دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرخ شیوع مواد مخدر بین دانشجویان مازندران از میانگین کشوری بیشتر است

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران نرخ شیوع مواد مخدر در بین دانشجویان دانشگاه‌های دولتی استان را ۴.۲درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ به نسبت میانگین ۳.۸درصدی کشوری،نگران کننده است.

طبق آمار حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان  تحصیل می کنند که از  این تعداد حدود ۲۳ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی مشغول تحصیل هستند و سهم دانشگاههای دولتی استان در آموزش عالی ۱۵ درصد است.

احمد مظفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این که کاهش سن اعتیاد و شیوع مواد مخدر در بین زنان استان مازندران نیز از دیگر چالش های این حوزه است، گفت: امروزه هوشیاری خانواده ها و صد البته مردمی کردن مضرات و خطرات مصرف مواد مخدر بسیار مهم شده است.

وی با اعلام آمار دیگری از نرخ شیوع در بین کارگران صنعتی استان که ۱۳.۷درصد است، افزود:  افزایش ۳۸درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف  انواع مواد مخدر طی سال ۹۸ در مازندران نیز بسیار نگران کننده شده است.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران با بیان این که طبق نتایج تحقیقات،مواد مخدر زمینه ساز ۶۵درصد آسیب های اجتماعی و جرائم در جامعه است، اظهار داشت: بررسی ها نشان داده که ۶۵درصد همسر آزاری ، ۵۵درصد طلاق ، ۱۳درصد کودک آزاری ، ۲۵درصد قتل عمد ، ۲۳درصد نزاع و خشونت ، ۳۰ درصد جرائم کیفری و ۱۰ درصد جرائم مالی  به خاطر تهیه ، توزیع و مصرف مواد مخدر است.

مظفری همچنین با ذکر آمار دیگری مبنی بر این که ۶۳درصد افراد فوت شده  مواد مخدر در سال گذشته زیر ۴۰ سال سن داشتند، افزود: حدود ۴۷درصد آنان نیز مجرد بودند.

وی فقر و توسعه نیافتگی، خانواده نامناسب  و از هم پاشیده ، گسترش مناطق حاشیه ای  و افزایش تبعیض درجامعه عامل گسترش  آسیب های اجتماعی ناشی از مواد مخدر عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر ۶۰ درصد جامعه از عوارض مصرف مواد مخدر آگاه نیستند و باور های غلط درمانی در حوزه مواد مخدر نیز باید اصلاح شود.

وی از آغاز کارزار رسانه ای مضرات و زمینه ساز بودن آسیب های اجتماعی مصرف مواد مخدر در مازندران خبر داد و گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به همکاری و مساعدت رسانه ها نیاز دارد.

مظفری به وجود ۴۱۹ مرکز درمانی مواد مخدر در استان مازندران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵۵هزارو ۹۶۶نفر از معتادان استان داروی آگونیست ، ۴۸هزارو ۶۳۷نفر متادون ، پنج هزارو ۶۶۵نفر بوپرنورفین  و یکهزارو ۹۳۴نفر از معتادان استان نیز داروی اپیوم مصرف می کنند.

این مسوول شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران اظهارداشت : در سال گذشته ۶ هزار و ۳۸۰ معتاد در سطح این استان جمع آوری شدند که یک هزار و ۳۱۲ نفر از این معتادان موسوم به گروههای پرخطر برای ترک و نگهداری به مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ معرفی شدند.

وی یکی از طرح های مهم پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران را اجرای طرح یاریگران زندگی در بیش از ۲هزار مدرسه استان عنوان کرد و گفت: با هماهنگی آموزش و پرورش این طرح امسال آغاز شده است.

مازندران سه میلیون و ۲۵۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۳ درصد از این جمعیت در شهرها و مابقی در روستاها سکونت دارند.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …