دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لزوم مدیریت و ساماندهی معتادان پس از بهبودی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه بر لزوم مدیریت و ساماندهی معتادان پس از بهبودی تاکید کرد.

علی شمشیری با بیان اینکه ۶۵ درصد معتادانی که ترک می‌کنند، مجدداً به چرخه اعتیاد باز می‌گردند، اظهار کرد: معتادانی که وارد کمپ‌های ترک اعتیاد می‌شوند کاملاً درمان می‌شوند که به جامعه باز می‌گردد، اما به‌دلیل اینکه جامعه برنامه خاص و مدونی برای آنها ندارد، دوباره به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند.

وی افزود: به‌دلیل اینکه کسی این افراد را تحت حمایت خود قرار نمی‌دهد، این چرخه حمایت ناقص است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه بیان داشت: ۲۶ مرکز ماده ۱۵ در استان کرمانشاه و ۲ ماده ۱۶ در استان وجود دارد، اما از آنجایی که برخی افراد پس از ۷ بار دوباره به کمپ‌ها باز می‌گردند، اتلاف منابع صورت می‌گیرد، زیرا که طبق قانون چنین افرادی باید وارد زندان شوند.

این مسئول عنوان کرد: مشکل معتادان پس از درمان و خروج از مراکز نگهداری، اشتغال آنان است چرا که در صورت ادامه بیکاری، دوباره به سمت مواد مخدر رو می‌آورند، بنابراین دستگاه‌های دولتی بایستی نسبت به بکارگیری این افراد اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: امروزه تعداد افراد بهبود یافته به دامن جامعه بسیار پایین است این در حالی است که مراکز ترک اعتیاد به صورت دائمی و شبانه روزی در حال درمان بیماران هستند اما مسئله اصلی عدم بازگشت بیماران به جامعه و جامعه پذیری آنهاست که زمینه را برای بروز دوباره اعتیاد فراهم می‌کند.

شمشیری بیان کرد: هر نوع وابستگی، تکرار و مصرف پیش‌رونده مواد مخدر اعم از صنعتی و سنتی، اعتیاد محسوب می‌شود و البته در مورد مواد صنعتی اعتیاد، خطرناک‌تر است چرا که ممکن است اختلال شخصیت، توهم و در نهایت اعمال مجرمانه ختم شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید مراقب هر نوع تغییر رفتار فرزندان خود باشند، زیرا که پیشگیری یکی از مباحث مهم در بحث اعتیاد است با آموزش و از نهادهایی همچون خانواده آغاز می‌شود.

کاهش سن مصرف کنندگان مواد مخدر / ‏‬ راه اندازی فاز اول مجتمع توانمندسازی سازی بهبود یافتگان تا ۲ ماه آینده

شمشیری اشاره‌ای به خسارت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جسمانی و روانی مصرف مواد مخدر کرد و افزود: استفاده از شبکه‌های سایبری و ماهواره‌ای جهت تبلیغ خطرات ناشی از مصرف مواد، می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد به همین منظور رسانه‌ها می‌توانند در این راستا مؤثر باشند.

وی با ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف کنندگان، گفت: قبل از هر چیز باید به فکر پیشگیری باشیم چرا که در حوزه درمان حداقل ۱۰ برابر باید هزینه کنیم تا یک فرد گرفتار رهایی یابد که این بسی هزینه بردار تر است.

این مسئول خاطر نشان کرد: برخی از افراد معتاد به خاطر مصون ماندن خانواده از آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر به فردگرایی و تنهایی روی می‌آورند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه ادامه داد: مشکلی که ما در سطح کشور داریم این است که معتادان پس از بهبودی مدیریت و ساماندهی نمی‌شوند و متأسفانه بعد از مدتی دوباره به چرخه اعتیاد برمی گردند.

وی افزود: فاز اول مجتمع توانمندسازی سازی بهبود یافتگان از مواد مخدر تا حدود دو ماه دیگر راه اندازی می‌شود و تقریباً هفت میلیارد تومان نیز هزینه شده است.

شمشیری گفت: با راه‌اندازی این مجتمع مکانی برای اشتغالزایی افراد بهبودیافته از اعتیاد برای حضور مؤثر در جامعه وجود خواهد داشت.

شمشیری بیان کرد: طوری برنامه‌ریزی شده که با افتتاح فاز اول تقریباً ۴۰۰ معتاد که ترک کردند آموزش‌های لازم برای اشتغال را در آن مجتمع خواهند دید و با برنامه ریزی های انجام شده، حتی آن فرد تا بازنشستگی نیز می‌تواند مشغول به فعالیت باشد.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …