دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترکیب رویکرد درمانی و مداخله اعتیاد

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد گفت: الگوی مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد ترکیبی از رویکرد‌های درمان و مداخله اعتیاد است.

دکتر ناصر صباغزادگان همزمان با هفته بهزیستی با تشریح این شیوه درمانی، افزود: این رویکرد‌ها نزدیک به دو دهه در کشور اجرایی شده و بر اساس تجارب متعددی که از آن‌ها بدست آمده طراحی شده است.

وی ادامه داد: در این الگو همزمان علاوه بر ارائه مداخلات سم زدایی و پرهیزمدار با بهره گیری از اکثر رویکر‌های درمان و بازتوانی به رفع چالش‌های خانوادگی و اجتماعی بیمار، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی، اجتماعی و توانمندسازی شغلی پراخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی این خدمات در قالب طرح درمان به صورت تک دوزی برای هر فرد طی برنامه مدیریت مورد، حین درمان و پس از ترخیص ارائه می‌شود.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد با اشاره به روند اجرایی درمان و بازتوانی فرد معتاد گفت: در این مدل بیماران پس از ورود وارد مرحله سم زدایی می‌شوند و به مدت دو هفته این مرحله را طی می‌کنند و بعد از سم زدایی به مدت سه ماه و نیم به صورت اقامتی تحت درمان‌های روانی، اجتماعی و معنوی به صورت نظامند قرار می‌گیرند.

وی افزود: پس از دوره سم زدایی و اقامت به مدت چهار ماه، فرد بهبود یافته بر اساس مدل سرپایی و خودیاری طی مدت هشت ماه و شرکت در ۵۲ جلسه سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده در جلسات آموزشی و درمانی مرکز شرکت می‌کند.

دکتر صباغزادگان به تداوم درمان و بازتوانی بیمار در این شیوه گفت: در پایان این دوره افرادی که سرپناه و خانواده ندارند جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع می‌شوند.

وی در خصوص اشتغال این افراد گفت: مراجعان این مرکز در صورت داشتن شغل به کمک مددکار به شغل سابق باز می‌گردند و در غیراین صورت با مهارت آموزی به اشتغال آن‌ها کمک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در طی دوره هشت ماهه درمان غیراقامتی بیمار مداخلات روانشناختی فردی، آموزش خانواده، بهره مندی از ظرفیت گروه‌های خودیار، گروه درمانی، مداخلات توسعه اجتماعی فرد و آموزش‌های شغلی کسب و کار دریافت می‌کند.

از ۲۱ تا ۲۵ تیرماه بعنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است.

 

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …