دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دومین داروی ترک اعتیاد را بشناسید

به گفته یک فعال حوزه اعتیاد، «بوپرونورفین» بعد از متادون، دومین داروی ترک اعتیاد مورد استفاده در کشور ما است که اعتیاد به آن خطرناک است.

سعید صفاتیان گفت: «بوپرونورفین» دارویی است که هم خاصیت مخدر دارد و هم خاصیت ضدمخدر، به این معنا که هم برای درمان استفاده می‌شود و هم مانند متادون اعتیاد آورد است.
وی افزود: این ماده سی سال پیش در فرانسه تولید شد و برای درمان معتادان مورد مصرف قرار گرفت. این دارو به صورت قرص‌های زیرزبانی با دو اندازه، مورد مصرف قرار گرفت و سپس در کشور‌های دیگر رواج پیدا کرد.
مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: سال ۸۲ به پیشنهاد مرکز ملی مطالعات اعتیاد، وارد کشور شد و مورد استفاده قرار گرفت.
این فعال حوزه اعتیاد اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار نفر تحت پوشش درمان با این ماده هستند.
صفاتیان درباره نوع آمپولی این دارو گفت: در اواخر دهه ۸۰، شرکتی این دارو را به صورت آمپول وارد بازار کرد که باعث ایجاد مشکلات بسیاری شد و حتی عده‌ای به خاطر تزریق این دارو، جان خود را از دست دادند.
وی افزود: ما در آن زمان مصرف تزریقی این دارو را ممنوع کردیم، همچنین در سایر کشور‌ها نیز مصرف تزریقی آن ممنوع اعلام شد.
مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: «بوپرونورفین» دومین داروی درمان اعتیاد پس از متادون بوده و دوره درمانی این دارو ۳ تا ۶ ماه است.
دکتر صفاتیان  درپاسخ به این سوال که نوع خرید و فروش آن چگونه است، گفت: این دارو در بازار کمتر خرید و فروش می‌شود و مراکز درمان اعتیاد آن را در اختیار ترک کنندگان قرار می‌دهند.
 این فعال حوزه اعتیاد بیان کرد: متاسفانه این دارو نیز اعتیاد آور است و درمان آن بسیار سخت‌تر بوده و نیازمند بستری است.
صفاتیان گفت: امروزه این دارو با داروی دیگری به نان سوبوکسون ترکیب می‌شود که باعث دوز بالا سومصرف و مرگ و میر کاهش پیدا کند.
وی افزود: «بوپرونورفین» داروی رسمی ترک اعتیاد است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد ما این دارو‌ها متاسفانه تیغه دو لبه هستند و عوارض مختلف کوتاه مدت و بلند مدت دارند.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …