سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

کاهش ۲۷ درصدی در جمع آوری معتادان متجاهر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته در جمع آوری معتادان متجاهر کاهش ۲۷ درصدی داریم.

آقای مصطفی هادی زاده درباره جمع آوری معتادان متجاهر افزود: اکنون در استان تهران ۹ هزار و ۲۶۰ نفر در داخل مراکز ما نگهداری می‌شوند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داریم.

وی گفت: موضوعات مهمی در این باره مطرح است که یکی از این موضوعات این است که در بخش جمع آوری معتادان متجاهر فاصله گذاری اجتماعی رعایت شده است به طوری که اکنون در بحث ابتلا به بیماری کرونای معتادان، یک و هشت دهم درصد معتادان ما مبتلا به کرونا شده اند.

آقای هادی زاده افزود: در واقع این ناشی از اقدام دستگاه‌های عضو شورای هماهنگ کننده است که بعد از اینکه معتادان جمع آوری شده قبل از کرونا را در مراکز نگهداری کردیم و اجازه خروج و ارتباط با افراد جدید را به آن‌ها ندادیم.

وی گفت: همچنین اقدام دیگر این بود که وقتی معتادان متجاهر جدید پذیرش می‌شدند غربالگری انجام می‌شد و چهار روز این افراد در قرنطینه نگهداری می‌شدند و حتی اگر یک سرفه ساده می‌کردند سریع این معتادان جداسازی و نظارت می‌شدند و بعد از ۱۴ روز در دو سه مرحله تست از آن‌ها انجام می‌شد و دوباره به مراکز بر می‌گشتند بنابراین حاصل این تلاش‌ها این شد که یک و هشت دهم درصد از معتادان به بیماری کرونا مبتلا شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: عارضه‌ای که شهر تهران دارد و اکنون خود را بیشتر نشان می‌دهد بخش قانون نگهداری معتادان متجاهر است که نیاز به اصلاح قانون دارد.

آقای هادی زاده گفت: قانون ما را محدود به نگهداری شش ماه معتادان کرده و این در واقع دور باطل است یعنی ما بعد از پایان شش ماه یک ساعت هم نمی‌توانیم آن‌ها را نگهداری کنیم که این افراد بعد از اتمام این مهلت؛ آزاد می‌شوند و مجدد به شهر بر می‌گردند و جمع آوری دوباره آن‌ها هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند.

وی افزود: خواهش و درخواست ما از نمایندگان به ویژه در این دوره این است که برای اصلاح این امور و اصلاح قانون در این باره اقدام کنند چرا که تأکید ما در نگهداری معتادان متجاهر؛ حداقل دو سال است که در واقع علاوه بر بحث نگهداری، یک فرایند توانمندسازی نیز برای آن‌ها انجام دهیم.

آقای هادی زاده درباره تعداد معتادان متجاهر در استان تهران گفت: برآورد ما این است که در استان بین ۱۵ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر داریم که این براورد بر اساس کار کارشناسی است.

وی افزود: اکنون بیش از ۹ هزار نفر از این معتادان در اقامتگاه‌های ما هستند و ۱۰ هزار نفر نیز پراکنده یا در پاتوق‌های مختلف شهر متفرقند و، چون فصل گرماست این معتادان در فضا‌های طبیعی هم حضور دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: امیدواریم با دستوری که استاندار تهران دادند، سازمان بهزیستی استان یک ظرفیت سازی جدیدی انجام دهد که حداقل ۵۰ درصد این‌ها را بتوانیم پوشش دهیم.

وی ادامه داد: یک نکته بسیار مهم این است که ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعتبار مناسبی را در اختیار بهزیستی استان قرار داد تا یک مرکزی را برای نگهداری معتادان که زخم باز هستند اختصاص دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: پیش از این معتادانی که زخم باز داشتند وقتی جمع آوری می‌شدند دوباره رها می‌شدند، امیدواریم ان شاء الله این مرکز که راه اندازی شد ما بتوانیم این دسته از معتادان را نیز پذیرش کنیم و درباره درمان آن‌ها اقدام کنیم.

آقای هادی زاده افزود: در بخش کشفیات مواد مخدر نیز ما نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم به طوری که میزان کشفیات ما در بین استان‌های سراسر کشور، تهران رتبه چهار تا پنج را دارد که در سال گذشته ما استان پنجم بودیم و این قابل توجه است.

وی گفت: ۷۵ درصد کشفیات کشور مربوط به استان‌های شرقی است و این که تهران رتبه چهار تا پنج را از نظر حجم دارد این نشان دهنده توجه بیشتر و قدردانی از کشف کنندگان است.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …