحال در ایالات متحده سوء­مصرف  اوپیوئیدهافراگیر است و گفته می شود در مورد تجویز برخی داروها (برای مدتی) زیاده روی شده بود. البته مرگ یک سلبریتی بر اثر بیش مصرفی مواد و اوج گیری فعالیت های کمپین ضد مواد را نیز باید بدان افزود. هر یک از مشکلات مزبور نگرانی درستی است.

اما از سوی دیگر بی­توجهی به افرادی (مثل بیماران مزمن) که به طور قانونی برای عادی بودن به داروهای مسکن درد نیاز دارند نیز، نگرانی‌ای به­جا است. در حالی که به ضرورت امور دیگر پرداخته می­شود، نمی­توان رنج آن­ها را دست کم گرفت. اهمیت این موضوع چندان درنظر گرفته نمی‌شود زیرا معمولاً کسی تفاوت بین اعتیاد، وابستگی جسمانی و مقاومت نسبت مسکن‌ها را نمی­دانند. نمی‌توان مرزهای این سه مفهوم را نادیده گرفت و با دست روی دست گذاشتن انتظار داشته باشیم مصائب مرتبط با مصرف و سوء مصرف مواد محدر حل و فصل شود. در نتیجه درک اصطلاحات اولین گامی است که همه ما باید برداریم.

اعتیاد چیست؟
انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا (ASAM)، آکادمی پزشکی درد آمریکا (AAPM)، و انجمن درد آمریکا (APS)، تعریف زیر از اعتیاد به علت ارتباط آن با استفاده از اوپیوئیدها را برای درمان درد، به رسمیت می­شناسند: اعتیاد یک بیماری عصبی مهم و مزمن است که عوامل ژنتیکی، روانشناختی، اجتماعی و محیطی متفاوتی بر رشد و بروز آن تاثیر می­گذارند. اعتیاد همواره با یک یا چند مورد از رفتارهای زیر تعریف می‌شود: اختلال در کنترل مصرف مواد، مصرف اجباری، مصرف مداوم علی­رغم مضرات و داشتن هوس شدید مصرف.

وابستگی جسمانی چیست؟

انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا (ASAM)، آکادمی پزشکی درد آمریکا (AAPM)، و انجمن درد آمریکا (APS)، تعریف زیر از وابستگی جسمانی را به پذیرفته اند: وابستگی جسمانی حالتی از خوگرفتن بدن فرد به ماده­ای خاص است که ترک آن عواقب سندروم گونه­ای را به همراه می­آورد و ممکن است این سندروم در نتیجه توقف ناگهانی مصرف، کاهش سریع دوز، کاهش سطح ماده در خون و یا مصرف آنتاگونیست بروز کند.

مقاومت نسبت به دارو چیست؟

انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا (ASAM)، آکادمی پزشکی درد آمریکا (AAPM)، و انجمن درد آمریکا (APS)، تعریف زیر از مقاومت نسبت به دارو را به رسمیت می­شناسند: مقاومت یک حالت خوگرفتن بدن فرد به دارویی است که در معرض آن قرار گرفته و باعث تغییراتی می شود که منجر به کمرنگ شدن (یعنی کاهش) اثرات یک یا چند دارو در طول زمان می­شود.

اکثر متخصصان درد و اعتیاد معتقدند که بیماران مزمن که به مدت طولانی با داروهای اوپیوئیدی درمان می­شوند، معمولاً دچار وابستگی جسمانی شکل می­دهند. برخی از بیماران نیز دچار مقاومت می شوند. این گروه معمولاً به داروها اعتیاد اعتیاد پیدا نمی کنند. عمدتاً خطر واقعی اعتیاد ناشناخته و غیرقابل پیش­بینی است، اما عوامل مختلفی از جمله استعداد ژنتیکی در این خصوص موثر هستند.

اعتیاد به خودی خود یک بیماری عمده مزمن است. قرار گرفتن در معرض مواد مخدر فقط یکی از عوامل شکل گیری اعتیاد است. در حقیقت در بیشتر موارد قرار گرفتن در معرض موادی که می­توانند مرکز پاداش مغز را تحریک کنند، منجر به اعتیاد نمی شود.

ویژگی­ها و رفتارهای بارز

اختلال در کنترل، هوس شدید و مصرف اجباری و همچنین استفاده مداوم از مواد مخدر با وجود پیامدهای منفی جسمانی، روحی یا اجتماعی، از خصوصیات بارز اعتیاد به شمار می­روند. اما تشخیص اعتیاد ممکن است پیچیده‌تر از وجود ویژگی‌های مذکور باشد. مثلاً همین شاخص‌ها را تا حدی نیز می توان در تلاش برای کاهش درد هم دید.یک پزشک باید بتواند قوه قضاوت خود را به کار بیاندازد دهد و بین اعتیاد و علل دیگر تمیز قائل شود.

رفتارهای خاصی وجود دارد که وجود آن‌ها احتمال اعتیاد را بالاتر می‌برد. این رفتارها شامل موارد زیر است:

  • عدم پایبندی به برنامه تجویز شده برای دارو
  • مصرف بیش از یک دوز در هر نوبت
  • سرقت یا گم شدن مکرر داروها
  • دکتر شاپینگ (دریافت دارو از بیش از یک پزشک)
  • انزوا
  • مصرف داروهای روان‌گردان تجویز نشده علاوه بر داروهای تجویز شده
  • مصرف داروهای مسکن برای آرام­سازی، سرخوشی، تقویت انرژی یا کاهش سطح اضطراب
  • اجتناب یا بی­علاقگی به گزینه­های درمانی غیر اوپیوئیدی

اعتیاد پیامدهای بالقوه جدی و حتی کشنده همراه است. از سوی دیگر وابستگی جسمانی، پاسخ طبیعی بدن به مصرف مزمن یا مداوم داروهای خاص – و نه تنها داروهای مسکن درد اوپیوئیدی – محسوب می­شود. به عنوان مثال وابستگی جسمانی می­تواند با کورتیکواستروئیدها، داروهای ضدافسردگی، داروهای مسدودکننده بتا و همچنین سایر داروهایی رخ دهد که اعتیادآور محسوب نمی­شود. اگر قرار است داروهایی که ممکن است با وابستگی جسمانی همراه باشند، قطع گردد، برای جلوگیری از بروز عوارض ترک باید دوز ماده (دارو) را کم کرد (مثلا کاهش دوز پردنیزون).

موضوع مقاومت پیدا کردن نسبت به دارو از این نیز کمی دشوارتر است. مقاومت در برابر اثر مطلوب دارو رخ دهد، اما می­تواند در قبال اثرات ناخواسته نیز روی دهد. میزان مقاومت اصولاً متغیر است. برای مثال در اوپیوئیدها، مقاومت نسبت به اثرات ضد درد بسیار کندتر از افسردگی تنفسی رخ می­دهد.

مخلص کلام

اعتیاد بیشتر یک اختلال رفتاری است. اگرچه می­تواند با وابستگی جسمانی همپوشانی داشته باشد. اعتیاد معمولاً مصرف مواد علی­رغم عواقب منفی، داشتن هوس مصرف مواد حتی در زمان هایی که درد جسمانی وجود ندارد و مصرف آن به دلایلی جز مسائلی که به تجویز از سوی پزشک می انجامد، را نیز دربر می گیرد. وابستگی جسمانی هنگامی آشکار می­شود که کسی نسبت به یک ماده یا دارو دچار مقاومت شود، یا به علت قطع ناگهانی دارو، عوارض ترک را تجربه کند. مقاومت وقتی به وجود می آید که دوز یکسان دیگر نتیجه مشابه پیشین را ایجاد نکند، در نتیجه برای رسیدن به نتیجه مطلوب به دوزهای بالاتر نیاز باشد. وابستگی جسمانی به خودی خود به معنای اعتیاد نیست اما ممکن است همراه اعتیاد باشد.

منبع: VeryWell Mind

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …