جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لزوم محافظت بیشتر خانواده‌ها از جوانان در برابر مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل گفت: خانواده‌ها باید برای محافظت از جوانان خود در برابر مواد مخدر حساسیت شدیدی داشته باشند چرا که ۵۵ درصد خانواده‌ها پس از ۵ سال مصرف مواد توسط فرزندان خود، از این موضوع آگاه می‌شوند.

بهنام بهشتی بعدازظهر امروز در نشست خبری که به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: عموم خانواده‌ها برای محافظت از نوجوانان و جوانان خود باید بر روی مواد مخدر حساسیت شدیدی داشته باشند، چرا که طبق آمار در کشورمان ۵۵ درصد خانواده‌ها پس از ۵ سال مصرف مواد مخدر توسط فرزندان خود، از این موضوع حساس آگاه می‌شوند.

وی افزود: در استان اردبیل بیش از ۱۵ هزار بیمار مصرف‌کننده مواد مخدر در چرخه‌های گوناگون درمان قرار دارند و روند درمانی خود را سپری می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل تصریح کرد: به‌زودی در راه انزاب اردبیل یک مرکز نگهداری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر متجاهر افتتاح و با فعالیت‌هایی مثل پرورش ماهی و …، روند درمانی و بازپروری مصرف‌کنندگان مواد انجام خواهد شد.

فعالان فضای مجازی آگاه‌سازی کنند

بهشتی بیان کرد‌: از عموم فعالان فضای مجازی استان اردبیل تقاضا داریم تا در قالب‌های مختلف پیام‌ تصویری و نوشتاری در رابطه با مواد مخدر آگاه‌سازی انجام دهند.

وی گفت: در جهان بیش از ۸۰۰ نوع مواد مخدر و روان‌گردان وجود دارد که ۲۷۵ میلیون نفر از سن ۱۵ الی ۶۴ سال، حداقل یکبار مواد مخدر و روان‌گردان را تجربه کردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل تصریح کرد: آمار مرگ‌ومیر بر اثر مصرف مواد مخدر در سطح جهان به دلیل افزایش مواد شیمیایی و تغییر الگوی مصرف، مصرف همزمان و ترکیب مواد مخدر به شدت افزایش یافته است.

باید به شکل جدی با مواد مخدر مقابله شود

بهشتی افزود: شیادان و سوداگران مواد مخدر با سوءاستفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی اقدام به عوام‌فریبی و نشر مطالب خلاف واقع مانند اینکه با مصرف این نوع مواد مخدر توان فعالیت کاری، اجتماعی و علمی افزایش می‌یابد را نشر می‌دهند.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که مواد مخدر در معاملات بین‌المللی اقتصادی و سیاسی جهان به عنوان یک ابزار برای افزایش سود سرسام آور و کلان مواد مخدر استفاده می‌شود، اگر در برابر این موضوع در کشورمان به شکل جدی مقابله نشود آسیب‌های جدی را متحمل خواهیم شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل بیان کرد: با توجه به این‌که در سالیان اخیر طریقه دسترسی و مصرف مواد مخدر ساده و راحت شده است، باید در جهت پیشگیری و آگاه‌سازی مواد مخدر در سطح جامعه حساسیت و فعالیت بیشتری انجام شود.

کاهش سن مصرف مواد مخدر در استان اردبیل

بهشتی ادامه داد: براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در کشورمان اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، فساد اخلاقی و مناطق حاد و بحرانی پنج عامل اصلی آسیب پذیری است که اعتیاد، خشونت و خیانت باعث فروپاشی خانواده‌ها است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل تصریح کرد: اخیراً قلیان‌های جیبی در سطح استان توسط نیروی انتظامی کشف و ضبط شده است که بر این اساس برای جلوگیری از فروش و پخش این نوع قلیان در اطراف مدارس استان برنامه ریزی شده است و با خاطیان به شدت برخورد خواهد شد.

بهشتی گفت: در استان اردبیل بر اساس مراجعات به مراکز ترک اعتیاد، سن مصرف مواد مخدر کاهش یافته است.

با ۴ عطاری فروشنده داروی غیرمجاز برخورد شد

وی افزود: سال‌های گذشته باورهای نادرستی در رابطه با مواد مخدر رایج شده بود که در صورت مصرف یک نوع مواد مخدر می‌توان اعتیاد یک مواد مخدر دیگر را کاهش داد و در ماه‌های اخیر شاهد بودیم باور نادرستی مبنی بر این‌که مصرف مواد مخدر در پیشگیری از کرونا نقش دارد رایج شده بود که یک اظهار نظر غیرعلمی و کاملا غلط است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل بیان کرد: در سال گذشته با ۴ عطاری متخلف به دلیل فروش‌ داروهای غیرمجاز برای مصرف‌کنندگان مواد مخدر برخورد شد و هشدار می‌دهیم که عطاری‌ها از اقدام به فروش داروهای پزشکی خودداری کنند که در صورت تخلف به شدت برخورد خواهد شد.

بهشتی تصریح کرد: دسترسی به مواد مخدر در استان اردبیل به نسبت مناطق مختلف متفاوت بوده و در مناطق حاشیه و آسیب‌پذیر متأسفانه دسترسی آسان تر می‌باشد.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …