سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

اعتیاد همچون انفجار بمب اتم قربانی می‌گیرد

دبیر کل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه معضل اعتیاد یکی از ۴ مشکل بزرگ جهان امروز است، قربانیان هر روز آن را همچون کشته شدگان انفجار یک بمب اتمی معرفی کرد.

علی هاشمی دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه هاشور با موضوع «راهکارهای پیشگیری از مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان» گفت: براساس برآوردی که از ستاد مبارزه با مواد مخدر از نرخ اعتیاد دارد، طی یکی دو دهه اخیر رشد اعتیاد را داشتیم و نرخ آن سه برابر رشد جمعیت برآورد شده است. [اشاره به برآوردی که فرزانه سهرابی از کارشناسان حوزه اعتیاد به تازگی اعلام کرد. ]

یک آمار قابل توجه از وضعیت اعتیاد کشور

وی افزود: آمار رسمی که از نرخ اعتیاد داده شده است عدد ۵. ۴ درصد است و جزء چند کشور اصلی دنیا هستیم، به ویژه در سنین جوانی و نوجوانی؛
وی با اشاره به اهمیت پیشگیری ادامه داد: پیشگیری باید رویکرد ملی در همه حوزه‌ها شود.
هاشمی با اشاره به صحبت حسن روحانی، رئیس جمهور که آماری از ۷۰ میلیون گوشی‌های تلفن همراه داده است، ادامه داد: این تعداد یک تهدید و آسیب است اما بزرگترین فرصت آن برای فرهنگ سازی است.

پیشگیری دو محور اصلی دارد- ۴ کار بزرگ

دبیر کل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: پیشگیری دو اولویت بنیادین دارد، که شامل خانواده و مراکز آموزشی است.
وی برای هر دو هدف نیاز است ۴ کار بزرگ انجام شود و فرهنگسازی و آموزش، توجه به ورزش، سند اوقات فراغت را از جمله این کارها عنوان کرد.
در ادامه هاشمی گفت: در سند اوقات فراغت عقب افتاده‌ایم و در دنیا مدام این سند به روز می‌شود. پرکردن هدفمند درست برای سبک زندگی با نشاط در جامعه هم هدف این سند است و در کشور ظرفیت بزرگی داریم.

تشبیه اعتیاد با انفجار بمب اتم

وی در بخش دیگری ادامه داد: اعتیاد در سطح جهانی مهم است و در دنیا به عنوان یکی از ۴ مشکل بزرگ از آن یاد می‌شود. اعتیاد همچون بمب هسته‌ای است که هر روز در حال انفجار است. [تشبیه اینکه اگر بمب اتمی منفجر شود تعداد کشته‌ها با قربانیان هر روز اعتیاد قابل قیاس است. ] وی گفت: اعتیاد معلول کمبود و نیازهای اساسی است، باید تحولات بزرگ در اولویت‌های بزرگ کشور ایجاد کنیم.

اعتیاد همچون اقتصاد یک اولویت اصلی است

هاشمی با اشاره به برگزای ۷ الی ۸ جلسه با حضور مسئولان مختلف و سران قوا نزد رهبر معظم انقلاب درباره موضوع اعتیاد گفت: در این جلسات رهبر انقلاب به صورت محکم اعتیاد را در کنار اقتصاد و تحول اقتصادی جز اولویت اول قرار دادند که نشان می‌دهد ایشان نگاه راهبردی دارد.
وی تاکید کرد: هزینه سرانه‌ای که در پیشگیری می‌کنیم نسبت به کشورهای پیشرفته یک به چهل است. براساس آمار ۴ سال قبل نیم دلار سرانه برای پیشگیری خرج می‌کنیم در حالی که در دنیا ۲۵-۲۴ دلار برای پیشگیری در آن مقطع خرج می‌شد.
هاشمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره ویژگی مدارای ایشان به طرح این موضوع پرداخت که خانواده‌ای که ثبات دارد و در آن امیدواری و صداقت وجود دارد شرایط برای نوجوانان بهتر است و ادامه داد: با الگوپذیری شخصیت فرد در خانواده شکل می‌گیرد. باید مدیریت انرژی فرد جوان را داشته باشیم.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …