سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

جایی برای نگهداری معتادان متجاهر نداریم

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: اکنون تنها مشکل برای جمع‌آوری معتادان متجاهر از محلات و خیابان‌ها کمبود جا و محل نگهداریست.

محسن یارمحمدیان با اشاره به وجود دستکم هزار معتاد متجاهر در استان اصفهان افزود: این در حالیست که تنها ۲ مکان برای نگهداری این افراد با عنوان ” مراکز ماده ۱۶”  در قلعه شور اصفهان و مبارکه وجود دارد.

مرکز ماده ۱۶ مراکزی است که معتادان متجاهر پس از دستگیری، حداقل بین سه تا ۶ ماه در آنجا نگهداری و بازپروری می شوند و در این مدت ضمن ترک اعتیاد، با حرفه آموزی برای بازگشت به جامعه آماده شوند ؛ در عین حال با توجه به شیوع کرونا و رعایت فاصله‌گذاری و دستورات بهداشتی تنها امکان پذیرش ۴۰۰ معتاد در مراکز نگهدای ممکن است.

وی  با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون در سه نوبت طرح جمع آوری معتادان متجاهر در استان اصفهان اجرا شده است گفت: با توجه به تاکید بر غربالگری و قرنطینه شدن معتادان دستگیر شده، طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر حداقل با فاصله ۱۴ روز اجرا می‌شود تا افرادی که جمع‌آوری شده‌اند پس از  دوره قرنطینه و جداسازی به مراکز نگهداری منتقل شوند.

وی خاطرنشان کرد: تا ۲ ماه پیش تنها یک مرکز ماده ۱۶ زیرنظر بهزیستی برای نگهداری، درمان و بازپروری معتادان متجاهر در استان وجود داشت ولی با همکاری سپاه، مرکز دیگری در شهرستان مبارکه تاسیس شد و هر کدام از این مراکز ظرفیت نگهداری ۲۰۰ نفر را دارند که در شرایط فعلی به لحاظ شیوع کرونا ظرفیت آنها به نصف کاهش می‌یابد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: یکی دیگر از مشکلات استان در رابطه با نبود مرکز برای نگهداری زنان معتاد متجاهر است که علت آن هم کم بودن تعداد زنان معتاد متجاهر به نسبت مردان و وجود مراکز دیگری برای درمان و بازتوانی این دسته از معتادان است.

بنا به اعلام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال کشور، ۵،۴ درصد است و این نرخ در استان اصفهان  ۲،۴ درصد و رتبه اصفهان از نوزدهم در سال ۹۰ به بیست و سوم کاهش یافته است.

 نزدیک به ۴۰۰ مرکز در زمینه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب معتادان به مواد مخدر در استان اصفهان فعالیت دارند.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …