دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خانواده‌ها در بحث مبارزه با مواد مخدر بیشتر احساس مسوولیت کنند

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: نباید تمام مسوولیت‌ها در بحث مبارزه با مواد مخدر فقط به دولت و دستگاه‌های مربوطه ختم شود بلکه نیاز است خانواده‌ها نیز جدی‌تر از گذشته به این مساله ورود و بیشتر احساس مسوولیت کنند.

بهرام نصرالهی زاده روز یکشنبه در دومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان اظهار داشت: تا زمانی که خانواده‌ها در زمینه پیشگیری از مصرف و مبارزه به مواد مخدر احساس مسوولیت نکنند، دستگاه‌های مسوول قادر به موفقیت در این عرصه نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه نباید تمام مسوولیت‌ها را به دولت و دستگاه‌های حاکمیتی واگذار کرد، افزود: خانواده‌ها هم باید به صورت جدی برای پیشگیری از افزایش اعتیاد در جامعه گام بردارند و همکاری لازم را با دستگاه‌های مرتبط داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه به انجام کارهای کلیشه‌ای در بحث مقابله با مواد مخدر عادت کرده‌ایم، اضافه کرد: باید در انجام این اقدامات بازنگری کرده و اعتبارات دستگاه‌ها نیز به صورت هدفمند و موثرتر در این حوزه هزینه شود.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان هم در این جلسه گفت: مقابله با مواد مخدر نیازمند کار آموزشی در زمینه پیشگیری است، چرا که اثرگذاری آن در جامعه بیشتر است.
سردار سیدصادق حسینی با بیان اینکه باید در حوزه‌های آموزش وپرورش و دخالت دادن خانواده‌ها بیشتر کار کرد، افزود: باید اقدامات مربوط به بحث مبارزه با مواد مخدر بازنگری شده و بهتر از سابق با معتادان متجاهر برخورد کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان نیز با بیان اینکه معتادان متجاهر چهره‌ای زشت به شهرها می‌دهند، گفت: تردد و حضور این افراد در معابر عمومی موجب نارضایتی عمومی و ایجاد حس ناامنی در جامعه شده است.

سردار علی آزادی اظهار امیدواری کرد با مجوز دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه قضایی در اسرع وقت اقدام به جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهرها شود.
وی به برنامه‌ریزی برای اجرای ۲۰۰ برنامه در هفته مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت نامطلوب استان از لحاظ آمار مبتلایان به کرونا، این برنامه‌ها به صورت غیرحضوری و اغلب از طریق ویدیوکنفرانس یا در فضای مجازی برگزار می‌شود.

تهیه تیزر با موضوع مبارزه با مواد مخدر و پخش از طریق صدا و سیما و فضای مجازی، تهیه و تصب بنر در شهرها، ارسال پیامک و شعارهای پیشگیرانه و برگزاری مسابقات نقاشی از طریق فضای مجازی، از جمله برنامه‌هایی است که سردار آزادی به آنها اشاره کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با بیان اینکه کمپ‌ ترک اعتیاد در هیچکدام از استان‌های با وضعیت قرمز بازگشایی نشده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه معتادان متجاهر افرادی قانون‌گریز بوده و موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، جمع‌آوری آنان در یک محل خطرناک است.
دکتر فرزین رضاعی به بالا رفتن آمار بستری‌های کرونایی در استان به ویژه سنندج اشاره کرد و گفت: ایمنی بدن افراد معتاد پایین بوده و احتمال انتقال ویروس از طریق آنان زیاد بوده و به تبع آن میزان مرگ و میر نیز بیشتر خواهد شد.
قریشی مدیرکل بهزیستی کردستان هم با بیان اینکه تاکنون در بین سالمندان مور مثبت کرونا گزارش نشده است، افزود: سال گذشته ۸۴۰ معتاد متجاهر در استان پذیرش شدند که ۲۴۰ نفر آنان تکراری بود.

در حال حاضر ۱۷ کمپ ترک اعتیاد در کردستان فعالیت دارد که از این تعداد ۱۶ کمپ مخصوص مردان و یک کمپ مربوط به زنان است.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …