دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جلوه بارز مردمی شدن مبارزه با اعتیاد در تبریز

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: خیلی از مراکز نگهداری صفر تا صد توسط سازمان های مردم‌نهاد است. این جلوه در تبریز بیشتر است و به عبارتی خیرین و سازمان های مردم‌نهاد کمک می کنند

 اسکندر مومنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در برنامه تلویزیونی «دست خط» با اشاره به جمع آوری معتادان متجاهر اظهار داشت:  معتاد متجاهر به این مفهوم است که اینها بارها به مراکز ترک رفتند و ترک نکردند، نتوانستند ترک کنند و از خانواده رانده شده‌اند و مکانی ندارند و در خیابان می خوابند.

وی با اشاره به آمار معتادان متجاهر در کلانشهرها گفت: حدود ۱۵ هزار نفر در تهران هستند. رتبه های بعدی مشهد، اصفهان و … است. به تناسب جمعیت است. البته مهاجرتی هم در میان اینها وجود دارد مثلاً فصل سرما که نقاط سردسیر وجود دارد به نقاط گرمسیر می روند، یعنی مهاجرت به سمت جنوب می کنند و استان هایی که به ندرت دیده می شوند، مانند شهر تبریز که از نظر ما نمونه است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ضمن قدردانی از همت مردم تبریز در جمع آوری معتادان متجاهر گفت: طبیعتا دولت به تنهایی نمی تواند از عهده این آسیب ها بربیاید. خیلی از مراکز نگهداری صفر تا صد توسط سازمان های مردم‌نهاد است. این جلوه در تبریز بیشتر است و به عبارتی خیرین و سازمان های مردم‌نهاد کمک می کنند و زمینه های اشتغال را هم فراهم می کنند، چون درمان اولیه و سم‌زدایی مقدمه کار است؛ بعد از آن، اینها باید بتوانند شغل و مهارتی بیاموزند و بعد تولید داشته باشند، اعتماد به نفس در این افراد ایجاد می‌شود. این تولیدات به فروش می‌رسد و بخشی از عواید به خودشان می رسد و بعد بیرون آمدند احساس می کنند هم خودشان اعتماد به نفس دارند که به جامعه برگردند و هم جامعه آنها را می‌پذیرد.

وی افزود: برای مثال، بسیاری از کالاها را اصناف و خیرین به این افراد سفارش می دهند؛ مثلاً ظروفی که مربوط به کندوی عسل می شود. بسیاری از تجار کفش به این افراد سفارش می دهند، برخی وسایل مبلمان و وسایل ورزشی پارک ها را آنجا تولید می کنند. حتی صادر هم می شود البته در قم هم شروع شده و در مراکزی که نگهداری می شود، معتادین بعد از صبحانه، تمام استراحتگاه ها بسته می شود و همه می‌آیند کار می کنند. الان این گسترش می یابد و ما باید به جایی برسیم که بسترهای عملی را برای مشارکت مردم فراهم کنیم.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …