دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعتیاد مهمترین علت درخواست طلاق در خراسان‌جنوبی

حجت الاسلام وحدانی‌نیا گفت: اعتیاد با ۳۳۰ مورد، خیانت با ۱۸۷ مورد و عدم مسئولیت پذیری با ۱۸۸ مورد از مهمترین علل درخواست طلاق در سال گذشته بوده است.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در نشست خبری، به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند “موضوع پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی یک مسئولیت فراقوه‌ای و همگانی است”، اظهار کرد: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم یک اقدام مهم در قوه قضائیه صورت گرفته تا مردم بدون واسطه و به صورت کاملاً محرمانه تخلفات را مقامات دادگستری اطلاع دهند.

وی با بیان این‌که سامانه جامع اطلاعات مردمی یا همان سجام برای دریافت گزارشات مردمی ایجاد شده است، گفت: مردم می‌توانند با ثبت‌نام در سایت sajam.scpd.ir هرگونه مشاهده و تخلف را به مقامات قضائی گزارش دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که تاکنون یک‌هزار و ۸۰۰ نفر در خراسان‌جنوبی عضو سامانه سجام شده‌اند، گفت: که بیشترین ثبت‌نام با ۲۷۵ نفر مربوط به بیرجند و سرایان با ۱۰۹ نفر و قائن با ۷۲ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به این‌که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۰ گزارش مردمی در سامانه سجام در خراسان جنوبی ثبت شده است، افزود: ۵۴ مورد در زمینه تخلفات بهداشتی مرتبط با کرونا، ۲۱ مورد مفاسد مالی، ۶ مورد جرائم مرتبط با مواد مخدر و سه مورد نیز تخلفات امنیتی و انتظامی بوده است.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با اشاره به اینکه در برخی از کارگاه‌ها حق و حقوق کارگران به موقع پرداخت نمی‌شود و یا ابزار لازم برای ایمنی کار فراهم نمی‌شود، افزود: در هر کارگاه نیز افراد می‌توانند با عضویت در سامانه سجام این تخلفات را گزارش کنند.

وی به ۱۰ اتهام اولیه که در دادگستری خراسان‌جنوبی برای آنها پرونده تشکیل شده اشاره کرد و افزود: ایراد صدمه بدنی غیر عمدی در اثر تصادفات رانندگی با پنج هزار و ۵۶۹ پرونده در سال ۹۸ اولین اتهام بوده که نسبت به سال ۹۷ با پنج‌هزار و ۹۷۸ پرونده ۶٫۸۴ درصد کاهش داشته است.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا بیان‌کرد: سال گذشته در حوزه سرقت مستوجب تعزیر نیز چهار هزار و ۹۱۹ پرونده تشکیل شده که این تعداد در سال ۹۷ حدود چهار هزار و ۹۶۴ پرونده بوده و ۰٫۹ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه رانندگی بدون پروانه رسمی چهار هزار و ۴۵۹ پرونده تشکیل شده که این تعداد در سال ۹۷ حدود پنج هزار و ۲۸۹ پرونده بوده که ۱۵٫۶ درصد کاهش داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: همچنین سال گذشته در حوزه توهین به اشخاص عادی چهار هزار و ۴۴۸ پرونده تشکیل شده که در سال ۹۷ چهار هزار و ۲۴۵ مورد بوده که نشان از رشد حدود چهار درصدی دارد.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا اظهار کرد: در حوزه ضرب و حرج عمدی نیز در سال ۹۸ حدود چهار هزار و ۳۳۹ پرونده تشکیل که در سال ۹۷ این تعداد سه هزار ۹۹۸ پرونده بوده که نشان از افزایش ۸.۵۳ درصدی دارد.

وی افزود: در حوزه نگهداری موارد مخدر نیز سه هزار و ۹۱ پرونده تشکیل شده که این تعداد در سال ۹۷ دو هزار و ۷۸۲ پرونده بوده و افزایش ۱۱٫۱۱ درصدی را به همراه داشته است.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با بیان این‌که در حوزه حمل مواد مخدر نیز دو هزار و ۸۲۷ پرونده در سال ۹۸ تشکیل شده است، تصریح کرد: این تعداد در سال ۹۷ دو هزار و ۵۶۹ مورد بوده است که ۱۰٫۴ درصد افزایش داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی یادآور شد: همچنین در سال ۹۸ تعداد یک‌هزار و ۴۷۰ پرونده در حوزه کلاهبرداری تشکیل شده که این آمار در سال ۹۷ یک‌هزار و ۳۳۱ پرونده بوده که حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وحدانی‌نیا گفت: سرقت مستوجب تعزیر، رانندگی بدون گواهینامه، ضرب و حرج عمدی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادف رانندگی، توهین به اشخاص عادی، حمل و نگهداری مواد مخدر بیشترین عناوین اتهامی پرونده‌های تشکیل شده در دادگستری در سه ماهه اولیه سال جاری است.

وی اظهار کرد: در حوزه تحکیم خانواده در سه ماهه اولیه سال جاری تعداد ۲۲۸ پرونده طلاق توافقی تشکیل شده که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد ۲۳۴ مورد بوده که ۲٫۵ درصد کاهش داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه در سه ماهه سال ۹۹ تعداد ۱۴۳ مورد درخواست طلاق به درخواست زوجه تشکیل شده که در سه ماهه اول سال ۹۸ این تعداد ۱۵۷ پرونده بوده است، گفت: در سه ماهه اول سال ۹۹ نیز ۳۵ پرونده طلاق به درخواست آقایان تشکیل شده است که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.

وی افزود: اعتیاد با ۳۳۰ مورد، خیانت با ۱۸۷ مورد، عدم مسئولیت پذیری با ۱۸۸ مورد و عدم تسلط به تکنیک‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی با ۱۴۷ مورد، دخالت اطرافیان با ۱۱۱ مورد، کمبود مهارت‌های سازگارانه با ۳۰۰ مورد و طلاق عاطفی با ۹۴ مورد از مهمترین علل درخواست طلاق در سال گذشته بوده است.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا تصریح کرد: ۲۵ درصد طلاق‌ها در دوران عقد، ۶ درصد در کمتر از یک سال زندگی، ۱۳ درصد در یک تا سه سال زندگی، ۱۱ درصد در سه تا پنج سال زندگی، ۲۰ درصد در پنج تا ۱۰ سال زندگی و ۲۵ درصد نیز در بیشتر از ۱۰ سال زندگی مشترک رخ داده است.

وی افزود: سوء رفتار، عدم آشنایی با مهارت‌های زندگی، دخالت اطرافیان، عدم مسئولیت‌پذیری، نارضایتی جنسی، اعتیاد، درآمد ناکافی، خیانت و پایین بودن آستانه تحمل از مهمترین دلایل اختلافات خانوادگی در سال ۹۸ بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: در سال ۹۸ تعداد ۲۴ پرونده اتهام کودک آزاری به دادگستری خراسان جنوبی وارد شده است که این تعداد در سال قبل ۲۲ مورد بوده که ۹٫۰۹ درصد افزایش داشته است.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا با اشاره به این‌که بیشترین پرونده اتهام کودک‌آزاری در سال ۹۸ مربوط به بیرجند با ۸ مورد است، افزود: این تعداد در سال ۹۷ به میزان ۱۴ پرونده بوده که ۴۲ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: دادگستری در حوزه برنامه‌های فرهنگی بحث مشاوره و آموزش را جهت کاهش طلاق دنبال می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در دادگستری تمام پرونده‌های خانوادگی به مشاوره ارجاع داده می‌شود و همچنین کارگاه‌های آموزشی “سبک مهر زندگی” برای متقاضیان طلاق برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا تصریح کرد: مطالبه‌گری از دستگاه‌های دیگر مانند آموزش‌های حین ازدواج در دانشگاه علوم پزشکی و آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج نیز توسط بهزیستی دنبال می‌شود.

وی افزود: دستگاه‌هایی که در حوزه خانه و خانواده فعالیت دارند باید با محوریت دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، برنامه‌ها و بودجه‌های خود را کنار هم قرار دهند تا بتوانند یک برنامه مدون جهت کاهش روند طلاق در استان ارائه دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در دو حوزه آموزش و مشاوره که در سند ملی کاهش طلاق نیز آمده و مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند برنامه‌ریزی شود

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …