جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعتیاد به موادمخدر مادر جرایم است

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان گفت: اعتیاد یک بیماری اجتماعی است که مشکلات اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی ایجاد می‌کند و از طرفی نیز مادر جرایم به شمار می‌آید.

سرهنگ ایرج خانی‌پور، روز یکشنبه در گردهمایی پلیس و شهرداری که با حضور سازمان‌های مردم نهاد و با هدف پیشگیری از اعتیاد برگزار شد، افزود: همکاری و تبادل نظر بین سازمان‌های مردم نهاد، پلیس و دیگر دستگاه‌های ذیربط در پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر موثر است.

وی با تاکید براینکه گفتمان سازی و استفاده از ظرفیت و توان سازمان های مردم نهاد گام موثری در آموزش و پیشگیری از اعتیاد است، اظهار داشت: بیشتر سرقت های خرد و جرایم دیگر از جمله درگیری و طلاق نیز ریشه در اعتیاد دارند و در واقع بلایی خانمان‌سوز است که تمام خانواده را درگیر خود کرده و آسیب‌های جبران ناپذیری نیز به خانواده و جامعه وارد می‌کند.

خانی پور، یاد و خاطره شهدای عرصه مبارزه با مواد مخدر را گرامیداشت و تصریح کرد: سمن های فعال و دیگر مراکز مردم نهاد به سبب ارتباط مستقیم با بدنه جامعه و نهادها در زمینه کاهش و مهار جرائم و آسیب ها نقش موثری دارند و به منظور پیشگیری از مواد مخدر باید ابتدا از خانواده شروع کرد و در کنار این دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پرورشی نیز نیازمند دقت و توجه ویژه است.

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به اینکه داشتن خانواده سالم لازمه داشتن جامعه سالم و امن است، گفت: در بحث مواد مخدر، هزینه پیش بینی و پیشگیری به مراتب از درمان پایین تر است و هرچند در کشف و جمع‌آوری این بالای خانمانسوز موفق عمل کنیم اما بعد از بازپروری افراد معتاد برایشان برنامه نداشته باشیم نتیجه بخش نخواهد بود.

خانی پور با تاکید بر اینکه اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی است و برای پیشگیری از مواد مخدر همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم با این معضل مقابله کنیم، افزود: ریشه‌یابی علل گرایش به مواد مخدر کمک موثری بر پیشگیری از این پدیده شوم می کند.

وی از تمامی دستگاه‌ها به ویژه شهرداری، دادگستری و نیروی انتظامی که در پیشگیری از مواد مخدر و آسیب های اجتماعی تلاش کرده در کنار سازمان های مردم نهاد قرار دارند تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: ناجا در نگاه جامعه محور خود به این نتیجه رسیده است که باید از ظرفیت‌های اجتماعی در حل ناهنجاری های موجود در جامعه استفاده کند و تردیدی نیست که ایجاد بسترهای لازم چون سمن‌ها در تسهیل این فرایند، در کنار مشارکت اجتماعی مردم، می تواند یاریگر پلیس در ایجاد امنیت پایدار جامعه اسلامی باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان نیز با اشاره به اینکه اقدامات پلیس در حوزه پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی قابل تقدیر است، گفت: در مقابله با پدیده شوم اعتیاد، شاخص ترین کارها را سازمان های مردم نهاد انجام می دهند.

محمدتقی فتحی، افزود: سازمان های مردم نهاد رابط بین حاکمیت و مردم هستند و در حقیقت پیشگیری جامعه مدار بهترین نوع پیشگیری است.

شهردار زنجان نیز به هماهنگی و تعامل خوب پلیس، سازمان های مردم نهاد و دستگاه های مسوؤل در پیشگیری از اعتیاد، اشاره کرد و گفت: داشتن شهر و جامعه ای امن و سالم، نیازمند مشارکت های همگانی است.

حبیب ملایی یگانه، افزود: اعتیاد به مواد مخدر از مهمترین آسیب های اجتماعی جامعه محسوب می شود و با آموزش می توان از بروز بسیاری از جرائم در جامعه جلوگیری کرد و امروز اگر یک فرد معتاد را در جامعه می بینیم عدم شناخت و آگاهی از اعتیاد و عدم نظارت کانون خانواده بر رفتار فرزندان را می توان علت آن دانست.

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …