دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرح شناسنامه دار کردن معتادن به مواد مخدر سنتی دنبال شود

یک آسیب شناس اجتماعی با اشاره به ناکارآمد بودن راهکارهای مقابله با عرضه مواد مخدر پیشنهاد کرد طرح شناسنامه دار کردن معتادان به مواد مخدر سنتی و رفع محدودیت نسبی برای دسترسی این افراد به مواد مخدر دنبال شود.

احمد علی محمدی کارشناس حقوقی و آسیب شناس اجتماعی در برنامه هاشور با موضوع «راهکارهای پیشگیرانه در کاهش نرخ اعتیاد» با بیان اینکه بهترین روش برای برچیدن اعتیاد زمانی حاصل می‌شود که جامعه آگاهانه از مصرف مود مخدر رویگردان شود، درباره شیوه‌های پیشگیری از اعتیاد گفت: پیشگیری شامل دو حزوه ایجابی و سلبی است، در حوزه ایجابی موضوعات اقتصادی و فرهنگی را داریم. در زمینه اقتصادی به طو مسلم تأمین شغل، امنیت شغلی و تأمین معاش از مهم ترین راه‌های جلوگیری از ورود فرد به سمت اعتیاد است.

وی با اشاره به نقلی از حضرت محمد (ص) گفت: ایشان می‌فرماید «اگر مومنی شغل نداشته باشد که توسط آن امرار معاش کند، برای امرار معاش خود از دین و شخصیتش هزینه خواهد کرد. »
این آسیب شناس اجتماعی تأکید کرد: شغل و تأمین معیشت را باید به عنوان یک رکن اساسی تلقی کنیم.

غفلت از راهکارهای فرهنگی

علی محمدی سپس به موضوع فرهنگ در حوزه راهکارهای ایجابی پیشگیری از اعتیاد پرداخت و گفت: در حوزه فرهنگی، آموزش در سطح دانشگاه، مدرسه و خانواده‌ها اهمیت دارد. خانواده مهمترین رکن در این بخش محسوب می‌شود؛ آگاهی دادن به خانواده‌ها، بیان صدمات روحی و جسمی اعتیاد، برنامه‌های روانشناختی و توجه به خواسته‌های عاطفی در این حوزه از راهکارها قرار می‌گیرد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که توجه به این حوزه از راهکارها در کشورمان مغفول مانده است.
در بخش دیگری این کارشناس حقوقی به طرح این موضوع پرداخت که در قانونگذاری بین مجازات مواد مخدر سنتی و مواد صنعتی تفاوت وجود دارد و این نشان می‌دهد که انواع این موادها باهم تفاوت دارند.

شناسنامه دار کردن معتادان را دریابیم

وی ادامه داد: در جامعه با این واقعیت رو به رو هستیم که دسترسی به مواد مخدر آسان شده است، علی رغم همه تلاش‌هایی که صحبت شده و هزینه جانی و مالی سنگینی که انجام شده است کلیه ارگان‌های متولی تلاش کرده‌اند، هنور هم دسترسی به مواد مخدر سهل است!
علی محمدی سپس به طرح یک پیشنهاد پرداخت و گفت: شناسنامه دار کردن معتادان را می‌توانیم پیگیری کنیم، با رفع محدودیت نسبی در درمان معتادان به مواد مخدر سنتی یک راه حل پیدا کنیم، به نظر می‌آید، لازم است راهکارهای جدیدی را پیدا کنیم.

رفع محدودیت نسبی دسترسی به مواد با هدف درمانی

وی با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی آثاری دارند که قابل قیاس با مواد مخدر سنتی نیست، که این آثار حتی در درمان هم خود را نشان می‌دهد، گفت: برای درمان مواد مخدر سنتی و افرادی که اعتیاد دارند می‌توان طرح شناسنامه دار کردن را دنبال کرد و برای درمان آنها یک رفع محدودیت نسبی برای در اختیار گذاشتن مواد مخدر به آنها ایجاد کرد. این مود را می‌توان از طریق کمپ‌ها و ارگان‌های خاص در اختیار این افراد قرار داد.
وی خاطر نشان کرد: چرخه مواد فروشان خرد باعث شده است که نیروی انتظامی و قوه قضائیه هزینه زیادی برای آن می‌پردازند. [اشاره به اینکه با شناسنامه دار کردن معتادان و در اختیار قرار دادن مواد مخدر به آنها می‌توان این چرخه‌ها را از بین برد. ] وی گفت: در قالب چنین طرح‌هایی مراکز درمانی با یک مکانیسم هدفمند و خاص می‌توان این مواد را در اختیار معتادان سنتی قرار داد.

راهکارهای سلبی که موفق نبودند

علی محمدی در بخش دیگری با اشاره به اینکه حوزه دوم راهکارهای پیشگیرانه از اعتیاد، راهکارهای سلبی است، گفت: این حوزه مربوط به حوزه قوانین و مقرراتی است که در خصوص مواد مخدر وجود دارد. در بخش راهکارهای سلبی که به مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد می‌پردازد چرخه مواد فروشان خرد را داریم که هزینه سنگینی برای حاکمیت ایجاد کرده است.
وی تأکید کرد: هدف از دنبال کردن طرح‌های شناسنامه دار کردن این نیست که به افراد راحت مواد بدهیم تا مصرف کنند، برای این کار با هدف درمانی صورت می‌گیرد.
این آسیب شناس اجتماعی همچنین گفت: علی رغم اینکه در قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاحاتی انجام شده، ولی این موضوع موجب این نشده است که چرخه فروش مواد از بین برود.

شناسنامه دار کردن معتادان کمکی هم به نوجوانان است

وی با اشاره به در معرض آسیب بودن جوانان و نوجوانان از عرضه مواد مخدر در جامعه گفت: اگر یکسری معتادان شناسنامه دار شوند می‌توانیم دسترسی نوجوانان به مواد مخدر نوجوانان کم کنیم؛ اگر چرخه عرضه خرده فروشی قطع یا کم شود، دسترسی یکسری افراد به این مواد کم می‌شود.
وی با بیان اینکه برنامه‌های مقابله‌ای با مواد مخدر –در کشور- جوابگو نبوده است، ادامه داد: باید راهکارها و روش‌های مبارزه را تغییر دهیم.

راهکار فرهنگی به تنهایی جوابگو نیست

وی با بیان غیر قابل انکار بودن نیاز به داشتن برنامه‌های کلان و توجه به موضوعات فرهنگی، به طرح این موضوع پرداخت که توجه صرف به بالابردن میزان معنویت در افراد، اعتقادات خانواده با وجود سهل بود دسترسی به مواد مخدر کافی نیست.

ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر؛ اروپا چه می‌کند؟

وی با بیان اینکه کشورمان در مسیر شاهراه اصلی انتقال مواد مخدر به سایر کشورها به ویژه اروپاست، خطاب به نیروی انتظامی و نهادهای متولی مقابله گفت: سوالم از این نهادها این است که هزینه ما برای مبارزه با مواد مخدر، قاچاق و ترانزیت آن چقدر است و تا چه حد باید تاوان این شرایط را بدهیم.
وی ادامه داد: آیا کشورهای اروپایی هم در برنامه‌های مقابله‌ای کمکی می‌کنند؟
وی با بیان اینکه باید با راهکارهای عملی و منطبق با واقعیت دنبال شود، از لزوم پیشبرد برنامه‌های سلبی و ایجابی به صورت توأمان گفت.

خلاء حضور ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به فضای مجازی

در بخش دیگری هم این کارشناس حقوقی درباره عرضه مواد مخدر در فضای مجازی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس ماده ۳۳ قانون مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده است، این ستاد زیر رئیس جمهور است و یکی از اهداف آن ارائه راهکارها برای مبارزه و پیشگیری است و این ستاد قرارگاه اصلی مبارزه با مواد مخدر است.
وی افزود: با گسترش فضای مجازی خیلی راهکار مناسبی از سوی مقابله برای عرضه مواد مخدر از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ندیدیم. این یک نقطه خلاء در ستاد مبارزه با مواد مخدر است که باید برای آن کار کند.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …