سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

پیشگیری، هدف اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی

فرهنگ سازی پیشگیری و توانمند سازی شهروندان، به خصوص جوانان در برابر اعتیاد اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان این مطلب گفت: مرکز بازپروری معتادان متجاهر، موسوم به «مرکز ماده ۱۶» با میزبانی از ۵۰۰ معتاد، همه تلاش خود را به کار بسته تا چهره شهر را از وجود هرگونه معتاد متجاهر پاک نگه‌دارد و آذربایجان‌شرقی از لحاظ پاکی یا میزان شیوع اعتیاد در رتبه ۲۸ قرار دارد.

استاد رحیمی تمرکز اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر را فرهنگ سازی پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش در خط مقدم آگاهی دهی و پیشگیری از اعتیاد قرار دارد که در این مجموعه طرح توانمند سازی دانش‌آموزان و آموزش‌های خود مراقبتی اجرا می‌شود.
وی از آماده‌سازی اولین «مرکز ماده ۱۶» مختص بانوان خبر داد که در صورت تامین اعتبارات اردیبهشت سال آینده افتتاح خواهد شد.
وی برنامه‌های مرکز ماده ۱۶ تبریز را ورزش، برنامه‌های ایام ملی و مذهبی، برگزاری نماز جماعت، حرفه آموزی، دیدار با خانواده معتادان و دیدار با اعضای انجمن معتادان گمنام اعلام کرد.
رحیمی در ادامه به نقش دستگاه‌های متولی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: همه‌ مراکز ماده ۱۶ در کشور زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند اما در استان ما به دلیل احساس وظیفه‌ای که در بین دستگاه‌های مختلف هست، مرکز ماده ۱۶ تبریز با همکاری سازمان‌های مختلف فعالیت می‌کند.
وی همچنین از صداوسیمای استان تشکر کرد، که در زمینه پیشگیری از اعتیاد برنامه‌های زیادی در قالب‌های مختلف تهیه و پخش کرده است.
اسکندرزاده مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه با اشاره به اهمیت ایستگاه بازرسی پیامبر اعظم گفت: این ایستگاه اماده تحویل به نیروی انتظامی استان هست اما وجود چند مشکل مثل: نبود رمپ ورود و خروج به ایستگاه، باعث تعویق در افتتاح این ایستگاه شده است، که با رفع این مسئله امیدواریم در آینده‌ای نزدیک از این ایستگاه برای مبارزه با مواد مخدر استفاده شود.
سرهنگ عباس دهقان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، در رابطه با مشکلات ایستگاه بازرسی پیامبر اعظم گفت: نداشتن رمپ ورود و خروج ایمن برای خودروها، نداشتن اشرافیت به اتوبان و نداشتن ایمنی، از مشکلات اساسی این ایستگاه است که قرار است محل ایست و بازرسی مواد مخدر باشد
وی با اشاره به سرویس‌های بهداشتی سمت شرق به غرب جاده، که متعلق به مسکن وشهرسازی است ادامه داد: با مسئولان مسکن و شهرسازی توافق شده که با تغییر کاربری این سرویس های بهداشتی از آنها به عنوان قرارگاه عملیاتی این ایستگاه در مسیر شرق به غرب اوتوبان استفاده شود.

سرهنگ لریان رئیس پلیس فرودگاه شهید مدنی تبریز، با اشاره به این‌که در گذشته ترمینال فرودگاه شهید مدنی دارای خلاءهای امنیتی بود افزود: امسال با طراحی و جدا سازی ورود و خروج های فرودگاه از گپی که در ترمینال بود جلوگیری کردیم لذا مسافرانی که با پرواز داخلی به فرودگاه مراجعه می‌کردنند و دوباره می‌خواستنند از فرودگاه تبریز به مقصد خارج از کشور پرواز کنند یک بار دیگر بازرسی به عمل می‌آید، با توجه به اینکه سطح بازرسی ها در پروازهای داخلی و خارجی متفاوت است، لذا عده ای از قاچاقچیان از این خلاء استفاده کرده و اقدام به ترانزیت مواد مخدار از فرودگاه تبریز به مقصد استانبول می کردند.
وی افزود: سال گذشته میزان کشفیات مواد مخدر در فرودگاه تبریز ۲۳ کیلوگرم و میزان دستگیری‌ها ۱۳۲ نفر بود، که با اصلاح مبادی ورودی و خروجی فرودگاه و افزایش بازرسی‌ها، کشفیات ۱۰ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …