دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۶ هزار خرده‌فروش و مصرف‌کننده موادمخدر در کرمانشاه دستگیر شدند

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه از دستگیری سه هزار و ۵۰۰ خرده فروش موادمخدر در سال ۹۸ خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۸۴۸ مصرف‌کننده نیز در همان سال دستگیر شدند.

سرهنگ علیرضا دلیری همچنین از متلاشی شدن ۳۵ باند در سال ۹۸ و نیز ۴۷ باند در سال ۹۷ خبر داد و افزود: در مجموع کشفیات موادمخدر در سال ۹۸ میزان ۲ تن و ۶۴۴ کیلوگرم بوده که افزایش ۱۴ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است.

آنچنان که وی توضیح داد: حدود ۴۵ درصد خرده فروشان موادمخدر مدرک تحصیلی زیردیپلم و ۲۱ درصد نیز رنج سنی ۳۰ تا ۳۵ سال داشته اند.

او همچنین متوسط زمان لازم برای شناسایی افراد یک باند را سه ماه اعلام کرد و گفت: بیشتر مصرف کنندگان موادمخدر در شیره کش خانه ها دستگیر شده اند و همه طیف از معتادان متجاهر تا حتی کارمند را شامل می شوند.

تریاک مصرفی کرمانشاه بیش از چهار درصد مرفین ندارد!

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر استان از مجهز بودن این نهاد به ۲ آزمایشگاه تخصصی خبر داد و گفت: بسیاری از موادمخدر کف خیابان مواد نیستد و تریاک مصرفی کرمانشاه بیش از چهار درصد مرفین ندارد چرا که مافیای مواد مخدر برای سود بیشتر مواد ناخالص زیادی را با مواد اصل مخلوط می کند.

وی کشف ۶ کیلوگرم موادی را مثال زد که بعد از آزمایش مشخص شده فقط شامل استامینوفن و کافئین است!

فقط ۳۰ درصد متهمان مواد مخدر بیکار هستند!

دلیری در ادامه با اشاره به تعریف قانون از اعتیاد توضیح داد: اعتیاد یک بیماری مزمن پیش رونده عود کننده است و در حقیقت اعتیاد را باید نتیجه اختلال شخصیتی افراد دانست.

به گفته وی، فقط ۳۰ درصد متهمان موادمخدر بیکار هستند و دلیل روی آوردن به این موضوع برای افراد مصرف کننده را در همان اختلال شخصیتی دانست که در نتیجه کارکرد ناقص دستگاه های مختلف کشور به سمت اعتیاد سوق داده می شوند.

آنچنان که دلیری گفت: کسی که یکی از اعضای خانواده اش اعتیاد داشته باشد تا هشت برابر دیگران مستعد اعتیاد است.

طبق آماری که وی داد ۳۰ درصد جوانان اعلام کرده اند که هرگز فکر نمی کردند معتاد شوند؛ ۳۳ درصد نیز از همسالان خودشان معتاد شده اند.

او سود بالای تجارت موادمخدر را نیز عامل اصلی روی آوردن به سمت فروش مواد و شغل انگاری این موضوع بیان کرد و افزود: یک فروشنده موادمخدر که در حسرت داشتن یک پراید است در کوتاه ترین زمان می تواند بهترین ماشین خارجی را بخرد.

وی به مقوله پولشویی پول های کثیف موادمخدر در قالب ایجاد کسب و کارهای صوری اذعان و تاکید کرد: فروشندگان موادمخدر بدانند طبق قانون تمام اموال آنها نتیجه تجارت موادمخدر قلمداد و ضبط می شود.

دلیری در ادامه به آلودگی بالای ۱۳ محله در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: هرجایی که معتاد وجود داشته باشد به طور قطع توزیع کننده نیز حضور دارد.

قوانین به انداره کافی بازدارنده نیست

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان نتیجه گسترش اعتیاد در جامعه را کاهش احساس امنیت اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه قوانین ما بازدارندگی لازم را ندارند به عنوان مثال در کشور عراق قوانین بسیار سخت گیرانه ای در زمینه موادمخدر وجود دارد در حالی که در کشور ما روز به روز سخت گیری ها کاهش پیدا می کند نمونه اش سخت شدن حکم اعدام برای فروشندگان موادمخدر است.

دلیری، همچنین به خلاء های قانونی در زمینه موادمخدر صنعتی جدید نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون ۸۰۳ نوع مواد مخدر صنعتی  کشف شده است که تا قوانین بخواهند اصلاح شوند افراد زیادی صدمه دیده اند.

فقط ۱۰ درصد موادمخدر در کشور کشف می شوند

وی در ادامه با اشاره به تولید ۱۰ هزار تن موادمخدر سال ۹۸ افغانستان گفت: بهترین شرایط کشفیات ما در سال ۹۸ میزان ۸۰۰ تن بوده است.

آنچنان که دلیری گفت: اعتیاد و مصرف موادمخدر در کشور در نتیجه رسوب ترانزیت مواد است؛ او مهمترین علت پایین بودن کشفیات را تحریم بودن کشور و مجهز نبودن به فناوری روز دانست.

وی افزود: مافیای موادمخدر مجهز به آخرین فناوری روز دنیا و تغییر تاکتیک مداوم هستند در حالی که در نتیجه تحریم ها کمک های بین المللی به ما نمی رسد.

دلیری تقدیم سه هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز را نتیجه رشادت های پلیس مبارزه با موادمخدر در مقابله با باندهای مافیایی دانست و گفت: سهم استان کرمانشاه از این تعداد ۱۱۵ شهید و جانباز است.

به گفته وی، کشورهای غربی در سال‌های گذشته حتی سگ های موادیاب عقیم به ما داده اند که با همت پلیس کشور توانسته ایم در تولید و تربیت این نوع سگ ها خودکفا بشویم.

کرمانشاه محل ترانزیت موادمخدر نیست

دلیری در پایان کرمانشاه را مصرف کننده موادمخدر اعلام کرد و گفت: استان ما هنوز به محل ترانزیت موادمخدر تبدیل نشده و این را اطلس جغرافیایی جرم شناسی نشان می دهد.

به گفته او، بیشترین مقدار کشفیات در استان تا ۸۰۰ کیلوگرم بوده است و اگر به ۲ تا ۱۰ تن رسید آن زمان می توان گفت که کرمانشاه محل ترانزیت موادمخدر شده است.

به باور دلیری، دلیل اصلی این موضوع نیز نبود باندهای مافیای موادمخدر در کشور همسایه و نبود تقاضا در آنجا است.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …