یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

الزامات طرح شهرک سلامت در گفت‌وگو با کارشناس کادراس

در حالیکه بحث و گفت‌وگو پیرامون طرح دهکده سلامت همچنان در رسانه‌ها و کارشناسان مختلف حوزه سلامت و مواد مخدر ادامه دارد، معاون پژوهشی موسسه کادراس چهارشنبه شب، اول دی ۱۴۰۰ در برنامه رادیویی روی خط خبر شبکه سلامت شرکت و در این زمینه گفت‌وگو کرد. منصور براتی در این راستا اعلام کرد، از آنجاکه هنوز اطلاعات کاملی درباره پیوست علمی و اجتماعی این طرح منتشر نشده، ارزیابی این طرح به صورت دقیق نیز میسر نیست و لذا کلیه اظهارات کارشناسان در این زمینه در بوته گمانه‌زنی باقی می ماند.

وی افزود: «با توجه به اطلاعات منتشر شده، در یک صورت این طرح می‌تواند به معنی فراگذری از وضع موجود و مثبت باشد. در تبیین وضع موجود نیز باید گفت که در حال حاضر وضعیت ترک اعتیاد در ایران و فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد ایرادات زیادی دارد. طبق آمارهای رسمی ۹۰ درصد افرادی که در دوره های ترک اعتیاد شرکت می کنند، پس از دوره سم‌زدایی مجدداً دچار عود اعتیاد می شوند.»

«در واقع ترک اعتیاد در بیشتر کمپ‌‎های ترک اعتیاد در ایران، محدود به صرف سم‌زدایی فیزیکی است و اساساً وارد مراحل بازسازی بدنی، روانشناسی، اصلاح افکار و توسعه مهارت های ارتباطی و نیز اقتصادی نمی شود، بنابراین حتی به فرض تکمیل دوره سم‌زدایی فیزیکی نمی توان و نباید انتظار داشت که فرد متقاضی ترک اعتیاد دوباره درگیر مصرف نشود.»

«بنابراین گفتنی است اگر در طرح شهرک سلامت شاهد شکستن این حلقه بسته در درمان اعتیاد باشیم و در واقع هدف اصلی این طرح بهبود چرخه ترک اعتیاد در کشور باشد، می تواند وضعیت فعلی را بهبود ببخشد. اما اگر هدف آن به زیباسازی شهر و دیده نشده معتادان برای مدتی محدود در شهر و یا کاهش جرایم خلاصه شود، مشکل اساسی ای را حل نخواهد کرد.»

معاون پژوهشی موسسه کادراس همچنین گفت: «یکی دیگر از مشکلاتی که این طرح می‌‎تواند تا حدی به بهبود آن کمک کند، عبارت از تعدیل وضعیت پزشکی نگری شدیدی است که نسبت به اعتیاد در ایران فراگیر شده و معتادان (کلیه آنها از افرادی که وابستگی اندکی دارند تا معتادان متجاهر) صرفاً بیمار پنداشته می‌شوند و لذا این امر باعث می‌شود به صورت آگاهانه و ناخودآگاه هرگونه مسئولیت پذیری درباره وضعیت گرفتاری به اعتیاد از دوش فرد معتاد برداشته شود. این درحالیست که در برخی کشورهای توسعه یافته جهان شاهد شکل‌گیری دادگاه‌هایی تحت عنوان «دادگاه سلامت[۱]» هستیم که در آن فرد معتاد بین دو گزینه اعزام به کمپ ترک اعتیاد و یا انتقال به زندان مخیر می‌شود و دسته‌ای که ترک اعتیاد را برگزینند به عنوان بیمار تحت درمان قرار می‌گیرند، اما دسته دوم که خواستار تداوم اعتیاد خود هستند، با عنوان مجرم به زندان می‌روند.

 

برای شنیدن این گفت‌وگو از لینک زیر استفاده کنید.

 

[۱] Health court

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …