جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمار شیوع اعتیاد بین دانش‌آموزان و دانشجویان این استان بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: ۳۲ تن انواع مواد مخدر در ۶ ماهه نخست امسال در این استان کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشت.
دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان با اشاره به ضرورت تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی شهرستان در راستای مبارزه با مواد مخدر گفت: مدیریت کاهش مصرف و مبارزه با مواد مخدر، حضور فعال و گسترده همه دستگاه‌های عضو ستاد را می‌طلبد و در این راستا توان، انرژی و ظرفیت و سرمایه‌های انسانی دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین تهدیدهای مهم در هر جامعه و از جمله در شهرستان آران و بیدگل، وجود مواد مخدر و ایجاد دغدغه و نگرانی آن برای مردم و مسئولان است؛ چرا که مصرف مواد مخدر نقش عمده‌ای در بروز انحراف‌ها، آسیب‌های اجتماعی و هدر رفتن نیرو و سرمایه‌های انسانی دارد.

دکتر بایبوردی جلب مشارکت جامعه مدنی، سازمان‌های مردم نهاد و مردمی کردن امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آن را بسیار مهم دانست و بیان کرد: دولت ابزارهایی برای مبارزه با مواد مخدر دارد و سازمان‌های مردم نهاد باید در این امر یاری‌گر دولت باشند.

فرماندار و رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان آران و بیدگل ، اعتیاد جوانان و مردم به کتاب و ورزش را جایگزین مناسبی برای اعتیاد به مواد مخدر دانست و اضافه کرد: توسعه فضای سرانه ورزش، کتابخانه، فضای سبز و راه‌اندازی ورزش‌های نوین کویری در این شهرستان می‌تواند در پر کردن اوقات فراغت جوانان و پیشگیری از مصرف مواد مخدر موثر باشد.

وی نقش آموزش و پرورش، بهزیستی، دانشگاه‌ها و مرکزهای آموزش عالی در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: نباید از ظرفیت خیران و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه غافل شد.

محسن یارمحمدیان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز در این نشست مقدار کشفیات سال گذشته استان اصفهان را حدود ۲۸ تن اعلام کرد.

وی بیان کرد: نرخ شیوع اعتیاد در کشور بر اساس آخرین آمارها در سال‌های گذشته حدود ۵.۴ درصد بود که این آمار در استان اصفهان به ۲.۴ درصد می‌رسد و نزدیک به ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، حوزه پیشگیری از اعتیاد را از اولویت‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برشمرد و اضافه کرد: آمار شیوع اعتیاد از جمله بین دانش‌آموزان و دانشجویان این استان بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی اضافه کرد: در این راستا طرح‌های پیشگیرانه از جمله یاری‌گران زندگی از سال گذشته در کشور و استان اصفهان آغاز شده است که در حال حاضر با مشارکت گروه‌های ذینفع ادامه دارد.

منبع

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …